Skip to main content
مقالات

روش های بازاریابی دیجیتال 2

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

flying-email-525062410-ss-1920

بازاریابی دیجیتال شامل ابزارها و روش هایی است که هر کدام به نوبه خود نقش حائز اهمیتی را در موفقیت و تاثیرگذاری بازاریابی دیجیتال ایفا میکند. رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی با ایمیل و بازاریابی با موبایل از مهمترین روش های بازاریابی دیجیتال میباشند. دو مورد نخست درمقاله پیش توضیح داده شد و در این مقاله به دو روش بازاریابی با ایمیل و بازاریابی با موبایل میپردازیم.

بازاریابی با ایمیل

در بازاریابی دیجیتال در حالت کلی میتوان گفت که “هر ایمیلی که به یک مشتری بالقوه یا مشتری کنونی فرستاده میشود را میتوان بازاریابی با ایمیل در نظر گرفت، که معمولا استفاده از ایمیل برای ارسال تبلیغات، درخواست کسب وکار، درخواست فروش و کمک های مالی را شامل میشود.” هر ارتباط ایمیلی به عنوان بازاریابی ایمیل در نظر گرفته میشود البته در صورتیکه در حفظ اعتماد و وفاداری مشتری به یک محصول یا شرکت و یا شناخت برد کمک کند. برای مثال هنگامیکه یک شرکت یک پیام تجاری را با استفاده از ایمیلهای الکترونیکی عمدتا در قالب تبلیغات، درخواست برای کسب وکار یا فروش و یا درخواست کمک مالی ارسال میکند، نوعی بازاریابی با ایمیل انجام میدهد. بازاریابی با ایمیل یک روش موثر و کارامد برای حفظ ارتباط با مشتریان است که در عین حال موجب ارتقاء و پیشرفت کسب و کار شما نیز میگردد. این جریان باعث دستیابی سریع با بازارهای هدف بدون نیاز به مقادیر زیاد فضای چاپ، زمان رادیو و تلوزیون و یا هزینه های بالای تولید میگردد. علاوه بر این در حین استفاده از نرم افزار بازاریابی با ایمیل فهرستی در اختیار خواهید داشت که بر اساس عوامل مختلفی همچون آدرس، علایق و عادات مشتری به همراه عوامل متعدد بسیار دسته بندی شده است. بنابراین ایمیل ها به اعضای هدف خاصی از این فهرست فرستاده میشوند و به هر مخاطب ایمیلی شخصی بااطلاعات دقیقی که نیاز دارد فرستاده میشود.
بازاریابی با ایمیل را میتوان با استفاده از روش های پیش رو انجام داد: خبرنامه ایمیل، خلاصه، گسترش لید، ایمیل حمایت مالی (اسپانسری)، ایمیل معاملاتی
خبرنامه ایمیل: خبرنامه های ایمیل سه مزیت عمده زیر را به همراه دارند:
این خبرنامه ها میتوانند آگاهی از برند شما را افزایش دهند. شناخت و تثبیت برند و ارتباط با برند را از طریق ایجاد ارتباط همیشگی با مشترکین ایمیل بر مبنای احساسات مثبت در مشتریان شکل میدهند. این خبرنامه ها میتوانند محتوای موجود را به شکلی متفاوت مورد استفاده قرار دهند. بسیاری از شرکتها خلاصه های سریع از پربازدیدترین محتواهای خود تدوین کرده و از خبرنامه های خود به مقالات لینک دهی میکنند. همچنین این خبرنامه ها آزادی عمل برای استفاده از انواع مختلف محتوا را ایجاد میکنند که بدون شک این موضوع بسیار مهمی برای بسیاری از شرکت ها است.
خلاصه ها: معمولا استفاده از خلاصه ها آسانتر از خبرنامه ها است. چراکه خبرنامه ها عمدتا شامل لینک ها و فهرست های متعدد است. یک گزینه محبوب “گزینه وبلاگ” است که اطلاعیه هایی در مورد مقالات چاپ شده در یک دوره زمانی خاص را جمع آوری کرده و ایمیلی با تمام لینک های مرتبط را میسازد.
ایمیل اختصاصی: ایمیل های اختصاصی با نام ایمیل های مستقل نیز شناخته میشوند که اطلاعات درباره تنها یک پیشنهاد را شامل میشوند. برای مثال میتوانید یک ایمیل اختصاصی برای اطلاع رسانی به مخاطب هدف خود درباره یک محصول جدید و یا دعوت انها برای حضور در مراسمی خاص که میزبانی اش را بر عهده دارید، استفاده کنید. بر خلاف خبرنامه ها نیازی نیست که در ایمیل های اختصاصی از عناصر گرافیکی متعدد جهت بازسازی بخش های مختلف و اولویت بندی اطلاعات استفاده کرد.
تولید و گسترش لید: مفهوم گسترش لید مجموعه ای از ایمیل های مستقل را معرفی میکند که شامل محتوای سودمند با یک هدف منسجم است. گسترش لید خودکار، به جا و به موقع و اغلب مستلزم سرمایه گذاری مالی کم است.
ایمیل حمایت مالی (اسپانسری): اگر میخواهید یک مخاطب و مسیری کاملا جدید داشته باشید، میتوانید از ایمیل های حمایت مالی استفاده کنید. در این ایمیل ها مبلغی را برای گنجاندن کپی پیام خود در خبرنامه یکی دیگر از فروشندگان میپردازید.
ایمیل معاملاتی: ایمیل های معاملاتی پیام هایی هستند که با توجه به عمل خاصی که مخاطبانتان انجام داده اند شکل گرفته و آنها را قادر به تکمیل آن عمل میکند. برای مثال اگر برای یک وبینار ثبت نام کنید، فرمی را پر کرده و سپس یک ایمیل معاملاتی مانند (متشکریم) دریافت میکنید که به شما اطلاعات ورود به سیستم را برای پیوستن میدهد. همچنین ایمیل های معاملاتی پیام هایی هستند که از سایت های تجارت الکترونیک مانند آمازون دریافت میکینم که در آن سفارشمان تایید شده، اطلاعات حمل و نقل و سایر جزئیات را بیان میکند. عمده ترین مزیت ایمیل های معاملاتی برخورداری آنها از CTR  ( Click Through Rate ) میباشد.

بازاریابی با موبایل

در بازاریابی دیجیتال بازاریابی با استفاده از دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی های هوشمند با نام “بازاریابی با موبایل” شناخته میشود. بازاریابی با موبایل میتواند اطلاعات اختصاصی به مشتریان ارائه دهد که در مورد محصولات، خدمات و پیشنهادات ویژه اطلاع رسانی میکند. بازاریابی موبایل مشابه با تبلیغات انجام شده در سایر کانال های الکترونیک مانند پیام های متنی، گرافیکی و صوتی است. پیام های متنی (SMS) در حال حاضر رایج ترین کانال تحویل برای بازاریابی با موبایل است. بازاریابی موتور جستجو دومین کانال رایج است که پس از آن کمپین های مبنی بر نمایش قرار میگیرند.
کانال های جدید بازاریابی با موبایل

در حوزه بسیار وسیع بازاریابی دیجیتال گسترش قابلیت های تلفن های همراه انواع جدید بازاریابی تعاملی را ممکن میسازد. کانال های جدید بازاریابی با موبایل عبارت اند از:

  • خدمات مبتنی بر مکان (LBS)، شامل شناسایی مناطقی که کاربر از آنجا در حال ارتباط است(منطقه جغرافیایی) و ارسال پیام های بازاریابی برای کسب وکارها در آن منطقه
  • کمپین های واقعیت همراه، تلفن همراه کاربر را با اطلاعات مبتنی بر مکان در مورد کسب و کارها و محصولات پوشش میدهد.
  • بارکدهای دو بعدی که به صورت عمودی و همچنین به صورت افقی اسکن انجام میدهند تا اطلاعات بسیار بیشتری را دربرگیرند. یک کاربر تلفن همراه میتواند بارکدها را جهت دسترسی به اطلاعات مرتبط اسکن نماید.
  • پیام های GPS، شامل پیام های مبتنی بر مکان است که هنگامیکه کاربر وارد محدوده میشود میتواند به دست آورد.

Leave a Reply