Skip to main content

در خصوص طراحی سايت هاي دايناميک و مزيتهاي آنها همین بس که امروزه اغلب صفحات اینترنتی داینامیک شده اند.داینامیک بودن آنها و پايگاه هاي داده به سايت ها قدرت فراواني ارزاني کرده اند. صفحه ديناميک صفحه اي است که در پاسخ به درخولست کاربر ساخته مي شود و بيشتر محتواي آن از يک پايگاه داده فراهم مي شود.
تنها با انتخاب چند گزينه توسط کاربران صفحه اي که مورد نظر وي بوده است، ساخته مي شود. اين گونه صفحات به کاربران توانايي دسترسي سريع به حجم عظيمي از اطلاعات و به مديران سايت ها سرعت و سادگي به روز رساني اطلاعات را هديه مي کنند زيرا تنها اطلاعات پايگاه داده به روز رساني مي شود، نه صدها صفحه ديگر! ممکن است هنوز هم آنها کمي براي شما پيچيده به نظر برسند. اگر اينگونه است آخرين باري که در گوگل جستجو کرده ايد را به خاطر آوريد. صفحه اي که نتايج جستجو را در اختيار شما قرار داد يک صفحه ديناميک بود! صفحه ديناميک در حقيقت وجود ندارد و تنها با توجه به درخواست کاربر ساخته مي شود. براي ساخت اينگونه صفحات از تکنولوژي هايي نظير دات نت، PHP, ASP, JSP, Cold Fusion, Perl استفاده مي شود.

سايت هاي دايناميک و مزيتهاي آنها

اين صفحات از ديدگاه کاربران فوق العاده هستند اما از ديدگاه موتورهاي جستجوگر مي توانند مشکل زا باشند. اما مشکل چيست؟

گفته شد که براي ساخته شدن اين صفحات بايد متغيرهايي انتخاب شوند و سپس دکمه اي فشرده شود. مشکل هم در همين جا نهفته است: اسپايدرها توانايي انتخاب اين گزينه ها را ندارند و لذا صفحه اي ساخته نمي شود که آنرا بخوانند.
آدرس اينگونه صفحات اغلب داراي علامت سوال (?) است. همينطور وجود علامتهاي % ، = ، +، $ يا & در يک آدرس مي تواند بيانگر دايناميک بودن آن باشد. به تمام آنچه که بعد از علامت سوال مي آيد Query String گفته مي شود.
بسياري از موتورهاي جستجوگر امکان دسترسي به صفحات ديناميک را ندارند زيرا توانايي فراهم کردن متغيرهاي لازم براي ساخته شدن آن صفحات را ندارند. اين عدم توانايي موتورهاي جستجوگر، مفهوم وب پنهان را برجسته تر مي کند.
در واقع بسياري از اطلاعات وب که گفته مي شود در حدود ۶۰ درصد است از طريق موتورهاي جستجوگر قابل دسترسي نيست. لذا به هنگام جستجوي اطلاعات، ضروري است که کاربران ابتدا به کمک موتورهاي جستجوگر، وب هاي پنهان موجود را شناسايي نموده، سپس با مراجعه به آنها به جستجوي اطلاعات مورد نياز خود بپردازند.

سايت هاي دايناميک و مزيتهاي آنها

آيا اگر مستقيما به صفحات دايناميک لينک داده شود، آيا موتورهاي جستجوگر اين صفحات را مي خوانند؟ موتور جستجوگر به هنگام رسيدن به علامت سوال و ديگر علامتها، پرچم زرد احتياط را بالا مي برد. اما چرا احتياط؟

دلايلي که موتورهاي جستجوگر با اينگونه آدرسها با احتياط برخورد مي کنند، عبارتند از:

  • جلوگيري از بايگاني شدن محتواي يکسان

در سايتهاي دايناميک اغلب اتفاق مي افتد که محتوايي مشخص، آدرسهاي متفاوتي داشته باشد. کاربران نيز دوست ندارند، صفحاتي با محتوايي يکسان در نتايج جستجو نمايش داده شوند لذا موتورهاي جستجوگر براي جلوگيري از اين مورد به هنگام برخورد به علامت سوال، احتياط پيشه مي کنند. موتورهاي جستجو، در واقع تا قبل از علامت سوال را بايگاني مي کنند که آدرس صفحه اي مشخص خواهد بود هر چند که تمام کارکترهاي بعد از علامت سوال در آن حذف شده است. سايتهايي که از Session ID در آدرسهاي صفحات خود بهره مي گيرند نيز اين مشکل را دارند.

• موتورهاي جستجوگر مي خواهند نتايج دقيقي را ارايه دهند.

موتورهاي جستجوگر، پايگاه داده خود را در بازه زماني مشخصي که معمولا چهار تا هشت هفته است، به روز رساني مي کنند. لذا اتفاق مي افتد که محتواي صفحه اي بعد از اينکه توسط موتور جستجوگر بايگاني شد، تغيير يابد. در صفحات استاتيک محتواي جديد معمولا مرتبط با محتواي قديم همان صفحه است. اما در صفحات دايناميک اينگونه نيست.
فرض کنيد يک سايت فروش کتاب در ماه رمضان، کتاب پيشنهادي ماه به کاربران را يک کتاب مذهبي قرار داده است. بعد از اينکه ماه رمضان سپري شود کتاب پيشنهادي ماه سايت تغيير مي کند و يک رمان جاي آن قرار مي گيرد. حال اگر موتور جستجوگر اين صفحه دايناميک را در ماه رمضان بايگاني کند و بعد از ماه رمضان براي به روز رساني محتواي جديد آن صفحه مراجعه نکند، کاربراني را روانه صفحه مي کند که کتاب مذهبي را جستجو مي کنند در حاليکه در آن صفحه کتاب رماني معرفي شده است.با بايگاني نکردن برخي از صفحات دايناميک، موتورهاي جستجوگر از تکرار مواردي مشابه پيشگيري مي کنند.

سايت هاي دايناميک و مزيتهاي آنها

• جلوگيري از گير افتادن در پايگاه داده اي خاص

ممکن است با بايگاني شده صفحه اي از يک سايت، صفحات بي نهايت ديگري به اسپايدر موتور جستجوگر خورانده شود که منجر به از کار افتادن اسپايدر يا اتلاف وقت آن مي شود. اين حالت زماني اتفاق مي افتد که حلقه ها در برنامه نويسي سايت بسته نشوند (حلقه هاي if يا while).

در حال حاضر بسياري از موتورهاي جستجوگر مشکلي با صفحاتي که تنها داراي يک پارامتر در آدرس خود هستند، ندارند. نمونه اي از اين آدرسها در زير آمده است:

www.mywebsite.com/products.asp?no=20
اما زمانيکه پارامترهاي يک آدرس چندين مورد مي شود، براي موتور جستجوگر تشخيص اينکه آيا آدرس مورد نظر محتوايي غير تکراري و منحصر بفرد را ارايه مي دهد، سخت تر مي شود. در يک آدرس دايناميک مي توان يک صفحه را با چندين پارامتر که از هم به کمک & جدا شده اند، نمايش داد. در آدرس زير که دو پارامتر دارد موتور جستجوگر راهي براي تشخيص اينکه کدام پارامتر يک صفحه جديد را نشان مي دهد و کدام پارامتر تنها براي مقاصدي ديگري از قبيل دسته بندي اطلاعات و … به کار رفته است، ندارد:

www.mysite.com/products.asp?no=20&cat=app

بنابراين يک راه مناسب براي طراحي سايتهايي دايناميک که مشکلات کمتري با موتورهاي جستجوگر دارند، کاهش دادن تعداد پارامترهايي است که در آدرسها به کار مي روند. راههاي ديگر استفاده از صفحات اطلاعاتي، طراحي نسخه اي از صفحات مهم دايناميک به صورت استاتيک، اصلاح کاراکترهاي آدرسهاي صفحات و حضور در نتايج جستجو به کمک روشهايي مانند PFI يا PPC است.

امروزه مقوله بهينه سازي سايتهاي فروشگاهي که عمدتا به صورت دايناميک هستند، بسيار جدي است زيرا اگر اين سايتها نتوانند بينندگان قابل ملاحظه اي از موتورهاي جستجوگر کسب کنند، فروش آنها به ميزان زيادي کاهش مي يابد.

Leave a Reply