Skip to main content

گوشی جدید سامسونگ با عنوان Galaxy Note 5 واقعا یک اسمارت فون بسیار زیباست ولی در حال جایگزینی با نوت ۳ که از گوشی های سنگین وزن است، میباشد.قاب چرمی جعلی آن یکی از نقطه ضعف های نوت ۳ است اما از لحاظ مشخصات دیگر از مدل های قبل از خود بالاتر است.با این مقدمه آیا نوت ۵ در حال حاضر بهترین فبلت است؟

اجازه بدهید تا در این مطلب نوت ۵ را با نوت ۳ مقایسه کنیم…

نوت ۳ (جلویی) و نوت ۵ ،چقدر تغییر کرده است؟

نوت ۳ (جلویی) و نوت ۵ ،چقدر تغییر کرده است؟

۱)طراحی و کیفیت ساخت:

به نظر میرسد نوت ۵ چندان تفاوتی از نظر ظاهر با نوت ۳ ندارد تنها تفاوت عمده در سایز و وزن است که در نوت ۳ اندازه گوشی  ۱۵۱٫۲ در ۷۹٫۲ در ۸٫۳ میلیمتر و وزن آن ۱۶۸ گرم میباشد. نوت ۵ کمی کوچکتر و باریکتر است.اندازه آن ۱۵۳٫۲ در ۷۶٫۱ در ۷٫۶ میلیمتر و وزن آن ۱۷۱ گرم است.

نوت ۵(پایین) بدون شک نوت ۵ جذاب تر است…

نوت ۵(پایین) بدون شک نوت ۵ جذاب تر است…

۲)صفحه نمایش:

نوت ۵ دارای صفحه ی نمایش ۵٫۷ اینچ است که QHD Super AMOLED با مشخصات ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و ۵۱۵ پی پی آی در آن ارائه شده است که نوت ۵ را از نظر صفحه نمایش عالی میکند.رنگ بسیار عالی و زاویه ی دید خوب از دیگر مشخصات آن است و روشنایی صفحه ی نمایش نیز توسط کاربر قابل تنظیم است.این صفحه ی نمایش توسط جدیدترین نسل از گوریل شیشه ای که ادعا میکند ۸۰ درصد بهتر از بقیه شیشه ها از نظر دوام عمل میکند، محافظت میشود.

وقتی نوت ۳ برای فروش به بازار ارائه شد صفحه ی نمایش آن از بهترین صفحه نمایش ها بود اما در این شرکت صفحه نمایش ۵٫۷ اینچ با ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل در فضای ۳۸۶ پی پی آی، تاج بهترین بودن خود را از دست داده است ولی همچنان یکی از صفحه نمایش های خوب محسوب میشود.توجه داشته باشید که نوت ۵ تعداد پیکسل های بیشتری در همان فضا را داراست.

نوت ۳ (سمت راست) از صفحه نمایش خوبی برخوردار است ولی با نوت ۵ قابل مقایسه نیست.

نوت ۳ (سمت راست) از صفحه نمایش خوبی برخوردار است ولی با نوت ۵ قابل مقایسه نیست.

۳)پردازنده و حافظه:

نوت ۵ دارای پردازنده ۸ هسته ای اگزینوس  با ۷۴۲۰ پردازنده و ۴ گیگابایت رم وارد بازار خواهد شد و با ۳۲ گیگابایت و یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی خواهد بود و مکانی برای حافظه خارجی (micro SD) نخواهد داشت.سامسسونگ هنوز در رابطه با سرعت پردازش چیزی اعلام نکرده است اما پردازنده مشابه در Galaxy S6 با ۴ هسته ۲٫۱ گیگاهرتز سرعت دارد.

نوت ۳ در دو نوع وارد بازار شد:quad-core Snapdragon 800 با ۲٫۳ گیگاهرتز سرعت و eight-core Exynos 5 Octa با ۱٫۹ گیگاهرتز سرعت.از نظر حافظه نیز دارای ۳ گیگابایت حافظه داخلی و ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه خارجی از طریق micro SD که در نوت ۵ قابلیت افزودن حافظه خارجی وجود نخواهد داشت.

samsung-galaxy-note-5-vs-galaxy-note-3-power-button-2-w782

۴)دوربین:

دوربین جلویی نوت ۵ دارای ۵ مگاپیکسل و دوربین پشتی ۱۶ مگاپیکسل است و قابلیت تثبیت کننده نور تصاویر را داراست.همین دوربین با همین مشخصات در Galaxy S6 نیز وجود دارد و این واقعا خوب به نظر میرسد.دوربین نوت ۳ بد نیست،دوربین عقب ۱۳ مگاپیکسل و دوربین جلویی ۲ مگاپیکسل است.

samsung-galaxy-note-5-vs-galaxy-note-3-camera-4-w782

۵)نرم افزار:

سیستم عامل نصب شده در نوت ۵، Android 5.1.1 Lollipop است و در نوت ۳، Android 4.3 Jelly Bean میباشد اما میتوان آن را به Android 5.1.1 Lollipop به روزرسانی کرد.

۶)باتری:

نوت ۵ با باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری و با قدرت ذخیره مشابه با Galaxy S6 است.همچنین این گوشی از سرعت شارژ بالایی برخوردار است و در ۱۵ دقیقه یک سوم باتری را شارژ میکند.و برای شارژ کامل دو ساعت بدون سیم و ۹۰ دقیقه با کابل است.

اگرچه باتری نوت ۵ کوچکتر است ولی ویژگی های آن چشم گیرتر است.

اگرچه باتری نوت ۵ کوچکتر است ولی ویژگی های آن چشم گیرتر است.

در نوت ۳ باتری ۳۲۰۰ میلی آمپر میباشد که از نوت ۵ بیشتر است اما از نظر پردازش و صرفه جویی در باتری بهره مند نمیباشد.با این حال نوت ۳ از شارژ سریع پشتیبانی میکند.

خلاصه کلام:

پس چه چیزی تغییر کرده است؟؟؟در نوت ۵ قاب فلزی جایگزین قاب چرمی شده است،کارایی بهتر شده و صفحه ی نمایش نیز با کیفیت بهتری ارائه خواهد شد.قلم دستی همچنان وجود خواهد داشت.سامسونگ به دنبال ویژگی های مطلوب در نوت ۳ و ارتقا آن است تا اسمارت فون بهتری را جایگزین دیگر اسمارت فون ها کند و همین اتفاق نیز خواهد افتاد…

samsung-galaxy-note-5-vs-galaxy-note-3-front-1-w782

Leave a Reply