اشتباهات رایج در طراحی لوگو

Logo-Design-Mistakes

لوگو یکی از عناصر اساسی هویت سازمانی هر برندی است که نخستین و مهمترین تاثیر را بر مخاطب میگذارد. بدون شک هر کسب و کار معتبری باید یک لوگوی با کیفیت داشته باشد و در طول زمان لوگوی خود را اصلاح یا طراحی مجدد نماید. ولی هیچ کس مصون از اشتباهات نیست. دراین مقاله برخی از رایج ترین اشتباهات در طراحی لوگو را مطرح میکنیم:

 

1- عدم تحقیق کافی

با نگاه به یک لوگوی ساده شاید مرتکب این اشتباه شوید که به راحتی و به سرعت اجزای آن کنار هم قرار گرفته و طرح لوگو ساخته شده است. در حالیکه به هیچ وجه اینگونه نیست! قبل از شروع به کار طراحی انجام تحقیق و بررسی های جامع و کامل در تمام جوانب باید گام نخست باشد. در غیر این صورت طرح شما پیام خود را انتقال نداده و با مخاطب مورد نظر خود هیچ ارتباطی برقرار نخواهد کرد. برای طراحی لوگوهایی مانند اپل و نایک در عین سادگی میلیون ها دلار هزینه و زمان بسیاری صرف شده است.

 

2- استفاده از فونت های استاندارد یا بسیار پیچیده

یک اشتباه معمول در طراحی انواع لوگوهای ترکیبی و متنی استفاده از فونت نادرست است. از آنجاییکه فونت یک طرح تاثیر بسزایی بر درک و شناخت از یک لوگو و در حالت کلی از یک سازمان و برند دارد، فونت انتخابی با دادن اصالت و کیفیت مورد نیاز به یک برند روح و ایده  آن را به تصویر میکشد. آسان ترین روش از بین ببردن ممنحصربه فردی یک لوگو استفاده از فونت های استاندارد مانند Times New Roman ، Arial ، Comic Sans و یا هر فونت استاندارد دیگر است. به کارگیری این فونت ها در طرح هر لوگویی بدترین ایده ممکن است؛ حتی زیباترین فونت استاندارد نیز اصالت و منحصربه فردی لوگوی شما را از بین خواهد برد. همچنین فونت های بسیار پیچیده نیز ارتباط با مخاطب را دشوار کرده و تصویری غیر حرفه ای از شما بر ذهن مخاطب برجای میگذارد. به خاطر داشته باشید که برخی از بهترین لوگوهای شناخته شده چقدر ساده و در عین حال پرمحتوا هستند.


3- استفاده نادرست از رنگ ها و افکت ها

رنگ های مختلف تداعی کننده عواطف، احساسات و واکنش های مختلف در بیننده هستند. برای انتخاب رنگ مناسب باید با روانشناسی رنگ ها آشنایی داشته باشید. رنگ یک لوگو بیانگر مطالب بسیاری در مورد برند است. از به کارگیری رنگ های ناسازگار اجتناب کنید، چراکه تضاد موجود در آن مانع از درک و به یادسپاری آسان لوگو میگردد. همچنین استفاده از رنگ های متعدد نیز صحیح نیست. در واقع رنگ های متعدد و متضاد ظاهری ضعیف و غیرحرفه ای به لوگو میدهد.
همچنین  نکته قابل توجه این است که یک طرح لوگوی خوب در زمینه سیاه وسفید نیز ظاهر بسیار خوبی خواهد داشت، بنابراین نیازی به استفاده از افکت های مختلف مانند سایه روشن و ... ندارید. چراکه استفاده از این افکت ها حاکی از ضعف طراحی بوده و نشانگر نیاز به افکت جهت برجسته کردن طرح است که این مسئله اصلا چیز خوبی نبوده و در صورت مواجه با چنین شرایطی باید در طرح لوگوی خود تجدیدنظر نمایید.

 

4- عدم تطبیق پذیری

باید به خاطر داشته باشید که طرح لوگوی شما در ابعاد، سایزها و زمینه های مختلف چاپ خواهد شد. اگر طرح شما در کامپیوتر ظاهر خوبی دارد ولی در کارت های ویزیت یا بیلبوردهای تبلیغاتی به خوبی چاپ نمیشود، مشکل بزرگی پیش رو خواهید داشت.از اینرو بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد یک طرح نهایی در مورد تطبیق پذیری ان در شرایط مختلف بررسی های لازم را انجام دهید.

 

5- کپی کردن

اگر میخواهید لوگوی شما منحصر به فرد بوده و هویت برندتان را به تصویر بکشد، از کپی کردن اجتناب کنید! چراکه با اینکار لوگوی خود و همراه با آن برند و کسب و کار خود را زیرسوال برده و تبدیل به یک نسخه کپی شده میگردید.