Skip to main content

link-building

همانگونه که در مقاله پیش اشاره شد “ساخت لینک” به فرایند گرفتن لینک از وب سایت های دیگر به صفحه ای در وب سایت خود گفته میشود و یکی از تکنیک های متعدد مورد استفاده در “بهینه سازی موتور جستجو” است. دو دلیل اساسی وجود دارد که موتورهای جستجو از لینک ها استفاده میکنند:

  •     برای کشف صفحات جدید وب سایت
  •     برای تعیین رتبه بندی یک صفحه در نتایج جستجو

هنگامیکه خزنده ها و کرولرهای موتورهای جستجو در صفحات وب میخزند، میتوانند محتوای آن صفحات را استخراج کرده و آن را به ایندکس هایشان بیافزایند. در این صورت میتوانند تصمیم بگیرند که آیا یک صفحه به اندازه کافی با کیفیت است تا برای لغات کلیدی مرتبط به خوبی رتبه بندی شود یا نه. هنگامیکه موتورهای جستجو در این مورد درحال بررسی و تصمیم گیری هستند، تنها محتوای صفحه را مدنظر قرار نمیدهند؛ بلکه تعداد لینک هایی که از وب سایت های خارجی به آن صفحه اشاره کرده اند به همراه کیفیت این وب سایت ها را در نظر گرفته و لحاظ میکنند. در حالت کلی میتوان گفت که هرچه کیفیت وب سایت هایی که به شما لینک میدهند بالا باشد، رتبه بندی بهتری در نتایج جستجو خواهید داشت.

لینک ها و موتورهای جستجو

لینک ها به عنوان یک عامل رتبه بندی همان چیزی هستند که به گوگل این اجازه را دادند تا از اواخر سال های 1990 بر بازار موتورهای جستجو تسلط داشته باشد. یکی از بنیانگذاران گوگل به نام لری پیج “PageRank” را ابداع کرد که گوگل از آن برای اندازه گیری و سنجش کیفیت صفحات از لحاظ تعداد لینک های با کیفیتی که به صفحه برمیگردند، استفاده کرد. سپس این معیار به عنوان بخشی از الگوریتم کلی رتبه بندی موررد استفاده قرار گرفت و تبدیل به یک سیگنال قوی شد، چرا که روش بسیار خوبی برای تعیین کیفیت یک صفحه بود. این روش بسیار موثر و کارامد بود چراکه بر اساس این ایده بود که میتوان به یک لینک به عنوان یک رای اعتماد در مورد صفحه نگریست؛ یک صفحه اگر شایسته لینک گیری نباشد، آن را نخواهد گرفت! البته سئوکارها به زودی کشف کردند که چگونه PageRank و نتایج جستجو برای لغات کلیدی را دستکاری کنند. گوگل شروع به جستجوی راه هایی برای یافتن وب سایت هایی کرد که نتایج جستجو را دستکاری میکردند و آپدیت های منظمی را مقرر نمود که به طور ویژه تلاش در فیلتر کردن وب سایت هایی داشت که شایستگی رتبه بندی را نداشتند. برای مثال گوگل برخی از تکنیک هایی را که برای ساخت لینک معرفی کرده بود و مورد سوء استفاده سئوکارها قرار گرفته بود، تنزیل داد. اخیرا گوگل رتبه بندی وب سایت هایی را که سعی در سوء استفاده یا استفاده مفرط (بهینه سازی بیش از حد) از تکنیک های ساخت لینک را دارند جریمه میکند. الگوریتم گوگل پنگوئن “Penguin Updates” گوگل یکی از این نمونه ها است. آگاهی از اینکه از کدام تکنیک ساخت link باید اجتناب شود و همچنین ماندن در حیطه دستورالعمل های گوگل موضوعی بسیار مهم است.

Leave a Reply