Skip to main content

تاريخچه آموزش با کمک فناوری در ايران: به زمان بهره گيري از ابزارهاي کمک آموزشي سمعي بصري شامل نمايش اسلايد و فيلم هاي آموزشي در کلاس درس باز مي گردد. پس از آن، تلويزيون به عنوان رسانه آموزشي مورد توجه قرار گرفت و تلويزيون آموزشي ملي ايران به طور رسمي به امر آموزش همگاني در سراسر کشور پرداخت.پس از ورود صنعت رايانه به ايران و رشد و نفوذ رايانه هاي شخصي در ميان اقشار مختلف فرهنگي اجتماعي، فعاليت در زمينه آموزش مبتني بر رايانه نيز آغاز شد و بيش از ده سال است که در اين زمينه فعاليت مي شود و اين امر با توليد لوح هاي فشرده آموزشي آغاز شده است.در حال حاضر، صدها شرکت در زمينه آموزش مبتني بر رايانه فعاليت مي کنند که کيفيت محصولات بيشتر آنها تقريباً در حد استانداردهاي جهاني است. برخي از توليدکنندگان در نمايشگاه هاي بين المللي غرفه دارند و حتي فروش آنها در خارج از کشور بيش از داخل است.به علت مشکلات زيرساختي و اينترنتي در کشور، هنوز اقدام جدي در مورد آموزش مبتني بر وب صورت نگرفته است.

تاريخچه آموزش ايران

به طور کلي، از نيمه دوم سال ١٣٨٠ به بعد، رويکرد به اين مقوله جدي تر و فعاليت هاي عملياتي در زمينه آموزش اينترنتي و بهره گيري از پهناي باند مخابراتي براي ارائه دوره هاي آموزشي در گوشه و کنار کشور آغاز شده است. در اين زمينه، جمعي از استادان و کارشناسان دانشگاه هاي مختلف کشور در شهرهاي تهران، اصفهان، مشهد، شيراز و ديگر شهرها گام هايي برداشته اند.

دانشگاه بين‌المللي ايران که ترکيبي از امکانات موجود و بالقوه‌ دانشگاهيان و فناوران ايراني در خارج از کشور است با همکاري مراکز دانشگاهي ايران، ترکيبي را به وجود آوردند که پيش‌نياز آموزش الکترونيکي در ايران در سطح دانشگاه فراهم گردد. درسال ۲۰۰۲  ميلادي اين دانشگاه نيروهاي خود را ساماندهي کرد و در پي همايش آموزش مجازي اين دانشگاه در اوت ۲۰۰۲، به عنوان اولين دانشگاه مجازي ايران ظاهر شد. پس از آن دانشگاه‌هاي مختلف مانند صنعتي شريف، اصفهان، شيراز، تهران، دانشگاه آزاد منطقه‌ جنوب تهران، دانشگاه علوم حديث، و دانشگاه اينترنتي ايران نيز طرح آموزش الکترونيکي را اجرا کردند.

اهداف کلی آموزش در ایران:
۱:بهبودفرایند های گردش و کاربرد اطلاعات با عنایت به اتخاذ رویکرد جامعه دانش بنیان برای ارتقای جایگاه و منزلت مدرسه
۲:افزایش روابط دوستانه بین مدرسه با سایر نهادها و بخش های فرهنگی ،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی،منطقه ای،ملی و جهانی
۳:افزایش تاثیر گذاری نقش مدرسه در فرایند های توسعه جامعه دانش بنیان وهویت ساز پایدار
۴:توسعه دانش زمینه ای،ذخیره ی اطلاعاتی و سرمایه ی فرهنگی نیروی انسانی مدرسه در ابعاد گوناگون اعتقادی فرهنگی، علمی،آموزشی،پژوهشی و ……..
۵:افزایش شبکه های ارتباطی،تعاطفی و تعاملاتی بین مدیران و کارکنان مدارس
۶:توسعه مهارتهای ادراکی، کلامی ، اجتماعی ،حرفه ای تخصصی نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی

Leave a Reply