Skip to main content
on 17 Mar 2019 9:55 AM

لوگوتایپ چیست؟


لوگوی متنی یا همان لوگوتایپ ساده ترین نوع از انواع لوگو ها می‌باشد که مورد ترجیح بخش عمده ای از کمپانی های بزرگ دنیا بوده ولی طراحی آن می تواند بسیار مشکل باشد. چرا که طراح علاوه بر محدودیت در استفاده از فونت ها و تایپوگرافی های موجود دقت و خلاقیت زیادی به کار ببرد تا لوگوی متنی حاصل الهام بخش و جذاب باشد.
از طرف دیگر یک لوگوتایپ به یاد ماندنی می‌تواند نام برند شما را در گستره‌ی وسیعی از رسانه ها و آیتم های تبلیغاتی به نمایش کشیده و یک نشان تجاری سازگار ، خوانا و دردسترس را در اختیارتان قرار دهد. اگر بخواهیم همه‌ی نقاط قوت لوگوی متنی را در یک مزیت اصلی آن خلاصه کنیم این است که : یک لوگوتایپ به جای ترویج تصویر و نمادی از شرکت و تجارت شما ، به صورت مستقیم نام شرکت شما را رواج می دهد و به ماندگاری نام برند شما در خاطر مشتری ها و فروشندگان کمک می‌کند. بخصوص در صورتی که نام برند که تمرکز لوگوی متنی روی آن است ، منحصربفرد باشد. در غیر این صورت بهتر است به فکر طراحی لوگوی تصویری و یا ترکیبی باشید.

 

نمونه طراحی لوگوتایپ یا لوگوی متنی

 

نقاط قوت لوگوتایپ (لوگوی متنی)


• مورد ترجیح کمپانی ها و شرکت های عضو 500 برند برتر دنیا (مانند Microsoft)
• سرعت بیشتر در جذابیت بصری (نیازمند اسم به یاد ماندنی)
• تشخیص لوگوتایپ به شناختن نام برند که درون لوگوتایپ به تصویر کشیده شده می انجامد.
• ماندگاری طولانی تر در حافظه با چند بار مشاهده نخستین
• لوگوتایپ برای شرکت های محافظه کار که کمتر به دنبال تغییرات هستند مناسب تر است.
• راحتی بیشتر در ویرایش رنگ.
• قابل استفاده در اکثر رسانه ها و فضاهای تبلیغاتی بدون نیاز به هیچ گونه تغییر و تبدیل.
• قابل استفاده در وضوح های پایین تر (مانند فکس و حواله ها) با کیفیت قابل تشخیص.
• قابل بازتولید در ترکیب های رنگی مختلف.
• قابلیت تبدیل آسان به سیاه و سفید.
• معمولا لوگوتایپ انعطاف بیشتری برای استفاده در لوگو های انیمیشنی و انیمیشن سه بعدی را دارد.
• در اغلب موارد نسبت به دیگر انواع لوگو ها ، در اندازه های کوچک یا در از فواصل دور بیشتر قابل تشخیص می باشد.
• گلدوزی کردن لوگوی متنی ساده تر و نیازمند دوخت کمتر می باشد.
• نیازمند دانش فنی کمتری برای اکثر بازتولید های رایج می باشد.

 

نقاط ضعف لوگوتایپ (لوگوی متنی)


• ساخت لوگوی متنی منحصر بفرد که به فونت استایل های رایج شبیه نباشد مشکل است.
• طراحی یک لوگوتایپ عالی نیازمند طراحان گرافیک با تجربه و مسلط به مفاهیم تایپوگرافی می باشد.
• بیشتر برای شرکت ها و کمپانی های بزرگ مناسب تر است تا کسب و کار های کوچک (مگر اینکه دارای شعار و داستانی منحصر بفرد باشد)
• جذابیت و عامل تحیر کمتری نسبت به لوگوهای تصویری دارد
• کمتر می تواند نوع فعالیت شرکت یا محصول را به تصویر بکشد (مگر اینکه از عبارات توضیحی با فونت کوچکتر در حاشیه لوگو استفاده شود)
• محدودیت بیشتری در تغییرات دارد (برای مثال نمی توان نسبت ابعادش را برای جایدادن در مکان های مختلف تغییر داد.)
• عدم استقلال در صورت ترکیب با لوگو های تصویری و یا آیکونیک.