Skip to main content
مقالات

آنالیز وب سایت “Web Analytics” چیست؟

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

web analytics

“Web Analytics” آنالیز وب سایت به معنای اندازه گیری، جمع آوری، آنالیز و گزارش داده های اینترنتی به منظور درک و بهینه سازی استفاده از وب است. تمرکز آنالیز وب سایت بر روی شناخت کاربران یک وب سایت، رفتار آنها و فعالیتشان است. مطالعه رفتار و فعالیت های آنلاین کاربر هوش بازاریابی ارزشمندی را ایجاد کرده، عملکرد یک سایت را در رسیدن به اهداف اندازه گیری کرده، نگرش های لازم در مورد رفتار و نیازهای کاربر و میزان براوردن این نیازها را ارائه داده و همچنین توانایی بهینه سازی در انجام اصلاحات جهت ارتقاء وب سایت را مبنی بر نتایج فراهم میکند.

ابزارهای آنالیز وب سایت

یک ابزار معمولی آنالیز وب سایت صدها معیار را ارائه میدهد که تمامی آنها جالب توجه هستند ولی تنها تعداد معدودی از آنها برای اندازه گیری عملکرد یک وب سایت سودمند خواهد بود. باید بر روی مواردی تمرکز کنید که برای اندازه گیری عملکرد وب سایت مفید است و از طریق تعریف اهداف قابل اندازه گیری و واقع گرایانه برای سایت خود، کارتان را شروع کنید. برای شناسایی کاربران لازم است که با استفاده از ابزارهای آنالیز وب سایت در مورد بازدیدها گزارشات منظم انجام داد. تکنیک های متفاوتی برای شناسایی کاربران وجود دارد، از جمله: آدرس های IP، شناسه کاربری، کوکی ها و کاربران تاییدشده. امروزه رایج ترین روش شناسایی کاربر از طریق کوکی ها است که بسته های کوچک از اطلاعاتی هستند که سرور به مرورگر شما مي فرستد. مرورگر شما اين اطلاعات را در يك فايل متني ذخيره مي كند. هدف اصلي كوكي ها شناسايي كاربران است تا تنظيماتي را كه كاربر بنا بر سليقه خود دفعة قبل روي يك وب سايت انجام داده اكنون هم بتواند صفحه را با همان تنظيمات دفعه قبل برايش باز كند.

چگونه معیارهای وب سایت را بررسی کنیم؟

هنگام بررسی معیارها نکاتی وجود دارند که باید به خاطر سپرد:

  •  در مورد افراد و فرایندها فکر کنید.

شکی نیست که تکنولوژی اهمیت بسیاری دارد ولی باید فراتر از آن قدم بگذارید. زمان لازم را صرف کنید تا شناختی کامل در مورد الزامات و نیازهای تمام افراد حاضر در فرایند به دست آورید.

  •  دسته بندی

متاسفانه برخی از سازمان ها بازدیدهای کلی صفحه را گزارش میدهند. درحالیکه بهترین روش اعلام بازدید به صورت تعاملات غیرصفحه ای مانند ویدئو، دانلودها، رسانه ای غنی و … است. پلتفرم های آنالیزی مانند Google Analytics، MixPanel و Flurry بسیار قدرتمند هستند و الگوها و داده های بسیار ارزشمندی را در اختیار وب سایت ها قرار میدهد.

  •  به بازدیدکنندگان توجه کنید نه بازدیدها!

اطلاعاتی از قبیل اینکه بازدیدکنندگان چه کسانی هستند و در چه صفحاتی حین بازدید از وب سایت بیشترین زمان را اختصاص میدهند، جمع آوری کنید. این بازدیدکنندگان پس از 2 یا 3 بازدید مفید تبدیل به مشتری خواهند شد. اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید آگاهی و شناخت ارزشمندی را در مورد بازدیدکنندگان و نحوه تعامل با آنها در چرخه خرید فراهم میکند. اپلیکیشن های تلفن همراه به طور مداوم درحال پیشرفت و ارتقاء هستند. از اینرو از هماهنگی فرایند اجرای آنالیز و تحلیل خود با این تغییرات اطمینان حاصل کنید.

Leave a Reply