Skip to main content
مقالات

مهارت های ارتباطی در کسب و کار

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

مهارت های ارتباطی در کسب و کار

Communication-Skills

 

هدف از ارتباطات انتقال واضح و بدون ابهام پیام خود به دیگران است. انجام این کار مستلزم تلاش از هر دو طرف فرستنده و گیرنده پیام میباشد و اغلب به دلیل تفسیرهای اشتباه پیام توسط گیرنده، فرایندی ست که امکان بروز خطا در آن وجود دارد. اگر این مساله شناسایی نشده و حل نگردد موجب سردرگمی، اتلاف وقت و فرصت های از دست رفته میشود. در واقع یک ارتباط تنها زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که هردوی فرستنده و گیرنده اطلاعات یکسانی را به عنوان نتیجه ارتباط درک کنند. برای انتقال موفقیت آمیز پیام به طرف مقابل باید با استفاده از مهارت های ارتباطی افکار و ایده های خود را به طور موثر و کارامد انتقال داد. هنگامیکه این کار با موفقیت انجام نشود، افکار و ایده هایی انتقال خواهد یافت که متعلق به خود فرد نبود و منعکس کننده افکار او نیست. این موضوع موجب بروز مشکل و شکست در ارتباط شده و مانعی در مسیر دستیابی به اهداف فردی و حرفه ای میگردد.
در یک برررسی اخیر در مورد استخدام شرکت هایی با بیش از 50000 کارمند، مهارت های ارتباطی به عنوان مهمترین عامل تعیین کننده در انتخاب مدیران بیان شده بود. در این بررسی که توسط دانشگاه بیزینس کاتز پیتزبورگ انجام شد، مهارت های ارتباطی شامل ارائه شفاهی و کتبی و همچنین توانایی همکاری با دیگران، مهمترین عوامل دخیل در موفقیت کاری معرفی شدند. مهارت های مدیریت زمان، تصمیم گیری در کسب و کار و آشنایی با تاثیر زبان در کسب و کار نیز به گونه ای خود با مهارت های ارتباطی سروکار دارند.
علارغم اهمیت روزافزون مهارت های ارتباطی،افراد بسیاری قادر به برقراری ارتباط موثر افکار و ایده های خود در قالب شفاهی یا کتبی نیستند. این ناتوانی، رقابت موثر در محیط کار را برای این افراد تقریبا غیرممکن میکند و به عنوان مانعی بزرگ در مسیر پیشرفت قرار میگیرد. انتقال صحیح پیام مهمترین عامل برای پیشرفت است. از اینرو باید از ماهیت پیام خود، مخاطبانی که دریافت کننده پیام هستند و نحوه درک پیام توسط مخاطبان شناخت کافی داشته باشیم. همچنین باید شرایط حاکم در یک ارتباط مانند بافت های فرهنگی و موقعیتی را مدنظر قرار داد.

موانع مهارت های ارتباطی

برای انتقال موثر پیام باید موانع موجود در هریک از مراحل فرایند ارتباطی را شناخته و سعی در حذف آن داشت. امکان دارد در خود پیام نیز مشکلاتی وجود داشته باشد. اگر پیام بسیار طولانی و نامرتب بوده و یا دارای خطا است، باید انتظار سوء تفاهم و تفسیر بد را داشت! فقر کلامی و غیر کلامی (زبان بدن) نیز میتواند باعث سردرگمی گردد. همچنین ارائه بسیار سریع حجم بالایی از اطلاعات میتواند مشکل ساز باشد. باید درمورد فرهنگ مخاطب خود شناخت داشته و از توانایی گفتگو و انتقال پیام به افراد مختلف با پیش زمینه های فرهنگی مختلف برخوردار بود. در مقاله بعد به طور کامل این موانع و رفع آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.

Leave a Reply