Skip to main content
مقالات

Bounce Rate چیست و چگونه محاسبه میشود؟

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

bounce-rate

Bounce Rate یا ضریب بازگشت که به آن درصد پرش و نرخ دفع کاربر نیز گفته میشود، یک اصطلاح در زمینه بازاریابی آنلاین است. Bounce Rate درصد کاربرانی است که پس از بازدید از یک صفحه از سایت خارج میشوند. ضریب بازگشت نشاندهنده جذابیت یک سایت است و هرچه کمتر باشد بهتر است، بدین معنا که سایت شما برای بازدیدکنندگان جذاب بوده است. اگر درصد پرش کاربران یا Bounce Rate بالا باشد به این معنا است که بازدیدکنندگان بیشتری پس از ورود به سایت و بررسی یک صفحه به دلیل عدم وجود عناصر جذاب حفظ کاربر به بازدید بیشتر تشویق نشده و بلافاصله پس از ورود سایت را ترک کرده اند. از جمله مواردی که موجب افزایش درصد پرش در یک سایت میشود میتوان به ریسپانسیو نبودن سایت، واسط گرافیکی غیرحرفه ای و نامناسب، محتوای نامناسب و اشکال در آن مانند غلط های املایی و …، سرعت کم بارگذاری صفحات اشاره نمود.

چگونه Bounce Rate را محاسبه نماییم؟

اگر تعداد بازکننده هایی که یک صفحه را دیده و خارج میشوند تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان کنیم و سپس عدد حاصل را در 100 ضرب کنیم، ضریب بازگشت را به دست می آوریم. هرچه این عدد کوچکتر باشد حاکی از آن است که سایت شما بیشتر موردعلاقه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

معیار گوگل آنالیتیک برای یک Bounce Rate خوب چقدر است؟

بدیهی است که نمیتوان وب سایت های مختلف با کارایی متفاوت را باهم مقایسه کرد و معیار یکسانی را برای تمام سایت ها در نظر گرفت. برای مثال ضریب بازگشت گوگل و فیسبوک برابر با 20%، آمازون 22% و توییتر 40% است. به طور کلی میتوان گفت که معیار گوگل آنالیتیک برای سایت های مختلف به شکل زیر است:
سایت های خدمات دهنده 10%- 30%
سایت های خرده فروشی 20%- 40%
سایت های آموزشی 30%- 50%
سایت های محتوا محور 40%- 60%
صفحات فرود 70%- 90%
وبلاگ ها 70%- 98%

روش های کاهش Bounce Rate

با توجه به چند نکته ساده زیر میتوانید ضریب بازگشت وب سایتتان را کاهش داده و بازدیدکننده های بیشتری به دست آورید:
1- طراحی موبایل فرندلی: باید به این موضوع توجه کنید که بیش از نیمی از کاربران شما برای بازدید از وب سایتتان از تلفن های همراه خود استفاده میکنند. اگر وب سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشد بدون شک کاربرپسند نبوده و ضریب بازگشت سایتتان بالا خواهد بود.
2- افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب سابت: یکی از دلایل مهمی که موجب خروج بازدیدکنندگان از یک صفحه میشود، سرعت کم لود کردن صفحه است. هرچه سرعت بارگذاری صفحه بیشتر و متعاقبا زمان بارگذاری کمتر باشد بازدیدکننده تمایل بیشتری برای حضور در وب سایت شما خواهد داشت. به طور تقریبی این زمان 2 الی 3 ثانیه است.
3- استفاده از لینک های داخلی برای هدایت کاربر
4- نمایش محتوای مناسب و مرتبط : هنگامیکه یک کاربر وارد سایتی میشود انتظار دارد که محتوای مرتبط با جستجوی خود را در صفحه ببیند. در غیر این صورت به سرعت از صفحه خارج خواهد شد.
5- عدم استفاده از پاپ آپ ها: پاپ آپ ها عناصر آزاردهنده ای هستند که بلافاصله پس از ورود به سایت به صورت چندین پنجره پشت سرهم باز شده و هرکدام شامل تبلیغات خسته کننده ای هستند. این عناصر برای اغلب بازدیدکنندگان ناخوشایند بوده و موجب ترک سریع آنها از صفحه میگردد.

Leave a Reply