با اين که پيشتر نيز در مباحث ترفندهای محرمانه در طراحی فروشگاه و تکنیک های کاربردی در طراحي سايت فروشگاهی مطرح گردیدبه خاطر اهميت آن دوباره يادآورى ميکنم که بيشتر نيروى خود را روى نوشتن تبليغ و نه طراحى گرافيکى سايت و زيبا نمودن آن صرف کنيد. به عبارت ديگر هرگز تصاوير و طراحى گرافيکى باعث برانگيختن تمايل مشتريان به خريد از سايت نميشود .
-
در عنوان تبليغ بايد اطلاعات بيشترى در اختيار مشتريان خود قرار دهيد.
تنها چند لحظه فرصت داريد تا توجه بازديدکنندگان را جلب کنيد و آنها را به خواندن ادامهى آن ترغيب کنيد. تيتر شما بايد در خواننده براى دانستن مطالب بيشتر، کشش ايحاد کند. عناوين داراى عبارات منفى به طرز باور نکردنى اين مقصود را برآورده ميکنند. براى مثال:
عبارت منفيStop being internet marketing failure هر خريدار اينترنتى را به سمت خود جذب مى کند و يا جملهى Discover 10 vital things to do right now کمک ميکند تا بيننده به خواندن بقيه متن ترغيب شود. با اين کار يک عبارت منفى به نتيجه مثبت ميانجامد.
و يا اين نمونه “آيا تا به حال دربارهى به دست آوردن دوبارهى سرمايه خود فکر کرديد؟” که شما را به خواندن ادامهى آن هدايت ميکند؟ شکى نيست که مردم به طور طبيعى با عنوانهاى منفى به متن جذب مى شوند. چرا؟ چون بيشتر مردم به همين شکل برنامهريزى شدهاند. چيزهايى مردم که به طور معمول به خاطر دارند، بيشتر خاطرات منفى آنهاست تا خاطرات مثبت. از عنوانهاى منفى استفاده کنيد و به اين ترتيب افراد زيادى را به سمت خود جذب کنيد.
تا حد ممکن از به کار بردن حروف بزرگ و درشت پرهيز کنيد.
- اين کار در خواندن پيام شما وقفه ايجاد مى کند و خواندن آن را کند مى کند.از حروف درشت براى تاکيد روى مطالب و از خط کشيدن زير کلمات براى تاکيد بيشتر استفاده کنيد. عنوان را با کلماتى به اندازهى ساير کلمات آغاز کنيد.
- متنى گيرا و جذاب بنويسيد.مردم را مورد خطاب قرار دهيد و به گونهاى بنويسيد که با اشتياق مطالب را دنبال کنند. براى شروع ميتوانيد از ساختار تبليغات يکى از اجناسى که آن را خريدهايد استفاده کنيد.
- مطالب خود را به صورت منسجم و مرتبط با يکديگر بنويسيد.اگر اين نکته را رعايت نکنيد، مطمئن باشيد مشتريان زيادى را از دست خواهيد داد. از نوشتن تبليغات طولانى نترسيد. اگر آن را به درستى تنظيم کنيد و بنويسيد، بينندگان تمام آن را خواهند خواند. اشتباه در اينجاست که فکر کنيم تبليغ طولانى مانع موفقيت ماست. اگر آن را صحيح بنويسيد حتا يک تبليغ ۱۰ صقحهاى خيلى بهتر از يک تبليغ کوتاه عمل ميکند.
- تبليغات تمام محصولاتى را که مى خريد جمع آورى کنيد.آنها را نگهدارى کنيد و بعدها از آن استفاده کنيد. وقتى ميخواهيد يک تبليغ بنويسيد، جملاتى از آن را که مناسب به نظر ميرسد انتخاب کنيد و آنها را با نوشتهى خودتان بياميزيد. برخى از کلمات جملهها را تغيير دهيد و دوباره آن را مرتب کنيد. در پايان يک نوشتهى عالى و قوى خواهيد داشت!
- هربار که کالا يا خدمتى را ميفروشيد، از مشتريان خود بخواهيد که ميزان رضايت خود را از خريد در دفاتر شما ثبت کنند.آنها را در تبليغات خود قرار دهيد. تاييد آنها براى موفقيت شما اهميت دارد و اعتبار قابل قبولى را براى شما به ارمغان مى آورد. تبليغ شما بدون توصيه و تاييد ديگران کامل نمى شود. حتا اگر در گرفتن تاييديه از مشتريان خود دچار مشکل هستيد، ميتوانيد در مقابل دريافت رضايتنامه، محصولات و خدمات خود را به رايگان در اختيار مشترى قرار دهيد.
- يک نکته بسيار مهم؛ متن شما بايد بدون خطا باشد. حتا ممکن است وجود يک حرف يا کلمهى اشتباه و يا متن ناتمام موجب شکست شما در فروش شود.متن خود را مختصر و بدون ابهام بنويسيد. اگر متن گنگ و نامفهوم باشد، به طور قطع خوانندگان و در نتيجه مشتريان زيادى را از دست خواهيد داد.
-
نوشتن يک متن تاثيرگذار و کارا با يک بار تلاش به ثمر نمى رسد.
متن خود را يک روز بنويسيد و روز بعد دوباره آن را بررسى کنيد. ميبينيد که نياز به بازنويسى دارد. نوشتن و تکميل يک متن ممکن است ۳۰ روز طول بکشد. اگر افزايش ميزان خوانندگان و در نتيجه خريداران را در نظر بگيريد، به اهميت صرف کردن وقت براى نوشتن اين متن پى ميبريد.
بعد از اين مراحل شايد فکر کنيد که ميتوانيد يک متن عالى بنويسيد و فروش موفقى داشته باشيد.
البته هميشه چنين نيست. نکاتى ومجود دارد که بايد بدانيد تا صد در صد به موفقيت برسيد:
از دوستان خود بخواهيد تا متن شما را بررسى کنند.
به آنها بگوييد که هرگونه اشتباه نوشتارى، دستورى و يا ابهامى در جملات و عبارات و يا هر گونه اشکال ديگر که در آن ميبينند به شما اطلاع دهند. از آنها بخواهيد که اين کار را با صداقت و دقت انجام دهند و سعى کنند چيزى را از قلم نيندازند. به آنها بگوييد اگر اشتباهتان را به شما بگويند، از آنها رنجيده خاطر نخواهيد شد و اين کار آنها براى شما چهقدر ارزشمند است. اين روش کمک فوقالعادهاى براى نوشتن يک متن عالى و گيراست.
البته با توجه به قابليتهاي وب، ايجاد صفحه مشخصات كالا در وب به روش سنتي، محدود كننده به نظر ميرسد. مشخصات كارايي كالا ميتواند به صورت سه بعدي و همراه با حركت ايجاد شود، همچنين خود محصول در حال انجام عمل، قابل نمايش باشد.
ارتباط با مشتري: كارتهاي جالبي را كه در آنها از شما سئوال ميشود «آيا مايليد كه نمايندگي سرويسهاي مشتري در مورد كالايي خاص با شما تماس بگيرد؟» را بخاطر بياوريد. با استفاده از وب سئوالات تقريبا پس از پرسيده شدن جواب داده خواهند شد.
طراحي صفحات خرده فروشي
صفحات خرده فروشي كاملا با صفحات صنعتي متفاوت است چرا كه در مورد محصولات خرده فروشي، انتقال اطلاعات تكنيكي چندان مورد توجه نميباشد. بهر حال چيزي كه در اين نوع صفحات داراي اهميت بسيار است، تطابق تصاوير با اصل ميباشد.
در اين نوع طراحي بايد مسائل زير را در نظر گرفت:
خصوصيات تصويري و سازماني فروشندگي خرده فروشيهاي موفق چيست؟
اجزا ساختاري خرده فروشي چيست؟
از چه خصوصيات وب ميتوان به گونه اي موثر در طراحي صفحات خرده فروشي سود جست؟