Skip to main content

تصمیم گیری در کسب و کار به چه عواملی بستگی دارد؟

در بسیاری از شرایط مختلف تصمیم گیری در کسب و کار اغلب با شکست مواجه میشویم، چراکه در ابتدا از گزینه های خوب دیگر اگاه نبوده و یا عوامل کلیدی را به عنوان بخشی از فرایند در نظر نمیگیریم. برای حصول نتایج مطلوب، هنگام تصمیم گیری در مورد مسائل دشوار و پیچیده علاوه بر به کارگیری مهارت های تصمیم گیری به مهارت های حل مسئله نیز نیاز داریم. در این بین “خلق مدل کسب و کار” نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.  این دو مبحث کاملا به یکدیگر مربوط بوده که مهارت های حل مسئله در کسب وکاردر مقاله پیش مورد بررسی قرار گرفته است.

یک رویکرد سیستماتیک برای تصمیم گیری در کسب و کار

یک فرایند منطقی و منظم در فرایند تصمیم گیری در کسب و کار به شما کمک میکند تا مهارت های لازم برای تصمیم گیری را در خود شکل داده و مطمعن شوید که به تمام عناصر مهم مورد نیاز جهت دستیابی به نتایج موفقیت آمیز دقت کافی کرده اید. به کارگیری این فرایند سیستماتیک احتمال نادیده گرفته شدن عوامل مهم کلیدی را به حداقل خواهد رساند. رویکرد هفت مرحله ای ما موارد زیر را شامل میشود:

1- ایجاد یک محیط سازنده
2- بررسی وضعیت در جزئیات
3- ایجاد گزینه های خوب
4- بررسی گزینه های خود
5- انتخاب بهترین راه حل
6- ارزیابی طرح خود
7- گفتگو در مورد تصمیم و اقدام به عمل

در ادامه سه مورد نخست را با جزئیات بیشتری بررسی میکنیم. چهار مورد دیگر در مقاله ای جداگانه بحث شده اند.

1- یک محیط سازنده ایجاد کنید.
هنگامیکه مسئول یک تصمیم گیری باشید، احتمالا برای انجام و پیاده سازی آن باید به دیگران تکیه کنید بنابراین باید حمایت آنها را به دست آورده و یا آنها را تحت تاثیر قراردهید، که تصمیمگیری را دشوار و پیچیده تر میکند. از اینرو باید محیطی سازنده ایجاد کنید که در آن تمام گزینه ها را سنجیده و وضعیت را بررسی نمایید. اگر تصمیم گیری گروهی مناسب است، جهت شناسایی افراد شامل در این فرایند، آنالیزی از سهامداران انجام دهید. مطمعن شوید که این افراد اعضای مناسبی برای گروه تصمیم گیری شما هستند. در حالت ایده ال این گروه میتواند متشکل از پنج یا هفت نفر باشد.

2- وضعیت را در جزئیات و به دقت بررسی کنید.
قبل از تصمیم گیری در کسب و کار خود باید مطمعن باشید که به طور کامل وضعیت پیش رویتان را شناخته و درک کرده اید. به احتمال زیاد عوامل مرتبط متعدد بسیاری برای اعمال و درنظرگیری وجود خواهد داشت. تعیین کنید که آیا مشکل بیان شده، خود مسئله واقعی بوده و یا فقط یک نشانه از مشکلی عمیقتر است. پس از یافتن علت اصلی، برای به دست آوردن بیشترین اطلاعات ممکن از آنچه که دراختیار دارید و همچنین برای کسب نتایج دقیق از حقایق موجود، مشکل را به دقت تعریف کنید. از ابعاد و دیدگاه های مختلف به مسئله نگاه کنید تا مطمعن شوید هیچ اطلاعات مهمی را از دست نداده اید.

3- گزینه های خوبی ایجاد کنید.
احتمال دارد درابتدا به نظر آید که ایجاد گزینه های مختلف متعدد کار را پیچیده تر کند ولی به شما کمک خواهد کرد تا از زوایای عمیقتر و مختلف به مسئله نگاه کنید. هرچه گزینه های بیشتری داشته باشید، تصمیم نهایی بهتری خواهید داشت. در اینجا میتوانید از انواع تکنیک های تفکر خلاقانه بهره ببرید که به شما کمک میکند خارج از الگوهای عادی تفکر قدم گذاشته و راه کارهای کاملا خلاقانه بیابید. مقاله ما در مورد ” ابزارهای خلاقیت” شامل مجموعه جامعی از تکنیک ها و ابزارهایی ست که در خلق ایده های عالی شما را راهنمایی میکند. هنگامی که ایده ها شروع به شکل گیری کردند، آنها را در گروه هایی با موضوعات مشترک سازماندهی کنید.

مطالعه ادامه موارد…

Leave a Reply