Skip to main content
وبلاگ

زبان بدن در کسب و کار و روابط حرفه ای (1)

By دسامبر 7, 2020مارس 8th, 2021No Comments

business body language

زبان بدن در کسب و کار و در حالت کلی اشکال‌ مختلف ارتباط غیر کلامی یا رفتاری است که فرد را از طریق رفتارهای فیزیکی قادر به برقراری ارتباط با دیگران میکند. زبان بدن در کسب و کار اصطلاحی گسترده است که برای توصیف وضعیت بدنی، علائم، آهنگ صدا و لحن بیان، هماهنگی دست و چشم و رعایت فاصله مناسب جهت درک نیت فرد در مقایسه با کلمات گفتاری این فرد استفاده میشود. ما همیشه در حال ارتباط هستیم، حتی اگر صحبت نکرده و ارتباط کلامی نداشته باشیم. در واقع اکثر ما بخش بزرگی از آنچه که قصد بیانش را داریم از طریق روش های غیرکلامی بیان میکنیم. کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که در یک گفت و گو حدودا 70 درصد ارتباط از طریق ژست ها، حالات و علامت دهی بوده و کالمات تنها در 30 درصد ارتباط سهیم هستند. فردی که به مهارت های رمزگشایی پیام هایی که زبان بدن منتقل میکند تسلط دارد، مزیتی قابل ملاحظه در درک نیت و احساسات واکنش فرد مقابل در رابطه خواهد داشت. نیازی به گفتن نیست که یک چنین توانایی ارزش بسیاری در زندگی حرفه ای هر کسی خواهد داشت. آشنایی با زبان بدن در کسب و کار و دانستن اینکه بسط و گسترش چه موضوعی در چه زمانی با توجه به حالت و زبان بدن فرد مقابل مناسب است، بدون شک موجب برتری شما نسبت به سایرین در مهارت های کسب وکار میشود. همچنین در ارتباط با شنوندگان در سطح نیمه آگاه کمک خواهد کرد. بسیاری از سخنوران ماهر با تکیه بر مهارت های رمزگشایی زبان بدن مخاطبان خود عمل میکنند تا در صورت نیاز جریان گفتگو را تغییر داده و یا تغییرات جزئی و دقیقی را در سبک ارائه خود ایجاد کنند تا حضور مخاطبان در گفتگو حفظ شود.

نحوه دست دادن

دست دادن یکی از مهمترین بخش های زبان بدن در کسب و کار است که بخش جداناپذیر و گاهی ضروری زندگی ما میباشد. دست دادن به اندازه تمدن بشری قدمت دارد و از دیرباز معانی مختلفی را دربرداشته است. دست دادن در خانم ها و آقایان و حتی در شغل ها و شخصیت های مختلف تفاوت دارد. دست دادن بایدها و نبایدهای بسیاری دارد. دست دادن نشانه ای از استقبال و خوشامدگویی است و در صورتیکه از این استقبال مطمعن نیستید بهتر است برای دست دادن اقدام نکنید. این موضوعی است که سیاستمداران و افراد کسب وکار هنگام ملاقات افراد مختلف توجه زیادی به آن میکنند و گاهی اوقات اشاره ساده سر را به دست دادن ترجیح میدهند. غالباً افرادی با اعتماد به نفس بالا محکم و قاطع دست میدهند، برعکس افراد دستپاچه، خجالتی و کسانی که احساس ناامنی می کنند. در یک دست دادن برابر و عادی کف دست هر دو فرد باید در موقعیت عمودی قرار گرفته و سپس هر دو فرد فشار یکسانی را وارد کنند. اگر فشاری که شما وارد میکنید کمتر یا بیشتر از فشار دست فرد مقابل باشد، سعی کنید فشار دست خود را متعادل کنید. دست دادن مطیعانه هنگامی روی میدهد که کف دست شما رو به بالا بوده و در زیر کف دست فرد مقابل قرار گیرد. این نوع دست دادن شما را مطیع فرد مقابل نشان خواهد داد. برعکس دست دادن مطیعانه “دست دادن غالب” است. این نوع دست دادن هنگامی روی میدهد که بازوی شما بالای کف دست فرد مقابل بوده و در نتیجه کف دست شما رو به پایین است. این نوع دست دادن اقتدار و سلطه را به فرد مقابل القا میکند. دست دادن با دستان عرق کرده نشانه استرس و عدم به اعتماد به نفس بوده و شخصیت فرد را ضعیف نشان میدهد. دست دادن نوک انگشتی نوعی بی احترامی است. فشار دادن بیش از حد دست فرد و همچنین شل و ول دست دادن نیز خوشایند نیست.

نحوه نشستن

نشستن مناسب از مهارتهای مهم زبان بدن در کسب و کار بشمار می آید. بسیاری از مکالمات در حال نشسته انجام میگیرد. مصاحبه های کاری، بحث های گروهی، گفتگوهای دوستانه همگی در حال نشسته انجام میشوند. هنگامیکه مکالمه ای در حال نشسته دارید، باید توجه زیادی به زبان بدن خود و فرد مقابل داشته باشید. همیشه در حال صحبت کردن صورت خود را به سمت فرد برگردانید. پرهیز از نگاه به صورت فرد مقابل یا نگاه یک طرفه نشانه عدم توجه و عدم علاقه است. نکته مهم دیگر برقراری تماس چشمی مستقیم با فرد مقابل در حالت مناسب است. حرکت پاها حین گفتگو مهم است. از انجاییکه پاها تقریبا دور از چشم هستند، اکثر اوقات در نظرگیری و کنترل پاها را فراموش میکنیم. حرکت بیش از حد پاها نشانه خوبی نیست. بازی با پاها و تکان دادن بی مورد پاها کم توجهی به فعالیت در حال انجام و علاقه به اتمام آن را نشان میدهد. پاهایتان را مناسب با عرض شانه باز کرده، صاف و با اقتدار بر روی زمین بگذارید. ضربه زدن با پا نشاندهده بی صبری، خستگی و یا استرس و اضطراب است. با قوز نشستن در طول یک مصاحبه کاری و قراردادن نامناسب آرنج بر روی میز و خمیده شدن نشانه نوعی بی احترامی، بی حالی و عدم علاقه است. هنگام نشستن از مالش انگشتان، بینی و پیشانی اجتناب کنید. اینکار به معنای آسیب پذیری و اضطراب شما است.

مطالعه سایر مهارت های زبان بدن در کسب و کار 

Leave a Reply