Skip to main content
مقالات

اصول کسب و کار موفق

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

Business-Etiquette

آداب و اصول کسب و کار مجموعه ای از بایدها و نبایدها است که رفتار قابل قبول اجتماعی، روش های متعارف و مقبول تعاملات و ارتباطات در یک گروه یا جامعه را نشان میدهد. هر فرهنگی مجموعه ای مختلف از رفتارهای منحصربه فرد را دارد و در عین حال بسیاری از رفتارها نیزدر تمام فرهنگ ها مشترک هستند. در واقع اصول کسب وکار به این سوال پاسخ میدهد که آیا یک رفتار از لحاظ اجتماعی قابل قبول و از لحاظ فرهنگی قابل احترام است یا خیر. در هر جایی که به عنوان یک کسب وکار قدم بگذارید، مردم از شما انتظار دارند که به روش خاصی در جامعه رفتار کنید. امکان دارد تغییرات و تفاوت های جزئی در آداب و رسوم وجود داشته باشد که باید به آنها احترام بگذارید. همانگونه که گفته شد برخی از انتظارات نیز یکسان هستند. برای مثال لبخند زدن یک علامت شناخته شده جهانی از فردی مهربان است. در مقابل اخم و گستاخی بی ادبی در نظر گرفته میشود. و یا به عنوان در برخی از نقاط جهان شروع یک جلسه با یک بحث ساده بی ادبی در نظر گرفته میشود. همچنین جاهای خاصی وجود دارد که بحث در مورد کسب و کار حین صرف غذا نامناسب است.

تعریف

“آداب و اصول کسب و کار” مجموعه ای از حساسیت های فرهنگی، حرفه ای و اجتماعی است که انتظار میرود یک فرد داشته باشد تا اینکه یک شخص کسب و کاری آگاه و با فراست قلمداد شود. آداب و اصول کسب و کار عمدتا بر روی مودب بودن درتعاملات خود با مردم و احترام به تفاوت های آنها در ارتباطات تمرکز دارد. این ادب و احترام تنها محدود به جلسات نمیشود و درواقع این سطوح احترام دو طرفه و روش مودبانه برخورد و ارتباط با افراد در ایمیل های کسب و کار، مکالمات تلفنی، نامه ها و مکاتبات کسب و کاری نیز تعمیم می یابد. آداب کسب و کار به عنوان ابزاری قدرتمند عمل میکند تا فاصله ها را پر کرده و شبکه ای پر سرعت از مردم کسب و کار شکل دهد که تصوری مثبت در مورد مهارت های میان فردی و حساسیت های فرهنگی شما دارند.
بسیاری از افراد اصول کسب و کار را فقط مطالعه تفاوت های فرهنگی در روش هایی میدانند که میتوان موانع بین فرهنگی را با استفاده از ان شکست داد. ولی حقیقت امر این است که فرهنگ های مختلف و مطالعه آنها تنها بخشی از اصول کسب و کار است. فرهنگ سازمانی یک فرهنگ متمایز است. ممکن است لزوما محل کار میان فرهنگی نباشد و با این وجود هنوز نیز قوانین نانوشته بسیاری در مورد آداب مناسب وجود دارند که به طرز ماهرانه ای دنبال میشوند. این هنجارها و قوانین هم درون سازمان و هم میان سازمان ها رعایت شده و دنبال میشود. برای مثال کارکنان به رسم قدردانی و احترام به مشتریان خود پوشیدن لباس رسمی را انتخاب میکنند در حالیکه هیچ قنون حتمی در مورد لباس پوشیدن وجود ندارد.
نخستین تاثیری که در لحظات نخست ملاقات بر فرد مقابل میگذاریم بسیار مهم است. با توجه با نحوه برقراری ارتباط و رفتارمان معمولا در لحظات اول ملاقات برداشت و تصور خاصی را نسبت به خود در ذهن شنونده شکل میدهیم. این حس قضاوت در مورد یک فرد بدون دانستن چیزی در مورد او یک ویژگی ذاتی است. نخستین تصویری که در ذهن فرد شکل میگیرد تاثیر شگرفی بر روابط و تداوم آن دارد. شناخت آداب و اصول کسب و کار نه تنها در درک احساسات شخص مقابل کمک میکند بلکه در ایجاد تاثیر و برداشتی مثبت ازخود در فرد مقابل بسیار سودمند است.

ارتباط رمز موفقیت در کسب و کار

یک کسب و کار موفق همانند بسیاری از کارهای دیگر مستلزم رابطه ای دوطرفه است که در محیط کاری، میان همکاران و اعضای تیم باید در جریان باشد. از سوی دیگر بخش بسیار مهم ارتباطات در کسب و کار شامل ارتباط با مشتری میشود. هرچه فضای کاری سالم‌، صمیمی و در عین حال حرفه ای باشد، بهره‌وری نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه ارتباط با مشتری نیز کیفیت بهتری خواهد داشت. امروزه تحقیقات گسترده ای درباره نقش و تاثیر روابط انسانی در افزایش فرایند توسعه انجام گرفته و بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از راهکارهای روانشناسی می‌توان رابطه ای پایدار و تاثیرگذار در تبادلات و تعاملات اجتماعی و اقتصادی ایجاد کرد. “برقراری ارتباط” اصلی‌ترین عامل شکلگیری انگیزه و شروع یک رابطه دوطرفه بین مدیر، کارمندان و مشتریان است. نحوه برقراری ارتباط و حفظ این ارتباط تنها یکی از شیوه های کسب و کار است که اغلب بازاریابان با بهره گیری از این مهارت می‌توانند مخاطب را جذب کنند. پس از برقراری ارتباط  باید “تداوم و ثبات ارتباط” را مورد توجه قرار داد. این موضوع مستلزم پیروی از اصول حرفه ای است که شامل صبر، تداوم، درنظرگیری زمانی دقیق و مشخص برای ملاقات‌ها (وقت شناسی) و بکارگیری شیوه های جدید میباشد.
آداب و اصول کسب و کار لزوما و صرفا به حساسیت های لباس پوشیدن، مهارت های میان فردی و توانایی های خوب سخنرانی عمومی اشاره نمیکند. با وجود اینکه تمام این ویژگی ها نیز مورد نیاز است، مهارت های دیگری در کسب و کار وجود دارند که به همین اندازه حائز اهمیت هستند که در مقالات بعدی مورد بحث ما خواهند بود.

Leave a Reply