Skip to main content
مقالات

تخصیص ارزش به اهداف، کانال های بازاریابی و وب سایت هتل خود

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

وب سایت هتل

در این مقاله دو پرسش پر تکرار و مهم را در مورد وب سایت هتل مورد بررسی قرار میدهیم؛

1) چه محتوایی در وب سایت یک هتل بیشترین اهمیت را برای مهمانان دارد؟
2) کدام یک از کانال های بازاریابی از نقطه نظر سوددهی و یا چشم اندازهای جدید حائز اهمیت هستند؟
پاسخ این سوالات با توجه به “تجزیه و تحلیل گوگل” ارائه شده است. در صورتیکه با این ابزار آشنایی ندارید میتوانید در اینترنت جستجویی ساده انجام داده و با استفاده از کتاب ها و منابع بسیار موجود، به اطلاعات کاملی دست یابید.

تنظیم اهداف و ارزش هدف در وب سایت هتل

نخستین گام “تعیین هدف” است. آشکار است که بدون هدف هیچ معیاری برای سنجش موفقیت نخواهید داشت. معمولا دو نوع هدف برای اجرا در وب سایت هتل وجود دارد:

– اهداف تبادلی:

رزرواسیون و برخی سفارشات خاص دیگر که درآمد مستقیم به همراه دارند. ( در صورتیکه امکان رزرو خدمات از طریق وب سایت وجود داشته باشد.)

– اهداف غیر تبادلی:

دانلود بروشورها، خبرنامه ها، ثبت حساب های کاربری و … . این اهداف ارزش اختصاصی ندارند ولی امکان دارد در دراز مدت منجر به رزرواسیون یا سفارشات متعاقب گردند.

با وجود اینکه اهداف نوع دوم پول و سودآوری مشهود و واقعی به همراه نمی آورند ولی همانگونه که بیان شد میتوانند به نوبه خود از اهمیت بسزایی برخوردار باشند. بنابراین باید اندازه گیری کرد که کدام زیرصفحات در وب سایت در تکمیل این دسته از اهداف مشارکت داشته باشند. هیچ روش مشخصی در مورد نحوه اختصاص ارزش به این اهداف وجود ندارد ولی به دو روش انجام اینکار اشاره میکنیم. برای مثال اگر بدانید که 20% از افرادیکه حساب کاربری ایجاد کرده و 3% از افرادیکه در خبرنامه هتل ثبت نام میکنند تبدیل به مهمانان آینده میشوند و ارزش هر رزرواسیون را نیز 100 قرار دهید، در این صورت میتوان به حساب کاربری ارزش 20 و به خبرنامه ارزش 3 را اختصاص داد. بنابراین ارزش دهی بر اساس نتایج و سودآوری های واقعی خواهد بود. راه کار دوم ایجاد “ارزش های ساختگی” است. برای مثال در صورتیکه ثبت حساب کاربری 3 برابر مهمتر از خبرنامه است میتوان ارزش 30/15/3 را در مقابل 10/3/1 به آن اختصاص داد.

بررسی ارزش صفحات وب سایت هتل

در تجزیه و تحلیل گوگل مسیر  تمام صفحات<محتوای سایت<رفتار  را دنبال کنید. در این جدول هر یک از ستون ها ارزش صفحه را نشان میدهد. میتوان دید که بر اساس اهداف و ارزش های آنها گوگل به هر صفحه منحصربه فرد ارزش خاصی را اختصاص داده است.(جدول)
این گزارش به ویژه هنگامیکه محتوای زیادی وجود داشته باشد بسیار سودمند است، چراکه اطلاعات زیادی در مورد محتوای مورد علاقه مهمانان و بازدیدکنندگان که آنها را به سمت عمل مورد نظر سوق میدهد در اختیار قرار میدهد.

بررسی ارزش صفحات وب سایت هتل

استفاده از مدل های تخصیص

مدل های تخصیص جهت اختصاص ارزش به کانال های بازاریابی مانند رسانه های اجتماعی، ترافیک مستقیم، نمایش تبلیغات، ایمیل و … مبتنی بر میزان اشتراک آنها در میزان تبدیل، مورد استفاده قرار میگیرند. از آنجاییکه اکثر مهمانان در نخستین بازدید خود احتمالا رزرواسیونی را انجام نخواهند داد، آگاهی از آن دسته از کانال های بازاریابی که در یافتن هتل موثر بوده و آن هایی که در انجام رزرواسیون به مهمانان کمک میکنند بسیار ضروری است. میتوانید در تجزیه و تحلیل گوگل مسیر  ابزار مقایسه مدل<تخصیص<تبدیلات  را دنبال کرده و با این کانال های بازرایابی و تاثیر هرکدام آشنا شوید. انواع متعددی از مدل های تخصیص وجود دارد که با توجه به هدف این مقاله به سه مورد اشاره میکنیم:
– آخرین تعامل: به آخرین کانال بازاریابی که مهمانان پیش از رزرواسیون یا سایر اهداف مدنظر با آن در تعامل بوده اند، بیشترین ارزش داده میشود.
– نخستین تعامل: به نخستین کانال بازاریابی که مهمانان پیش از وقوع عمل هدف گذاری شده با آن در تعامل بوده اند، بیشترین ارزش داده میشود.
– مدل خطی: اعتبار و ارزش یکسانی را به تمام کانال هایی که مهمان در تعامل بوده، اختصاص میدهد.

میتوان از ترکیب این سه مدل نیز استفاده کرده و آگاهی جامع تری در مورد کانال های بازاریابی خود داشته باشید. این مدل سازی در تعیین کانال های بازاریابی کارامد و مناسب با اهداف هر هتل کمک خواهد کرد. این موضوع نیز به نوبه خود منجر به طرح های بهتر بازاریابی و تخصیص منابع دقیق تر میگردد.
به عنوان مدیر هتل خود فردی باشید که بر پایه داده ها و اطلاعات دقیق تصمیم گیری میکنید و نه بر پایه  گمان، حدسیات و احساسات!

Leave a Reply