Skip to main content
مقالات

انواع لوگو ها و تفاوت و تعریف آن ها

By دسامبر 8, 2020مارس 27th, 2021No Comments

اهمیت انتخاب نوع مناسب لوگو

با وجود اینکه که عوامل بیشماری در برندسازی یک شرکت دخیل هستند و شرکت های گوناگون انواع مختلفی از لوگو ها را انتخاب کرده اند، تیم طراحی ما به این نتیجه رسیده اند که تقریبا تمامی انواع لوگو ها را می توان در ۳ دسته مجزا تقسیم بندی کرد: لوگوی متنی، لوگوی تصویری و لوگوی ترکیبی.

اگر چه این دسته بندی ها مطلق نیستند و خلاقیت را نمی توان در چارچوب دسته بندی ها محدود کرد و لوگوهایی وجود دارند که ویژگی چندین دسته را یک جا دارند؛ ولی برای درک عمیق تر مساله، لوگوها را در یک چهارچوب ساده و دقیق دسته بندی کرده ایم تا جداگانه به بررسی مزیت ها و معایب هر یک بپردازیم. برخی از انواع لوگوها برای صنف های خاصی بهتر از دیگر لوگوها هستند.

آشنایی با انواع مختلف لوگو ها، نقاط قوت و ضعف آنها به شما کمک میکند یک انتخاب سنجیده در رابطه با لوگوی مناسب برای کسب و کار یا محصول خود به داشته باشید. در ادامه، تعاریف و مثال هایی از انواع لوگو ها را مشاهده می کنید:

1. لوگوی تصویری یا نمادین (آیکونیک)

برندینگ یا طراحی لوگو

لوگوی تصویری که با نام آیکون (Icon) هم شناخته می شود در واقع سمبل ها و نماد ها و گرافیک های ساده شده ای هستند که بازتاب دهنده ی نمودی از شرکت و یا محصولی خاص از آن شرکت یا برند می باشد. لوگو های تصویری را می توان با متن یا بدون متن بصورت تنها استفاده کرد. این نوع از لوگو شاید رایج ترین لوگو باشد که طراحی آن نیازمند تخصص و خلاقیت طراحان با تجربه می باشد. لوگو های تصویری بهترین مورد برای اندازه های کوچک یا تکثیر با رزولوشن پایین می باشد.

2. لوگو تایپ یا لوگوی متنی

برندینگ یا طراحی لوگو

لوگوتایپ که در صنعت طراحی از آن با نام لوگوی متنی یا نماد متنی هم یاد می شود، نام برند یا شرکت شما را در قالب یک فونت تایپ منحصر به فرد به تصویر می کشد.

هزاران نوع تایپ فونت گوناگون با اشکال، حالات و اندازه های متفاوت وجود دارد که هر یک تاثیر و حس متفاوتی را به مخاطب منتقل می کند. برای مثال فونت های اسناد حالت رسمی دارند. فونت های ضخیم نشان دهنده ی استحکام و قدرت می باشند، در حالیکه فونت های کج و شیب دار سرعت و حرکت را بیان میکنند.

لوگوتایپ ها میتوانند دست نوشته ها و حروف و کاراکتر ها و نماد هایی که با دست کشیده شده است  و می توانند چشم ها را فریب داده و به خود جذب کنند را شامل شوند.

همچنین تصاویر هم می توانند برای ایجاد جلوه های بصری زیبا درون لوگوتایپ به کار گرفته شوند.

مهم ترین اصل در طراحی لوگوتایپ یا لوگوی متنی خوانایی و سهولت در شناسایی و تشخیص آن است، به طوری که طرح لوگوتایپ در ابعاد کوچکتر مانند کارت ویزیت هم به آسانی قابل خواندن و تشخیص باشد.

3. لوگو ترکیبی یا نماد ترکیبی (گرافیکی)

برندینگ یا طراحی لوگو

لوگو ترکیبی در بیانی ساده چیزی بین لوگوی تصویری (آیکونیک) و لوگوی متنی (لوگوتایپ) می باشد. به عبارت دیگر طرح ها و گرافیک هایی هستند که هم از نماد ها و آیکن ها و هم از متن در آن ها استفاده شده است و جزئیات آنها به اندازه ای است که لوگو گرافیکی به خوبی بتواند در اندازه ها و ابعاد مختلف برند شما را به تصویر بکشد به طوری که در هر اندازه ای خوانا و قابل تشخیص باشد.

از لحاظ ترکیب بخش تصویری با متن در طراحی لوگوهای ترکیبی با دو نوع لوگو روبرو هستیم: نماد ترکیبی در هم آمیخته و نماد ترکیبی مستقل از هم.

در لوگو ترکیبی های درهم ریخته، متن و آیکن (بخش گرافیکی و نمادین) به هم در آمیخته اند تا جایی که اگر یکی حذف شود دیگری ناقص می شود. اما در حالت دوم یعنی لوگو های گرافیکی مستقل، بخش متنی به صورت جدا از آیکن می باشد و متصل به هم نیستند.

Leave a Reply