Skip to main content

عوامل بی شماری در برندسازی یک شرکت دخیل هستند که انتخاب لوگوی صحیح از مهمترین این عوامل هستند. در ادامه ۱۰ مورد از لوگوهای برتر جهان را مطرح میکنیم که هر یک استراتژی خاصی در انتخاب لوگوی خود داشته و از موفق ترین برندهای جهان به شمار می آیند.

لوگوهای برتر جهان

۱- اپل (Apple)

شرکت اپل در زمینهٔ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کند. از محصولات سخت‌افزاری این شرکت می‌توان آیپد، آی‌مک، مک بوک، آی پاد، آیفون، اپل واچ و اپل تی وی را نام برد. بدون شک لوگوی اپل در میان لوگوهای برتر جهان جایگاه ویژه ای دارد که توسط استیو جابز و رون وین طراحی شده است. این لوگو پدرِ آیزاک (اسحاق) نیوتن را نشان می‌داد درحالی که زیر یک درخت سیب نشسته است البته این طرح خیلی زود با طرح مشهور سیب رنگین کمان که یک گاز از کنار آن گرفته شده تعویض شد.

در سال ۱۹۹۸ لوگوی اپل تک رنگ شد بدون اینکه رنگ خاصی برای آن به کار رود. لوگوی اپل یکی از برترین لوگوها در جهان است و به طور برجسته در تمامی محصولات اپل و فروشگاه‌ها دیده می‌شود.

لوگوهای برتر جهان

۲- گوگل (Google)

گوگل شرکتی است که در زمینهٔ جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کند که در این میان جست و جوگر گوگل محبوب ترین سرویس این شرکت است و کسی نیست که آن را نشناسد. این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد.

از سال ۱۹۹۸ تغییرات بسیاری در حروف و نوع فونت لوگوی گوگل ایجاد شده است، ولی مهمترین تغییرات عمده در سال ۱۹۹۹ رخ داد که از آن به بعد لوگوی گوگل مسطح تر شده است و این تغییرات در به روز رسانی سال ۲۰۱۵ به اوج خود رسیده است که در این به روزرسانی گوگل در طراحی لوگوی جدید خود از نهایت سادگی بهره برده است.

لوگوهای برتر جهان

۳- نایک (Nike)

شرکت نایک که تلفظ آمریکایی آن نایکی می‌باشد یک شرکت آمریکایی چند ملیتی می‌باشد که در زمینه طراحی، تولید، توسعه وعرضه محصولاتی نظیر کفش، البسه و پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی به بازار جهانی فعالیت می‌کند. لوگوی نایک را کارولین دیویسون طراحی کرد. کارولین ایده‌های بسیاری به نایک ارائه داد و در نهایت علامت تیک از میان آن‌ها انتخاب شد.

لوگوی اصلی نایکی مانند لوگوی امروزی آن مشکی نبود. رنگ سفید و قرمز تا سال‌ها به‌عنوان رنگ‌های اصلی لوگوی نایک استفاده می‌شدند. دلیل استفاده از این دو رنگ این بود که قرمز نشان انرژی، عشق و لذت و سفید نشان کیفیت، اصالت و جذابیت یک برند است. بعدها شرکت نایکی رنگ لوگو را تغییر داد تا براق، شفاف و درجه یک به نظر برسد.

لوگوهای برتر جهان

۴- آمازون (Amazon)

لوگو معروف شرکت آمازون را می شناسند و بی شک از لوگوهای برتر جهان است. این شرکت فعالیت جدی خود را با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد، سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دست‌دوم از طریق اینترنت نمود. شرکت آمازون هم‌اکنون کتاب، سی‌دی، دی‌وی‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری و حتی کفش و لباس نیز عرضه می‌کند و امروزه بیشترین درصد فروش را در بین سایر فروشگاه‌های اینترنت دارد.

الکسا یکی از زیرمجموعه‌های آمازون بوده است که سود زیادی را نصیب این شرکت نموده است. بر اساس گزارش‌ها، الکسا به تنهایی در سال ۲۰۱۶ برای آمازون ۳۳۰ میلیون دلار درآمد داشته است و متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۶۰۰ میلیون دلار نیز خواهد رسید.

لوگوهای برتر جهان

۵- فدکس (FedEx)

فدکس اکسپرس شرکت هواپیمایی باری آمریکایی است که بسته‌های پستی را ظرف یک شب به مقصد می‌رساند وهم‌اکنون بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی باربری جهان بر پایه میزان حمل بار شناخته می‌شود، همچنین با در اختیار داشتن ۶۴۹ فروند هواپیمای باری، از نظر اندازه ناوگان در رتبه چهارم از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی باری قرار دارد.

لوگوی شرکت فدکس ظاهری ساده دارد و طراح آن آقای لیندون لیدر مدیر ارشد شرکت طراحی Landor Associates می‌باشد. این لوگو در رده‌بندی مجله رولینگ‌استون در میان لوگوهای برتر جهان در ۳۵ سال اخیر قرار گرفت و تاکنون بیش از ۴۰ جایزه جهانی را به خود اختصاص داده است.

لوگوهای برتر جهان

۶- مایکروسافت (Microsoft)

مایکروسافت، شرکت کامپیوتری آمریکایی و چندملیتی است که پرفروش‌ترین محصولاتش سیستم‌عامل ویندوز و نرم‌افزار آفیس است و شعار اصلی شرکت «یک رایانه روی هر میز و در هر خانه، که نرم‌افزارهای مایکروسافت را اجرا کند.» می‌باشد.

پس از ۲۵ سال بدون تغییر در لوگوی خود، شرکت مایکروسافت لوگوی جدید اش را معرفی کرد. لوگوی جدید یک مربع رنگی جدید است که به لوگوی قدیمی ویندوز شباهت زیادی دارد. در واقع این نخستین تغییر مهم لوگو این شرکت بعد از تاسیس به شمار می رود.

لوگوهای برتر جهان

۷- استارباکس (Starbucks)

استارباکس شرکت قهوه‌خانه‌های زنجیره‌ای آمریکایی است که در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد و امروز با در اختیار داشتن شبکه گسترده‌ای از ۲۴٫۴۶۴ (تا ۲۰۱۶) شعبه در کشورهای مختلف، بزرگ‌ترین قهوه‌خانه زنجیره‌ای در جهان محسوب می‌شود. شاید به ذهنتان آمده که زنی که در طراحی لوگوی استارباکس قرار دارد کیست؟

قهوه خانه زنجیره ای استارباکس در شهر سیاتل آمریکا بزرگترین شهر منطقه شمال غربی اقیانوس آرام واقع شده است. به همین خاطر موسسان شرکت مفهوم طراحی لوگو را بر پایه نمادهای اسطوره ای و تاریخی دریا و دریانوردی قرار دادند. چهره این زن مربوط به نقش یک پری دریایی حکاکی شده بر روی چوب مربوط به قرن ۱۵ میلادی مکشوفه دراسکاندیناوی است .

لوگوهای برتر جهان

۸- کوکاکولا (Coca-Cola)

کوکاکولا یکی از برندهای شناخته شده نوشیدنی درجهان به شمار می ‎رود که تمرکز اصلی آن بر تولید، بازاریابی و توزیع نوشیدنی‌های غیرالکلی معطوف است. لوگوی کوکاکولا را همگی می شناسیم. این لوگو در میان لوگوهای برتر جهان جایگاه ویژه ای دارد که دلیل آن سادگی لوگو است که آن را به یادماندنی میکند.

لوگوهای برتر جهان

۹- Recycling Logo

لوگوی بازیافت یک علامت بین‌المللی است که برای عمل بازیافت مواد برگزیده شده‌ است. این علامت، شامل سه پیکان است که همدیگر را دنبال می‌کنند و به معنی چرخه بی‌پایان است. این علامت به مالکیت عمومی گذاشته شد و هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند و یک علامت تجاری نیست.

لوگوهای برتر جهان

۱۰- آدیداس (Adidas)

آدیداس شرکت پوشاک آلمانی است که بزرگترین تولید کننده لوازم ورزشی در اروپا و دومین شرکت بزرگ تولیدی لوازم ورزشی در دنیا به شمار می‌رود. اولین لوگوی آدیداس سه خط بود که طراحی خاصی ندارد ولی در عین سادگی نمایانگر کیفیت، رهبری در بازار و انعطاف پذیری آدیداس برای آینده است. دومین لوگوی آدیداس به شکل سه برگ است که در این لوگو نیز وفاداری به سه خط حفظ شده است.

علت انتخاب این سه برگ گسترده تر شدن دامنه تولید محصولات آدیداس در سراسر دنیا بود وهنوز هم از این لوگو در محصولات کلاسیک آدیداس استفاده می شود . آخرین لوگوی معرفی شده آدیداس نمایانگر بهترین و ایده آل ترین محصولات آدیداس است که معانی بیشتری در خود دارد. این کمپانی با حفظ سه خط مشهور قصد داشت تا قدرت بیشتری به لوگوی خود بدهد. این لوگو نمایانگر کوه و به معنای واقعی کلمه آدیداس است.

لوگوهای برتر جهان

Leave a Reply