“الگوریتم گوگل پاندا” نام یکی از الگوریتم های شرکت گوگل برای رتبهبندی صفحات است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد. این الگوریتم مشابه با الگوریتم گوگل پنگوئن است و تا حدودی نتایج جستجو را تغییر داده و به شدت با متن های کپی شده و کم ارزش مبارزه میکند. در اصل الگوریتم گوگل پاندا برای تغییر دادن رتبه سایت ها، حذف اسپم ها و سایت های دارای محتوا قدیمی و یا کپی برداری شده مورد استفاده قرار می گیرد. در اثر تغییرات گوگل پاندا بسیاری از وب سایت های خبری و شبکه های اجتماعی در جستجوی گوگل در جایگاه بالاتری قرار گرفتند و در مقابل سایت هایی با محتوای کم ارزش که حجم بسیار زیادی آگهی تبلیغاتی در خود جای داده بودند به رده های پایین سقوط کردند. بر این اساس طبق اعلام گوگل، در اولین نسخه گوگل پاندا چیزی در حدود 12 درصد از تمام نتایج جستجوی این موتور جستجو تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفت.
نکاتی که باید در طراحی سایت در مورد معیارهای گوگل پاندا رعایت کرد، مربوط به بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو یا به عبارتی “سئو” میشود. محتوای کم کیفیت در بخش هایی از یک سایت می تواند بر روی رتبه کل سایت تاثیر بگذارد. روبات های کرولر گوگل هنگام خزش تمامی وب سایت ها و لینک هایی را که اضافه می شوند شناسایی کرده و همه آن ها را به ایندکس خود می افزایند. هر صفحه ای که ایندکس می شود از الگوریتمی عبور میکند که معیارهای مختلف رتبه بندی گوگل را در بردارد. این معیارها تعیین می کنند که این صفحه در کجای رتبه بندی گوگل و در کدام صفحه نمایش نتایج جستجو باید قرار گیرد. نقش الگوریتم گوگل پاندا این است که سایت های بی کیفیت را جدا کند. پیش از گوگل پاندا سایت های بی کیفیت زیادی با کپی برداری از مطالب سایت های دیگر رتبه خود را در صفحه نمایش نتایج جستجو در گوگل ارتقاء میدادند. اما گوگل پاندا به دنبال محتوای جدید با کیفیت است و رتبه وب سایت هایی را ارتقاء میدهد که یک چنین محتوایی داشه باشند و در مقابل رتبه سایت هایی که از سایت های دیگر کپی برداری می کنند و محتوای بی کیفیت منتشر می کنند را کاهش می دهد.
معیارهای گوگل پاندا در رتبه بندی
• استفاده بیش از حد از تبلیغات
• چند صفحه با کلمات کلیدی یکسان
• تبادل لینک با سایت های کم کیفیت
• متاتگ ها و تگ های نامناسب در وب سایت
• عدم ویرایش یا حذف مطالب قدیمی و محتوای کم کیفیت در وب سایت
• کپی برداری از مطالب سایت های دیگر
• لینک هایی که به خطای صفحه 404 منتهی می شوند
• مشکلات فنی وب سایت
• استفاده از قالب های آماده