Skip to main content
مقالات

بوم مدل کسب و کار: روش استفاده

By دسامبر 7, 2020مارس 27th, 2021No Comments

بوم مدل کسب و کار: روشی آسان و سریع برای انتقال ایده های تجاری شما 

بوم مدل کسب و کار یا BMC ، یک ابزار مدیریتی استراتژیک برای شناسایی سریع و آسان ایده های کسب و کار شماست.

این بوم، یک سند تک صفحه ای بر اساس فاکتورهای اساسی کسب و کار یا محصولات شماست که به ایده ها ساختاری منسجم میدهد.

بوم مدل کسب و کار

نمونه ای از بوم مدل کسب و کار

نمونه ای از بوم مدل کسب و کار

سمت راست بوم مدل کسب و کار (BMC)، بر مشتری (فاکتور خارجی) تمرکز دارد و سمت چپ آن بر کسب و کار (فاکتور داخلی).

نقطه عطف فاکتورهای داخلی و خارجی، ارزش پیشنهادی است که به معنی تبادل ارزش میان کسب و کار و مشتریان شماست.

مزیت های استفاده از بوم مدل کسب و کار:

  • انتقال سریع مفاهیم گنجانده شده در ایده هایتان
  • فرصتی برای معرفی کسب و کار شما به مخاطبان و ایجاد ارتباط بین ایده های شما و روش اجرای آن ها
  • بررسی تصمیمات موثر مشتری برای کسب و کار شما
  • ارائه تصویری از چشم انداز کسب و کارتان برای افراد

 

روش استفاده از بوم مدل کسب و کار

ارزش پیشنهادی:

ارزش پیشنهادی برای هر نوع کسب و کار و محصولی ضروری است.

ارزش پیشنهادی یک مفهوم اساسی برای تبادل ارزش بین کسب و کار شما و مشتریان است.

به طور کلی، ارزش به این معنی است که کسب و کار شما چه مشکلی را از مشتری در قبال دریافت پول حل میکند؟؟

ارزش پیشنهادی

سوالات ضروری هنگام تعریف کسب و کار یا محصولاتتان:

  • در حال حل چه مشکلی هستم؟
  • اصلا چرا حل این مشکل باید برای کسی مهم باشد؟
  • انگیزه پنهان برای حل مشکل چیست؟

 

چند نکته مهم:

روش مناسب پاسخگویی به سوالات بالا، بخش بندی مشتریان و شناخت موقعیتی است که محصولات/خدمات شما مشکل مشتریانتان را حل میکنند.

اگر در حال فروش محصولات یا خدمات به کسب و کار دیگری هستید، شما جزو شرکای کلیدی آنها برای ارائه ارزش پیشنهادی به مشتریانشان محسوب می شوید.

شناخت اهداف آن کسب و کار بسیار مهم است، زیرا به شما کمک میکند جایگاه کسب و کار، محصولات یا خدماتتان را در زنجیره ارزش آنها تعیین کنید.

بخش بندی مشتریان:

بخش بندی مشتریان به معنی تقسیم مشتریان به گروه هایی از افراد است که برخی ویژگی های مشترک مانند سن، جنسیت، علایق و غیره دارند.

بخش بندی مشتریان

سوالات ضروری هنگام بخش بندی مشتریان:

  • مشکل چه افرادی را حل میکنم؟
  • ارزش پیشنهادی من برای چه افرادی مهم و باارزش است؟
  • آیا مخاطب من خودش صاحب کسب و کار است؟
  • اگر جواب مثبت است، کسب و کار آنها چه ویژگی هایی دارد؟
  • آیا مخاطبان من افراد عادی هستند؟
  • ارزش پیشنهادی من مورد پسند خانم ها، آقایان و یا هر دو است؟
  • آیا ارزش پیشنهادی من  برای نسل جوان در سنین ۲۰ الی ۳۰ جذاب است؟
  • ویژگی های افرادی که به دنبال ارزش پیشنهادی من هستند چیست؟

 

یکی از موارد مهم دیگری که باید به آن توجه نمود، اندازه بازار و تعداد مخاطبان شماست. این موضوع به شما کمک میکند بازارتان را در ابعاد مختلف بسنجید.

یک روش عالی دیگر برای شناخت مخاطبان، طراحی پرسونا برای هر بخش از مشتریانتان است.

 

چارچوب ارتباط با مشتری:

خوب، تا اینجا ارزش پیشنهادی و پرسونای مخاطبان خود را مشخص کرده اید، اما ارتباط با مشتریانتان چطور؟

ارتباط با مشتری، به معنی نحوه تعامل هر کسب و کار با مشتریانش است.

 

چارچوب ارتباط با مشتری

مثال هایی از انواع روش های ارتباط با مشتری:

  • رو در رو (حضوری)
  • با واسطه
  • آنلاین
  • رویدادها
  • تلفنی

 

یکی از گام های مفید برای تعیین نحوه تعامل و ارتباط مشتریان با کسب و کار شما، طراحی نقشه سفر مشتری است.

نقشه سفر مشتری به شما کمک میکند اقدامات و فرصت های خودکارسازی را با دقت تعریف کنید.

کانال ها

کانال ها راه هایی هستند که مشتریان از طریق آن به کسب و کار شما می پیوندند و بخشی از چرخه فروش شما میشوند.

کانال ها بخشی از مارکتینگ پلن کسب و کار شما خواهند بود.

کانال ارتباط با مشتریان

سوالات ضروری هنگام تعیین کانال های دستیابی به مشتریان:

  • نحوه اطلاع رسانی ما به بخش های مختلف مشتریان در خصوص ارزش پیشنهادی چگونه خواهد بود؟
  • مشتریان ما کجا هستند؟
  • آیا در شبکه های اجتماعی فعالند؟
  • آیا مشغول رانندگی و گوش دادن به رادیو هستند؟
  • آیا در یک رویداد یا کنفرانس حضور دارند؟
  • آیا در ساعت ۷ بعد از ظهر جمعه به تماشای تلویزیون می نشینند؟

 

مثال هایی از کانال ها:

  • شبکه های اجتماعی
  • سخنرانی
  • بازاریابی ایمیلی
  • شبکه سازی
  • بازاریابی در موتورهای جستجو
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو
  • بازاریابی ویروسی
  • وبلاگ های هدفمند
  • همکاری در فروش
  • پلتفرم های موجود
  • روابط عمومی (PR)
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی محتوایی
  • تبلیغات سنتی (بیلبورد، تلویزیون و رادیو)

 

شناخت بهترین راه های دسترسی به مشتریان، برای همه کسب و کارها ضروری است.

 

 

فعالیت های اصلی

فعالیت های اصلی، آن دسته از اقداماتی هستند که کسب و کار یا محصولات شما را به سمت ارائه ارزش پیشنهادی به مشتریان هدایت میکند.

فعالیت های اصلی کسب و کار

سوالات ضروری:

  • فعالیت هایی که کسب و کار شما برای ارائه ارزش پیشنهادی به مشتریان انجام میدهد چیست؟
  • چه منابعی استفاده میشود؟
  • زمان؟
  • تخصص؟
  • توزیع محصولات؟
  • توسعه فنی؟
  • استراتژی؟
  • تامین منابع
  • <اقدامات ضروری توسط شما یا کارمندان برای ارائه ارزش؟

 

مثال:

  • مشاوره
  • طراحی
  • توسعه وب
  • آشپزی
  • رانندگی

 

 

منابع اصلی

منابع اصلی کسب و کار

در این مرحله لازم است فکر کنید که منابع کاربردی مورد نیاز برای انجام فعالیت های اصلی کسب و کار چیست؟

کلمه “اصلی” در اینجا به معنی منابعی است که کسب و کار شما برای پیشبرد تجارت لازم دارد، مانند:

  • دفتر کار
  • تجهیزات اداری
  • کارکنان
  • اینترنت
  • ماشین
  • دوچرخه
  • گاز
  • برق

 

 

شرکای کلیدی 

فهرستی از شرکت ها، تامین کنندگان و اشخاصی که ممکن است برای ارائه ارزش پیشنهادی به مشتریانتان نیاز داشته باشید.

در نظر گرفتن شرکای کلیدی کسب و کارتان برای ارائه ارزش پیشنهادی، در کنار سایر فعالیت ها ضروری است.

شرکای اصلی کسب و کار

مثال: 

اگر شما فروشنده خواروبار هستید، ممکن است نیاز به یک نان فروشی محلی جهت تامین نان برای فروشگاه خود داشته باشید.

 

شرکای کلیدی برای ارائه ارزشی که به مشتریان خود وعده داده اید، ضروری هستند.

 

ساختار هزینه ها

ساختار هزینه ها

  • هزینه های مورد نیاز برای انجام فعالیت های اصلی کسب و کارم چقدر است؟
  • میزان هزینه های لازم برای تامین منابع اصلی و شرکای کلیدی کسب و کارم چه اندازه است؟
  • ارائه ارزش پیشنهادی برای مشتریانم چقدر هزینه بر است؟
  • هزینه های جانبی برای پیشبرد کسب و کار کدامند؟
  • هزینه های قانونی؟
  • هزینه های بیمه؟
  • هزینه های کسب و کار من چیست؟
  • ارزش مادی زمانی که صرف میکنید را نیز در نظر بگیرید.
  • استخدام چقدر هزینه در بر خواهد داشت؟

 

 

مدل های درآمدی

مدل درآمدی، روشی است که کسب و کار شما ارزش پیشنهادی یا روش های حل مشکلات مشتری را به یک موفقیت مالی تبدیل میکند.

 

استراتژی های قیمت گذاری برای تعیین هزینه فرصت حل مشکل در مقابل رنج ناشی از مشکل اهمیت دارد.

جریان های درآمدی

 

شما چگونه کسب درآمد خواهید داشت؟

  • پرداخت به ازای هر محصول
  • پرداخت بر اساس میزان مصرف
  • درآمد بر پایه نرخ ثابت
  • اشتراک
  • مدل درآمد فریمیوم

 

معرفی یک ابزار کاربردی 

اگر میخواهید استارتاپ خودتان را راه اندازی کنید یا محصولات و خدماتی ارائه دهید که مشتریان را شیفته خود کند، از لینک زیر به بوم مدل کسب و کار آنلاین به صورت رایگان و همیشگی دسترسی داشته باشید:

 

لینک بوم کسب و کار آنلاین:

https://cgr.ir/bmc2/

منبع: medium

 

Leave a Reply