Skip to main content

در حال حاضر در کشور ما در میان شبکه های اجتماعی تلگرام یکی از پرکاربردترین پلتفرم های ارتباطی است. این نرم افزار به دلیل سرعت و امکانات بسیار خوبی که دارد کاربران زیادی را جذب خود نموده است. یکی از امکانات سودمند تلگرام “ربات تلگرام” است. ربات تلگرام نوعی حساب کاربری ویژه است که برای ارسال و دریافت اتوماتیک پیام طراحی شده است. کاربران میتوانند با ارسال دستورات گوناگون با ربات های تلگرام در ارتباط باشند، این ارتباط میتواند در یک مکالمه شخصی و یا در یک گروه ایجاد شود. شما میتوانید ربات خود را با استفاده از API تلگرام و از طریق درخواست های HTTPS مدیریت کنید. در واقع میتوان گفت که ربات‌ تلگرام برخی خدمات را به صورت خودکار برای مخاطب به ازای ارسال درخواست فراهم می‌کند. انواع مختلفی از ربات تلگرام مانند ربات فروشگاهی، ربات نظر سنجی، ربات جستجوگر و … وجود دارد که هر کدام کاربردی متفاوت دارند.
امکان استفاده از ربات‌ تلگرام از طریق ارسال پیام و دستورات مختلف به ربات، با بازکردن پنجره گفتگو و یا اضافه کردن آن‌ها به گروه‌های مختلف تلگرامی وجود دارد اما به عنوان راهکاری ساده می‌توانید ثبت نام برای دریافت خدمات ربات را با تایپ نام ربات بعد از علامت @ در قسمت جستجو، انجام دهید.

کاربردهای ربات تلگرام

انواع ربات تلگرام مختلفی وجود دارد ولی در حالت کلی میتوان گفت که تمامی آنها کاربردهای زیر را دارند:

ارتباط با وب سرویس ها: یک ربات تلگرام میتواند فعالیت های شما را کوتاه و بهینه کند، به عنوان مثال میتوانید هنگامیکه دیدگاه یا فرم تماس جدیدی در سایت ارسال شد، مستقیما در تلگرام آن را دریافت کنید و یا آخرین ایمیل های خود را به حساب تلگرام خود منتقل نمایید.
ساخت بازی های فکری ساده: نحوه ارتباط شما با ربات تلگرام از طریق API این قابلیت را ایجاد میکند که به سرعت پاسخ های کاربران را تحلیل کرده و نتایج متناسب  با آن را برایشان ارسال نمایید. این قابلیت به شما امکان میدهد تا بازی های گوناگونی را طراحی و اجرا کنید.
ابزارهای کاربردی: ربات تلگرام میتواند هر کاربردی داشته باشد، این کاربر است نحوه کاربرد و کارایی آن را طرح ریزی میکند. دریافت نرخ ارز، اطلاعات هواشناسی، اخبار روز و تفریح  و سرگرمی هرکدام نمونه های موفقی از کاربرد ربات تلگرام هستند.

هک با ربات تلگرام

یکی از شایعاتی که در مورد ربات تلگرام گفته میشود این است که امکان دسترسی به اطلاعات شخصی وجود دارد و ممکن است برای جاسوسی بکار گرفته شوند. اگر یک نگاه سطحی به خروجی های API داشته باشیم متوجه خواهیم شد که امکان هک کردن کاربران از طریق ربات تلگرام وجود ندارد.
اولا ربات ها تنها زمانی به ما دسترسی خواهند داشت که با آنها ارتباط برقرار کرده باشیم، یعنی پیامی به آنها ارسال کرده باشیم. ثانیا از هر کاربر نام، نام خانوادگی، شناسه کاربری و آی دی کاربری برای ربات قابل دسترس خواهد بود، این اطلاعات تنها برای ایجاد ارتباط ربات با کاربر در دسترس آن می باشد. همچنین ربات ها به تصویر ما نیز دسترسی دارند، البته امکان ذخیره آن از روی سرورهای تلگرام را نخواهند داشت و تنها میتوانند تصویر را برای خودمان یا کس دیگری ارسال کنند.
بنابراین تمامی اطلاعاتی که به ربات تلگرام ارسال میشود، به راحتی و با افزودن شماره تماس به لیست مخاطبان یک فرد قابل دسترسی است. هیچ گونه دسترسی به اطلاعات گوشی، مکالمات با دیگران و یا هر نوع دیتای دیگری برای ربات ها وجود ندارد.

Leave a Reply