“بازاریابی رسانه های اجتماعی” استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی و وب سایت ها برای ترویج یک کالا یا خدمات و به دست آوردن ترافیک وب سایت و یا کسب توجه به یک موضوع است. اکثر این پلتفرم های رسانه های اجتماعی ابزارهای تحلیل داده خاص خود را دارند که پیگیری مسیر پیشرفت، موفقیت و تعامل کمپین های تبلیغاتی را برای شرکت ها میسر میکند. در سطح استراتژیک میتوان گفت که بازاریابی رسانه های اجتماعی بخشی از “بازاریابی دیجیتالی” بوده و یکی از “روش های بازاریابی دیجیتالی” است و شامل مدیریت، اجرای یک کمپین بازاریابی و انعکاس فرهنگ رسانه اجتماعی مدنظر یک شرکت است. استفاده از پیامهای واضح و مختصر، به کاربری ویژگی های بصری قوی، موبایل فرندلی بودن، تبلیغات آزمایشی، ایجاد مداوم محتوا و تولید محتوای با کیفیت از روش های جلب مخاطب و از معیارهای موفقیت یک کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی است. پیامرسانی نیز در هر بستر اجتماعی متفاوت است. برای مثال شیوه تعامل افراد در لینکدین کاملا متفاوت با شیوه تعامل با آنها در اینستاگرام است. بازاریابی رسانه های اجتماعی بر ایجاد محتوایی تمرکز دارد که بواسطه آن بتوان توجه مخاطبین را در پلتفرمهای مورد نظر جلب و خوانندگان را تشویق به اشتراکگذاری آن در بین شبکههای اجتماعی نمود.
بازاریابی رسانه های اجتماعی:
وب سایتهای شبکههای اجتماعی
۷۶ درصد شرکتهای تجاری امروزه از بازاریابی توسط شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. برخی از این شرکت ها یک افزایش درآمد ۱۳۳ درصدی به دلیل استفاده موثر از بازاریابی رسانههای اجتماعی داشتهاند. وب سایتهای شبکههای اجتماعی به عنوان منبع تبلیغ دهان به دهان عمل میکنند. سایتهای شبکههای اجتماعی و بلاگها به فالوورها این امکان را میدهند تا کامنتهای ایجاد شده توسط دیگران در رابطه با یک محصول تبلیغاتی فوروارد یا توییت دوباره کنند. با تکرار پیام، افرادی که با کاربر در ارتباط هستند قادر به دیدن آن پیام بوده و از این طریق این پیام به دست افراد بیشتری رسانده میشود. چون اطلاعات در رابطه با یک کالا پخش و این کار تکرار میشود، ترافیک بیشتری به سوی آن کالا یا شرکت آورده میشود. از طریق سایتهای شبکههای اجتماعی شرکت ها قادر به تعامل و برقراری ارتباط با فالوورهای فردی خود هستند. متعاقبا این تعامل شخصی به تدریج موجب شکلگیری حس وفاداری در مشتریان و مشتریان بالقوه میشود. از طریق تکنولوژیهای جدید آنالیز مفهومی، بازاریابان میتوانند سیگنالهای خرید نظیر محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط افراد و سوالات پست شده به صورت آنلاین را کشف کنند. درک سیگنالهای خرید میتواند به تیم فروش کمک کند که مخاطب مناسب را هدف قرار داده و بازاریابان بتوانند کمپینهای تبلیغاتی مرتبط را راه اندازی نمایند. شرکت ها برای یکپارچه سازی شبکههای اجتماعی خود در استراتژیهای بازاریابیشان باید یک مدل بازاریابی ایجاد کنند. یک مدل بازاریابی شامل انتخاب شبکههای اجتماعی بالقوه، تعیین یک برنامه مالی، تعیین ساختار سازمانی برای مدیریت شبکه اجتماعی در بازار، انتخاب مخاطب هدف، تبلیغ محصولات و خدمات و بررسی میزان عملکرد میگردد.