Skip to main content

راه ورود موتور جستجوگر به سايت شما چيست؟

اين راه چيزي جز يک پيوند ناقابل از سايتهاي ديگر نيست. اگر مي خواهيد موتور جستجوگر را به ميهماني سايتتان دعوت کنيد بايد راه را هم به وي نشان دهيد و وي آدرس سايت شما را بداند. موتور جستجوگر بهانه هاي بسياري براي نپذيرفتن اين دعوت دارد زيرا در همان لحظه به سايتهاي بسيار ديگري هم دعوت شده است! بنابراين بايد در آدرس دادن نهايت دقت را انجام دهيد. براي روشنتر شدن موضوع، چگونگي کارکرد موتور جستجوگر را با هم بررسي مي کنيم.

محبوبيت يک سايت در وب و موتورهای جستجوگر

موتور جستجوگر چگونه کار مي کند؟

طرز کار موتور جستجوگر به طور خلاصه بدين گونه است که آن يک آدرس وب را مي يابد، آنرا دنبال مي کند و به صفحه اي مي رسد. محتواي آن صفحه را مي خواند و پارامترهاي آن را مشخص مي کند. به عنوان مثال تعداد کلمات متن آن صفحه، حجم و تاريخ به روز رساني آن، بعضي از پارامترهاي آن صفحه است.

سپس پارامترهاي تعيين شده را به همراه آدرس آن صفحه به بايگاني موتور جستجوگر ارسال مي کند و اين اطلاعات در آنجا پس از فشرده سازي، ذخيره مي گردد.

محبوبيت يک سايت در وب و موتورهای جستجوگر

حال اگر کاربري که دنبال چيزي مي گردد کلماتي را جستجو کند، موتور جستجوگر در پايگاه داده اي که تشکيل داده است ابتدا تمام صفحات مرتبط با موضوع جستجو شده را مي يابد و سپس مرتبط ترين را به عنوان اولين نتيجه جستجو و بقيه صفحات را بر اساس ميزان ارتباط بعد از آن در اختيار کاربر قرار مي دهد. به عبارت ديگر اگر تعداد نتايج جستجو ۱۰۰۰ مورد باشد، سايت رده اول مرتبط ترين و سايت رده ۱۰۰۰ کم ارتباط ترين سايت به موضوع جستجو شده مي باشد.
به آدرس دادن برگرديم. شما مي توانيد آدرس خود را روي تکه کاغذي مچاله شده به مهمان خود بدهيد و يا آنرا به شکلي بسيار با کلاس و خاطره انگيز تقديمش کنيد. حتما همه ما حالت دوم را ترجيح مي دهيم.

پيوندي هم که شما با آن موتور جستجوگر را به پارتي سايتتان دعوت مي کنيد، بسيار مهم است: همواره پيوند به سايتتان را در سايت (صفحات) مهم ديگر قرار دهيد تا موتور جستجوگر نه يکبار که چندين بار به سايت شما از آن طريق مراجعه کند.
موتور جستجوگر، کافيست که آدرس سايت شما را ياد بگيرد. آنوقت مي توانيد مطمئن باشيد که هر ماه حداقل يکبار بدان مراجعه مي کند. اما اگر پيوندهاي سايتتان در سايتهاي معتبر و مهمي باشند آنوقت بيش از يکبار در ماه و حتي هر چند روز يکبار بدان مراجعه مي کند.

پيوند دادن و پيوند گرفتن امروزه مقوله اي بسيار جدي ميان مديران سايتهاست. شايد هر روزه ميليونها پست الکترونيک فقط براي اين موضوع ميان مديران سايتها رد و بدل مي شود. البته مديران سايتها نيز خسيس شده اند و به سادگي لينک نمي دهند. به سايت شما لينک نمي دهند تا زمانيکه به سايت آنها لينک ندهيد: به من لينک بده تا من به تو لينک بدهم!

محبوبيت يک سايت در وب و موتورهای جستجوگر

شما هم بايد موضوع پيوندها را جدي بگيريد و تعداد پيوندهاي به سايتتان را افزايش دهيد. حالا که بحث به اينجا کشيده شده است، اجازه دهيد خود را ملزم به رعايت چند قانون ساده کنيم:

  •  در سايتتان حتما صفحه اي را براي لينک دادن به سايتهاي ديگر، اختصاص دهيد.
  •    اگر سايتي محتواي مناسبي دارد ، حتما به آن لينک بدهيد حتي اگر از شما درخواست هم نکرده باشد. با اينکار شما به طبيعت اينترنت احترام مي گذاريد و همچنين منابع مفيد را به کاربران سايتتان معرفي مي نماييد.
  •    از سايتهايي لينک بگيريد که به محتواي سايتتان ارتباط دارند.
  •  لينکها را تنها براي صفحه اول سايتتان درخواست نکنيد.
  •  براي لينک گرفتن از سايتهاي با ارزش، وقت صرف کنيد.

محبوبيت يک سايت در وب و موتورهای جستجوگر

اما چرا پيوندها مهم هستند؟

  • يکي از مهمترين دلايل آنست که ما با کمک آنها مي توانيم موتورهاي جستجوگر بيشتري را به سايتمان دعوت کنيم. لطفا دقت کنيد که درست است که گوگل غول دنياي جستجوست اما موتورهاي جستجوگر مهم ديگري نيز وجود دارند که شما نمي توانيد از آنها غافل باشيد. ياهو نمونه اي از آنهاست. هر چه موتورهاي جستجوگر بيشتري سايت شما را بشناسند، بهتراست.
  • حدود بيست درصد مراجعات به وب سايتها از طريق دنبال کردن لينکهاي موجود در وب است. چرا کاربران وب از طريق همين پيوندها به سايت شما مراجعه ننمايند؟
  • اگر بدون درخواست شما به سايتتان لينک داده مي شود، مي تواند دليل آن باشد که محتواي سايتتان براي سايت هاي ديگر مفيد و مناسب بوده است و اين مي تواند معيار ارزيابي خوبي براي سايتتان باشد.

Leave a Reply