Skip to main content

طبق تحقیقات انجام شده، درخواست ثبت حق مالکیت در حوزه تکنولوژی هایی با توانایی خواندن ذهن انسان، برای کاربرد در انواع مختلف نرم افزارها، از کنترل بازی های ویدیویی گرفته تا نرم افزار های حوزه سلامت، در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

طبق بررسی های شرکت SharpBrains بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ این نوع درخواست حق مالکیت تنها ۴۰۰ مورد بوده است که این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۸۰۰ مورد و در سال گذشته به ۱۶۰۰ مورد رسید.بر خلاف آنچه به ذهن می رسد، موارد استفاده این تکنولوژی ها تنها در حوزه سلامت نبوده و طیف گسترده ای از شرکت ها را شامل می شود. به طوری که بیشترین درخواست ثبت حق مالکیت در این حوزه مربوط به شرکت تحقیقات بازاریابی Nielsen، به تعداد ۱۰۰ درخواست بوده است. شرکت مایکروسافت نیز ۸۹ درخواست به ثبت رسانده است.

حتی بخشی از درخواست هایی که ارائه می شوند برای استفاده در زمینه هایی است که قصد ایجاد احساسات مصنوعی در کاربر را دارند! البته کماکان درخواست هایی نیز در حوره سلامت مطرح می شوند که حتی برخی، موفق به کسب جوایزی نیز شده اند، مانند طرحی که برای اندازه گیری میزان ضایعه مغزی و تقویت بینایی ارائه شده است.

آقای آلوارو فرناندز مسئول بخش سئوی شرکت SharpBrains معتقد است:

 

تنوع و سرعت رشد این درخواست های ثبت حق مالکیت، حاکی از آن است که ما تازه در آغاز “عصر تکنولوژی های عصبی فراگیر (the pervasive neurotechnology age)” هستیم. تکنوعصب (Neurotech) علاوه بر کاربرد در حوزه سلامت، توسط سایر موسسات نیز در جهت بهبود کار و زندگی به کار بسته می شود.

neurotechnology به هر نوع تکنولوژی ای اطلاق می شود که به بررسی نحوه عملکرد مغز و جنبه های مختلف آگاهی در ذهن انسان می پردازد. این اصطلاح همچنین به فناوری هایی که سعی در تقویت و یا بهبود عملکرد مغز و کمک به محققان در مشاهده و بررسی آن دارند، نیز اشاره دارد.

Leave a Reply