طراحی بروشور

بروشورها راهنمای معرفی خصوصیات کالاها و خدمات و قابلیت های محصول است که از طرف شرکت تولیدکننده به مشتری هدف ارائه میگردد. هدف از طراحی بروشورها معرفی یک کمپانی، کالا یا خدمات است که یکی از ابزارهای مهم بازاریابی میباشد. طراحی بروشور یک هنر است که مستلزم مهارت های طراحی گرافیکی، تکنیک های خاص و آشنایی کامل با تکنولوژی های چاپ و بازاریابی میباشد. طراحی بروشور نوعی فرایند بازاریابی حساس و مهم برای هرکسب و کاری است که انجام آن باید به طراحان حرفه ای در این زمینه سپرده شود.
درحالیکه اکثر افراد کاتالوگ و بروشور را یکی قلمداد میکنند ولی این دو مهم در نکات زیادی متفاوت از یکدیگر میباشند. طراحی و چاپ بروشور بسیار کم هزینه تر از طراحی و چاپ کاتالوگ میباشد و اساسا در کاغذهایی با گرم کمتر و در تیراژ بالاتر چاپ میشود. بروشورها حاوی اطلاعات و نکاتی هستند که در حین مصرف یا انتخاب کالا مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین بروشورها ارزان تر از کاتالوگ میباشند. کاتالوگ ها حاوی اطلاعات کلی و جامع از تمام محصولات یا خدمات یک کمپانی میباشند، درحالیکه بروشورها تنها اطلاعات یک محصول را دربردارند که برای مصرف کننده چاپ میشوند.

روش های طراحی و چاپ بروشور

معمولا بروشورها در سه روش طراحی و چاپ میشوند:

  • بروشورهای لت دار
  • بروشورهای فرمی 
  • بروشورهای اسلیب کیس

 

بروشورهای لت دار

در طراحی بروشور به برگه های متصل به یکدیگر لت می گویند. در بروشورهای لتی صفحات روی هم تا خورده وبه صورت مجموعه ای از صفحات تاخورده چاپ میشود. در این نوع بروشورها از دوخت و چسب استفاده نمیشود.

بروشورهای فرمی

در این نوع بروشورها صفحات همانند یک کتاب چیدمان میشود و دیدن تمام صفحات کنار یکدیگر امکان پذیر نمیباشد. معمولا این بروشورها با مفتول فلزی منگنه میشوند.

بروشورهای اسلیب کیس

این نوع بروشورها دربردارنده یک بخش جیب مانند بر روی جلد هستند که هرکدام از صفحات داخلی به صورت مجزا در داخل این جیب قرار میگیرند.

انواع بروشورهای لتی، فرمی یا اسلیب کیس

بروشور دو لت
سه لت
بروشور سه لت
آگهی
بروشور آگهی
فولدر
بروشور فولدر
gate fold
بروشور gate-fold
double gate fold
بروشور double gate-fold
z-fold
بروشور z-fold

 

بروشور دو لت

بروشورهایی با لت کمتر، طراحی و عرضه آسانتری دارند. بروشورهای دو لتی به دلیل راحت خوانده شدن مطالب و همچنین زمان کوتاه موردنیاز برای مطالعه بسیار رایج و پرطرفدار هستند. این نوع بروشور مناسب با ارائه های تجاری ساده میباشد.

بروشور سه لت

یکی از متداول ترین بروشورها و روشی آسان برای خواندن مطالب بدون نیاز به تاکردن بروشور هستند. چاپ این بروشورها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. از دیگر مزایای این بروشورها داشتن فضای زیاد برای ارائه اطلاعات میباشد.

بروشور Gate-fold

یکی از ابزارهای مهم در بازاریابی بوده و در صورتیکه به درستی طراحی و استفاده گردد، نتایج قابل توجه و تاثیرگذاری خواهد داشت.

بروشور Gate-fold دوبل
 
این بروشورها مشابه با بروشورهای Gate-foldهستند و تفاوت آنها تنها در این است که یک بار بیشتر تا میخورند و در نتیجه اندازه باریکتری دارند.
 
بروشور آگهی
 
مطالب تبلیغاتی بر روی کاغذهایی کوچک هستند که توزیع گسترده ای را در یک هزینه اندک ممکن میسازند. معمولا آگهی ها یک ورق ساده کاغذ تک رو یا دو رو بدون تاخوردگی میباشند.
 
بروشور فولدر
 
فولدرها یک از عالی ترین ابزارها برای تمام سازمان ها میباشد. این بروشورها معمولا دارای یک یا دو فلپ هستند تا صفحات داخل آن جای گیرد. فولدرها عملا برای هرگونه کاربرد تبلیغاتی بسیار سودمند است. همچنین از صفحات و اجزای گنجانده شده در درونشان محافظت میکنند. میتوان فولدرها را باتوجه به مخاطبهای مختلف و علایق خاص هرکدام پیکربندی نمود.

بروشور Z-Fold
 
اغلب به عنوان بروشورهای سه لت مورد استفاده قرار میگیرند. چون همانند انها دارای سه لایه میباشند. تفاوت این دونوع بروشور در نحوه تاشدن آنها است. بروشورهای  Z-Fold دارای 6 پنل هستند که یکی رویی و دیگری پشتی است و برای ارائه جزئیات و اطلاعات محصول استفاده میشود. معمولا هزینه این نوع بروشورها با بروشورهای سه لت یکسان است.

 

مزایای طراحی بروشور

check-in-box زیبا و درعین حال ساده و انتقال بیشترین پیام ممکن در کوتاه ترین زمان 

check-in-boxقابلیت حمل و مطالعه آسان

check-in-boxمعرفی و ارائه اطلاعات دربره محصولات و خدمات تنها در چند صفحه و با هزینه اندک

check-in-boxیک ابزار بازاریابی قدرتمند برای جلب توجه مشتریان بالقوه