Skip to main content
مقالات

طراحی لوگوی تصویری یا آیکونیک

By دسامبر 8, 2020مارس 10th, 2021No Comments

لوگو تصویری چیست و برای چه اموری مناسب است؟

اساسا لوگوی تصویری نماد و ترسیمات بسیار ساده شده ای می باشد که جنبه ای از خدمات و اهداف شرکت یا محصول شما را در قالب آیکون به تصویر می کشد. این طرح ها می توانند مفهومی انتزاعی بوده و یا پدیده ای خارجی که طراحی لوگو، تصویری از مشابه حقیقی آن و گاهی با تغییراتی خلاقانه صورت می‌گیرد.

طراحی لوگوی تصویری یا آیکونیک

لوگو های تصویری و آیکونیک رایج ترین نوع از طراحی لوگو می‌باشند که در جواب سوال “لوگو چیست؟” به ذهن خطور می کند.

بخاطر شباهت زیادی که لوگوهای تصویری به هم دارند، طراحی لوگو تصویری منحصر بفرد سخت می باشد. طبیعتا به سادگی گفتن اینکه یک ایده‌ی پیچیده در نظر می‌گیرم و سپس آن را به اشکال کوچک ذهنی تبدیل می‌کنم نیست؛ لذا طراحی لوگوی تصویری خلاقانه و جدیدی که نمونه قبلی نداشته باشد و به خوبی هدف شرکت شما را نمایان کند، نیازمند یک طراح با تجربه است که درک مناسبی از محدودیت های مفهومی و فنی طراحی لوگو تصویری داشته باشد.

نقاط قوت لوگو های تصویری

  • به خاطر سپاری لوگوی تصویری تنها با چند بار تماس چشمی
  • بازتولید و استفاده از آنها بر روی رسانه های مختلف بدون ویرایش
  • قابل تشخیص روی رسانه های با وضوح کم ( مانند چک و فکس و …)
  • آسان تر بودن ساختن نشان تجاری از لوگوهای تصویری (با آیکون منحصربفرد).
  • مناسب برای شرکت های علوم نوین، عرصه تکنولوژی و استارت آپ ها
  • قابلیت بازتولید در ترکیب های رنگی مختلف
  • تبدیل آسان آیکون ها به نسخه ی سیاه و سفید
  • قابلیت تشخیص لوگو تصویری در ابعاد کوچک یا از فواصل دور نسبت به سایر انواع
  • ساده تر بودن قلاب دوزی و گلدوزی آیکون ها و نیاز به کوک کمتر
  • امکان جداسازی آیکون ها و لوگو های تصویری از  لوگو های متنی و استفاده به عنوان لوگوی اصلی و مستقل

نقاط ضعف لوگو های تصویری آیکونیک

  • دشواری طراحی آیکون منحصر بفرد
  • نیازمند طراح لوگو و گرافیک با تجربه
  • شباهت لوگوهای تصویری یا همان آیکون ها به آیکون های کلیپ آرت (آیکون های موجود در فضای اینترنت) در صورت طراحی غیرحرفه ای
  • همچنین تبدیل شدن به لوگوهای مدمحور دوره ای در صورت عدم دقت کافی
  • رایج نبودن لوگو های تصویری آیکونیک برای نهاد های عمومی مانند مدارس، تیم های ورزشی، نظامی و اجتماعی (هرچند غیر ممکن نیست).
  • لوگوی تصویری اغلب نیازمند یک بخش متنی است، مگر اینکه در معرض دید وسیعی قرار گرفته و شناخته شده باشد. (مانند لوگوی کمپانی Nike) حذف بخش متنی لوگو میتواند موجب کاهش قدرت انتقال بصری پیام آن شود.

Leave a Reply