Skip to main content
مقالات

نکات طراحی لوگو

By دسامبر 10, 2020مارس 10th, 2021No Comments

نکات طراحی لوگو

در ادامه مقاله قبل، با موضوع نکات “طراحی لوگوی حرفه ای” که در آن مهم ترین نکات مورد توجه در طراحی لوگو را مورد بررسی قرار دادیم، در این مقاله سایر نکات طراحی لوگو را بررسی میکنیم.

انتخاب لوگوی مناسب هر برند و کسب و کاری به آسانی انجام نمیگیرد و مستلزم بررسی دقیق است. اگر به برترین لوگوهای جهان نگاهی بکنید، متوجه خواهید شد که تمامی آنها از یک اصل مشترک پیروی کرده اند و آن اصل، “سادگی” است. البته این سادگی به گونه ای طراحی شده است که بیشترین ارتباط را با مخاطب برقرار کرده و به خوبی انتقال دهنده هویت برند است.

نکات طراحی لوگو

۱. تاثیر رنگ در طراحی لوگو را دست کم نگیرید.

رنگها ماهیت هر تصویر را تشکیل می دهند. اغلب طراحان تمایل به نادیده گرفتن اهمیت استفاده درست از رنگ در طراحی لوگو دارند. رنگها قدرت تاثیرگذاری بر احساسات و عواطف را دارند. در حالت ایده آل، انتخاب رنگ باید بر اساس ویژگی های دموگرافیک مشتریان انجام شود.

سن، جنس و جهت گیری های فرهنگی مخاطبان مورد نظر را در نظر بگیرید و آن را با خلاقیت هنری خود هماهنگ کنید. در این صورت محدوده رنگ های مشحصی برای لوگوی خود دارید!

۲. نوآوری بیش از حد نداشته باشید: در دام ایجاد لوگوی عالی نیافتید.

این مورد با قاعده “ساده سازی” لوگو همراه است. نوآوری فوق العاده است؛ می توانید ایده های موفقی برای لوگوی خود داشته باشید و آنها را عملی کنید. هنرمندان اینگونه کار می کنند! با این حال، هر چیزی سهم محدودی دارد. توانایی های نوآوری قطعا بی حد و حصر هستند، اما استفاده عملی آنها اغلب قربانی امکانات نوآوری است که توسط یک محصول مشخص ارائه می شود.

تجربه های عملی زیاد ممکن است به لوگوی زیبایی منتهی شود اما معرف شرکت نباشد. به یاد داشته باشید: یک لوگو شاهکار هنری نیست.

در عوض، هدف شما باید این باشد که لوگو معرف و مرتبط با برند و برندینگ شما باشد. مشتریان باید بتوانند طرح شما را شناسایی کنند و معرف شرکت باشد. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، طرح لوگوی شما موفقیت آمیز است.

logo design

برای نمونه، نگاهی به لوگوی اپرا داشته باشیم. فقط “O” قرمز و افراد می دانند که این لوگو متعلق به اپرا است. نوآوری در شکل خود “O” نهفته است: نوعی برآمدگی صاف!.

۳. به تایپوگرافی توجه ویژه ای کنید 

هنگام طراحی لوگوی حرفه ای، طرح حروف باید منحصر به فرد باشد. روال عادی حروف بهتر از فونت های مجلل است. در کنار مزایای دیگر تایپوگرافی ساده، این کار سارقان ادبی را در تنگنا قرار می دهد (زیرا در صورتی که حروف نگاری ساده نباشد، هنگام یافتن فونت، لوگوی شما در عرض چند دقیقه به سرقت می رود). بنابراین، تایپوگرافی لوگو باید ساده باشد.

۴.  طرح لوگوی هوشمندی خلق کنید

اطمینان حاصل کنید که لوگوی شما ارزش دیدن دارد (و همانطور که قبلا گفتم، حرفی برای گفتن دارد). در اولین نگاه، طراحی لوگوی شما باید هویت برند شما را انتقال دهد.

۵. متفاوت باشید

هنگام طراحی لوگوی حرفه ای باید منحصر به فرد باشید. اصلی ترین نکته از میان نکات طراحی لوگو این است که درگیر کلیشه ها نشوید. و به مشتریان خود لوگوی منحصر به فردی که از شما انتظار دارند، ارائه دهید.

۶. اهداف و نیازهای کسب‌وکار خود را تجزیه و تحلیل کنید.

قبل از اینکه طراحی لوگوی خود را آغاز کنید، حتما باید در مورد اهداف کسب‌وکارتان تحقیقات زیادی انجام دهید. زیرا باید به خوبی بدانید که هدف اصلی کسب‌وکارتان چیست و چه کاری انجام می‌دهد و همچنین مخاطبان آن چه کسانی هستند. تا اینکه طرحی که برای لوگو ارائه می‌دهید بتواند به خوبی هویت و اهداف برندتان را منعکس کند.

۷. لوگو باید حاوی یک پیام (شعار) اساسی باشد.

چیزی که به یک لوگو قدرت می‌بخشد، معنایی است که به مخاطبان انتقال می‌دهد. یک لوگو باید گویای پیام، ارزش‌ها و دیدگاه یک برند باشد. همچنین طراحی لوگو باید منحصر به فرد و به یاد ماندنی باشد، و این امر فقط با داشتن یک پیام ارزشمند در لوگو عملی می‌شود. بنابراین سعی نکنید همه چیز را خیلی واضح بیان کنید، بلکه این پیام زمانی ارزشمند است که در مفهوم لوگو پنهان بوده اما به راحتی قابل فهم باشد. به عنوان مثال اگر فروشنده ماشین هستید، لزومی ندارد که در لوگوی شما حتما تصویر ماشین وجود داشته باشد.

نکات طراحی لوگو

۸. از تجربیات و موفقیت‌های دیگران درس بگیرید.

می‌توان از کار طراحان و کسب و کارهای دیگر الهام گرفت، اما هیچ وقت نباید عینا تقلید کرد. سعی کنید از تجربیات دیگران چیزهای جدیدی یاد بگیرید و این تجربیات را در کار خود استفاده کرده و حتی تا حد ممکن آن ها را بهبود ببخشید. به یاد داشته باشید که الهام گرفتن همیشه باعث پیدایش ایده های جدید می‌شود.

Leave a Reply