Skip to main content

به کار گیری نام
حال که نام خود را انتخاب کرده اید،نخستین قدم برندینگ خود را برداشته اید.با این حال ،بهترین نام ها نیز برای تبدیل شدن به برندی بزرگ نیازمند مدیریت قوی اجرایی هستند.این فصل قدم های بعدی لازم برای ساختن برند را به شما نشان خواهد داد.

تکنیک های برندینگ

نام دامنه را تصرف و اندکی محکم کاری کنید

برای ثبت نام دامنه مورد نظر خود ،وقت را از دست ندهید.نام گذاری امری بسیار رقابتی است.ایده های خوب ظرف چند ساعت از کفتان می روند.در اسرع وقت و پیش از هر قدمی ،هر کاری را که می توانید انجام دهید تا مالکیت نام خود را به ثبت برسانید و به قدر کافی از آن محافظت کنید .در ادامه از این محافظت بیشتر خواهیم گفت.
بلافاصله نسبت به خرید نام دامنه اقدام کنید ،حتی پیش از آنکه مطمئن باشید از این نام استفاده خواهید کرد .در اغلب موارد ،مهم ترین چیز خرید یک نام دامنه روشن است.اگر یک نام دامنه را با چند دلار بخرید و هیچ وقت هم از آن استفاده نکنید،بهتر است تا بهترین دامنه را با بحث های بیهوده و صبر بیجا از دست بدهید.
دامنه دات کام برند خود را بخرید ،اما همین جا متوقف نشوید .تمامی مشتقات ممکن نامتان را نیز مال خود کنید.این کار نوعی محکم کاری است که ترافیک وب سایتتان را به خوبی افزایش می دهد و از تخلفات احتمالی درباره برندتان می کاهد.اگر نام برندتان <> است،بهتر است <> و <> را هم بخرید ،پسوند های org. و net. و biz. این دامنه را هم بخرید ،حتی املای غلط نامتان را.با این کار تمام ترافیک این دامنه ها را معطوف به خود می کنید .ضرری ندارن اگر دامنه های مخربی مانندpetssourcesucks>>>> یا hatepetssource>>>> را هم مسدود کنید.
نگذارید رقبا نامی نزدیک به دامنه شما را از آن خود کنند.کسانی که delta-crop.com را خرید کرده بودند،نسبت به خرید دامنه هایی مانند delta-crop.com و delta_crop.com و deltacrop.net و یا حتی deltacorporation.con بیتوجهی کردند و با این کار به شرکت های دیگر اجازه دادند تا تکه ای از برند آن ها را از آن خود کرده ،مشتری ها را سردرگم نمایند و ترافیک وب سایتشان را پایین بیاورند.
در همین حین،به خزید برخی شعارها و عبارات کلیدی هم فکر کنید.ببینید وقتی مشتری به دنبال محصولی است که شما تولید می کنید ،ممکن است چه عبارات و کلمه هایی در موتور جستجو وارد کند.تا جایی مه می توانید نام ئامنه این واژه های کلیدی را بخرید.شاید مالکین این دامنه ها شما را در بالاترین ردیف رده بندی موتورهای جستجو قرار ندهد،اما بی تاثیر نخواهد بود.دست کم باعث می شید که شرت های رقیب نتوانند آن دامنه ها را ثبت کنند و بدین ترتیب ،جای پای بزرگی از برند شما در دنیای آنلاین به جا خواهد ماند.با پشتیبانی هر چه بشستر از نام تان ،می توانید مطمئن باشید که کسی نمی تواند دامنه ای ثبت کند که شباهت زیادی به دامنه شما داشته باشد یا وب سایتی راه بیندازد که ترافیک وب سایت شما را پایین یباورد و مشتریان را سردرگم کند.

تکنیک های برندینگ

درخواست نشان تجاری خود را هر چه زودتر اجرایی کنید

وکیل خود را مجبور نمایید که هر چه زودتر فرایند ثبت نشان تجاری را شروع کند.حتی اگر به وسیله سایت TESS جستجو کرده اید و خیالتان بابت در دسترس بودن نام مورد نظر راحت است،همیشه یک یا دو نام پشتیبان در اختیار وکیلتان قرار دهید.در این صورت با شکست نام اول در زمان و هزینه صرفه جویی کرده اید.
همچنین باید کم کم به فکر لوگو نیز باشید.وقتی به طراحی برند تصویری خود فکر می کنید،ثبت نشان تجاری را متوقف ننید.برخی مترصد این هستند مه نام شما را از چنگتان در بقاپند.اگر پیش از ثبت نشان تجاری وقت خود را صرف لوگو کنید ،در نهایت ممکن است طراحی بسیار زیبا در دست داشته باشید،در حالی که نامتان تحت هیچ شرایطی به یک نشان تجاری تبدیل نمی شود.بهتر است اول به نشان تجاری برسید ،سپس یرگردید و به ترمیم و اصلاح لوگویی فکر کنید که وجود خارجی داشته باشد.
هویت خود را کامل کنید

لوگوی شما نماینده گرافیکی برند شماست.برای طراحی یک لوگو نیز می توانید رویکرد های مختلفی را مد نظر قرار دهید.

نشان تایپوگرافی :این نوع لوگو رایج ترین انتخاب است.۳۹% از ۱۰۰ برند برتر دنیا از لوگوی تایپوگرافی استفاده کرده اند .
نشان های تایپوگرافی ،هم به لحاظ طراحی و هم به لحاظ کسب و کار ،انعطاف پذیر هستند.انعطاف پذیری گرافیکی یعنی لوگوی شما با هیچ یک از عناصر گرافیکی شامل بروشور ،بسته بندی، صفحات وب و…رقابت نمی کند.انعطاف پذیری در کسب و کار یعنی این که در صورت انتخاب این نوع لوگوها هنگام مواجه با محصولی جدید یا زیر برندها با مشکلی مواجه نخواهید شد.هزینه اجرایی این لوگوها هم پایین تر است.
نمادها:در سر دیگر این طیف،لوگوهایی قراردارند که تنها یک نماد هستند ،بی آنکه واژه ای لازم داشته باشند.لوگوهای نمادین ،زبان را پشت سر می گذارند و حضوری تصویری را برای برند ترتیب می دهند.تنها ۳% برندهای برتر دنیت صرفا نمادین هستند.چنین نشان هایی نیاز به زمان ،بودجه ای هنگفت و سیستم توزیع گسترده دارند تا به اندازه ای کافی شناخته شوند و بدون بیان نام برند،معنا داشته باشد.کم هستند برند هایی که رویکرد <<هنرمندی که پیش تر او را پرینس می خوانند>> را در پیش گرفته باشند.
نشان های ترکیبی:برای از دست ندادن مزایای هر یک از این فضاها ،برخی طراحان واژه و نماد را در کنار هم به کار می برند.
استفاده از نماد و نام در کنار هم ،دو تلنگر به حافظه مشتری وارد می سازد.نماد به معنای نام اضافه می شود و با انتقال نوعی پیام ،از نام پشتیبانی می کند.اگر نام به اندازه کافی منحصر به فرد نباشد ،افزودن یک نماد می تواند تبدیل آن را به نشان تجاری ،آسان تر کند.بسیار پیش می آید که شرکت های نمادی الله بختکی را به نام خود اضافه کنند.این نماد ها هیچ گونه ارتباط معنایی با نام ندارند و صرفا عناصری تکراری و پیش پا افتاده هستند ،مانند کره زمین یا چیزی شبیه به لوگوی nike.اگر نمی توانید عنصر ویژه ای به تایپوگرافی خود اضافه کنید، اطلا بهتر است فراموشش کنید.طراحان لوگوی blackberry مطمئنا توضیح مناسبی برای معنای لوکپگویی که طراحی کرده اند دارند،اما آیا این علامت های راداری کنار نام این برند، برای مردم عادی معنایی دارد؟حتی برند های بزرگ با بودجه های هنگفت هم گاهی با گذاشتن نشانه ها و لکه های بی معنی در کنار نام خود ، از انجام دادن درست این کار سر باز می زنند.شما این اشتباه را تکرار نکنید و فرصتی را که برای ابداع لوگویی اثر بخش و متمایز در اختیار دارید از دست ندهید.
نشان افتخار:برخی شر کت ها نام خود را جزئی از نماد خود می کنند.لوگو به صورت یک غبارت فشرده جامع در می آید که در آن طراحی و نام در کنار هم،یک هویت را می سازند.لوگو عملکرد یک مهر یا امضا را دارد و به ویژه برای کالاهای مصرفی مناسب است.
این رویکرد بهترین کارایی را برای نام های کوتاه دارد.از آن جا که این لوگو به لحاظ طراحی انعطاف پذیر نیست.مردم تمایل کمتری به جعل و سوء استفاده نشان می دهند.کسی نمی تواند نام را از نماد جدا کند یا طراحی آن را تغییر دهد.برای مثال، نمی شود نماد را چپ و راست برد ، بالا و پایین کرد یا آن را به طور کلی حذف نمود.طبیعت جامع این لوگوها حفظ یکپارچگی نشان تجاری را آسان تر می کند.
و اما ورای لوگو
بنیادی ترین عناصر هویت یک برند ،نام و لوگوی آن برند هستند.با این حال این دو به تنهایی برای انتقال قصه یک برند غنی ،خیلی سطحی هستند.هویت شخصی شما چیزی بیش از نام و چهره شماست و شامل موارد مختلفی می شود از قبیل سلیقه شخصی ،لباس پوشیدن و اطلاعاتی نظیر تاریخ تولد،محل سکونت،جایی که کار می کنید و شماره تلفن شما .حتی مواردی مانند خنده،شیوه حرف زدن و طعم غذای محبوبتان نیز هویت شما را نشان می دهد.
وقتی هویت شخصی شما تا این حد چند بعدی است،هویت برندتان نیز باید همین گونه باشد.به چیزی بیش از نام و لوگو فکر کنید تمام حئاس پنج گانه را در نظر بگیرید.آیا لوگوی شما می تواند حرکت کند؟برند شما توانایی تداعی کدام رنگ ها ،شکل ها ،نمادها، بافت ها، صداها،واژه ها،بوها ، طعم هاو سبک و سلیقه ها را دارد؟با توجه به این که در محیط تعاملی کنونی ،مشتریان بیشتری برندتان را آزمون و تجربه می کنند، افزودن ابعاد مختلف به برند می تواند آن را شاخص تر و جذاب تر کند .ایجاد هویت غنی برند موجب می شود ویژگی های منحصر به فرد با اثر بخشی بیشتری به مشتری منتقل گردد.این که چرا برند ما برندی ویژه ،متعاقد کننده و به یاد ماندنی است.
بیان داستان برند در قالب واژه ها
نام شما شروع خوبی برای جنبه کلامی برندینگ شماست.برای انتقال مفصل تر داستان ، به بیش از یک واژه نیاز دارید. رونویسی برند شامل خیلی چیزهاست.از شعارهای تبلیغاتی تا وب سایت های صد صفحه ای.

Leave a Reply