Skip to main content
مقالات

مهارت های کسب و کار

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

business skills

همانگونه که در مقاله مرتبط پیش اشاره شد “آداب و اصول کسب و کار” مجموعه ای از حساسیت های فرهنگی، حرفه ای و اجتماعی است که انتظار میرود یک فرد داشته باشد تا اینکه یک شخص کسب و کاری آگاه و با فراست قلمداد شود. در این بین برای برقراری یک رابطه عالی موفق در کسب و کار برخورداری از مهارت های کسب و کار خاصی ضروری است. در ادامه برخی از مهمترین مهارت های کسب و کار را مورد بررسی قرار میدهیم. همچنین میتوانید مقالات مرتبط در این زمینه  تصمیم گیری در کسب وکار , مهارت حل مسئله در کسب و کار را مطالعه نمایید.

مهارت های کسب و کار

مهارت گفتگو

یکی از برجسته ترین مهارت های کسب و کار و نخستین گام در ارتباط گفتگو است. روش های گفتگو و فن بیان هر کس شخصیت و دیدگاه فرد را آشکار میکند. گوینده باید پیام خود را به روشی بیان کند که برای شنونده قابل درک باشد. مسائل دوستانه ر ابا لحن مناسب خود و مسائل جدی را در لحن جدی ولی با توجه واکنش شناخته شده یا بالقوه شنونده مطرح کنید. واکنش شنونده به خبرهای خوب یا بد هر دو با استفاده از کلمات انتخابی و نحوه ارائه به طور مستقیم قابل کنترل است. شناخت شنونده و واکنش احتمالی او بسیار موثر خواهد بود. از موارد مهم دیگر برای یک گوینده میتوان به نکات پیش رو اشاره کرد: آمادگی قبلی برای حضور در جمع، استفاده مناسب از زبان بدن، انتخاب کلمات مناسب، تن صدای مناسب گفتگو و … . همچنین باید سعی کنید از حرکات ناخودآگاهی که نشاندهنده اعتماد به نفس پایین و عدم تسلط بر موضوع است اجتناب کنید، از جمله: مرتب کردن عینک، صاف کردن مداوم گلو، دست به سینه شدن، ور رفتن با مداد، قلم یا اشیاء دیگر، بریده بریده سخن گفتن، در جیب فرو بردن دست ها، تکان دادن پاها، نگاه کردن مداوم به ساعت و … .

مهارت گوش دادن فعال

دومین مورد از مهارت های کسب و کار گوش دادن فعال است. برای گوش دادن فعال و درک بیشتر گوینده باید از علائم غیر کلامی یا همان زبان بدن مانند تکان دادن سر، تماس چشمی، حرکات و علائم کلامی مانند نظرات کوتاه استفاده کرد. عوامل حواس پرتی را به حداقل رسانده و تمام تمرکز خود را معطوف به صحبت های گوینده نمود. میتوان با استفاده از عباراتی مانند واقعا!؟ جالب است! و ..  توجه خود به صحبت های گوینده را نشان داده و او را تشویق به ادامه صحبت کرد. در گوش دادن به مطالب مهم یادداشت‌ برداری نکات کلیدی نباید مورد غفلت قرار گیرد.

برنامه ریزی

برنامه ریزی اصول پایه ای در هر کاری است. برنامه ریزی در کسب و کار شرط موفقیت و  جزء جداناپذیر مهارت های کسب و کار بوده و به صورت یک فرایند در تمام مراحل ادامه دارد. بررسی و تحلیل وضعیت موجود، هدف گذاری، هزینه های احتمالی، تعیین راهکارهای موثر برای دستیابی به اهداف، شناسایی ریسکهای احتمالی، ارزیابی و اعمال تغییرات در صورت نیاز همگی گام های اصلی و عمده در برنامه ریزی هستند. برنامه کار باید به روشن و منسجم نوشته شود. یک برنامه ریزی صحیح قدرت تصمیم گیریتان را افزایش داده و فرصت کافی را برای تصیح خطاهای اجتناب ناپذیر دراختیارتان قرار میدهد.

مهارت نوشتاری

احتمال برداشت‌های نادرست از نوشته ها وجود دارد، چرا که در نوشتار تاکید روی لغات نسبت به گفتار کمتر است. از اینرو دقت بیشتری مورد نیاز است. استفاده از کلمات درست در متن یک عنصر کلیدی بوده و  دانستن اینکه چطور می‌توان یک جمله‌ جذاب و هوشمندانه برای تعاملات اثربخش و در نتیجه موفقیت در کسب و کار نوشت، ضروری است. باید پیش از شروع به نوشتن در مورد آنچه که قصد نوشتنش را دارید به خوبی فکر کنید. خودتان را جای مخاطب بگذارید و از خود این سوال را بپرسید که مخاطب شما پس از خواندن ایمیل، نامه یا گزارش شما چه برداشتی از آن خواهد داشت. از جملات و کلمات بسیار تخصصی و طولانی استفاده نکنید. مهارت خلاصه نویسی را بیاموزید تا در کمترین کلمات تاثیربخش بوده و اصل مطلب را به مخاطب انتقال دهید. برای تقویت هر چه بیشتر مهارت نوشتاری خود همواره در حال مطالعه نوشته ها و مطالب خوب باشید.

آمادگی

فرد همیشه باید از آگاهی خوبی برخوردار بوده و آماده ارائه اطلاعات در موضوعات مرتبط به کار و مسئولیت های خود باشد. این مسئله باعث ایجاد تصوری از یک فرد مدبر و کاردان میگردد.

معرفی صحیح افکار

گاهی اوقات افکار شما دریک موضوع خاص بسیار واضح و آشکار خواهد بود ولی کلمات منتخب شما برای ارائه و معرفی این افکار میتواند علائم ناتمایز و مبهمی را به شنونده ارسال کند. بسیاری از افراد به دلیل عدم برقراری ارتباط با شنونده مورد سوء برداشت قرار میگیرند. لازم است که از پیش ارائه خود را به طور کامل آماده کرده و شناخت دقیقی از هر کلمه و روش های مناسب بیان آن داشته باشید.

پوشیدن لباس مناسب

ظاهر شما هنگام ملاقات یک فرد برای نخستین بار درایجاد تصویری از شما در ذهن آن شخص مسیر طولانی را طی میکند. البته این بدان معنی نیست که از لباس هایی استفاده کنید که توجه بیش از حد به خود جلب میکنند. به طور محافظه کارانه و در عین حال حرفه ای لباس بپوشید.

صادق بودن

صداقت سنگبنای اعتماد است، در تمام ارتباطات و معاملات خود سعی کنید تا همواره صادق باشید. هیچگاه در هیچکاری مبالغه و اغراق نکنید. صمیمت و خلوص نیت را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که بهترین روش جلب اعتماد مشتری ارائه خدمات با کیفیت است و نیازی به دورغگویی وجود ندارد.

زبان بدن

شناخت و استفاده صحیح زبان بدن کسب و کار و ترکیب با سایر مهارت های کسب و کار در ایجاد روابط مثبت، انگیزه دهی به افراد و افزایش بهره وری کمک چشمگیری میکند. قدرت، جایگاه و اعتماد‌به‌نفس بدون نیاز به کلام و با بهره‌گیری از ارتفاع و فضا نشان داده می‌شوند. حفظ وضعیت قامتیِ برافراشته، عقب دادن شانه‌ها و بالا نگه داشتن سر، شما را فردی مقتدر و مسلط نشان میدهد. برقراری تماس چشمی را فراموش نکنید. هنگام حرف زدن از دست ها استفاده کنید. چهره ای متبسم، پر انرژی و سرشار از اعتماد به نفس داشته باشید. برای بهره گیری هر چه بهتر از زبان بدن و تاثیر مثبت آن بر روابط میتوانید مقالات ما در این موضوع را مطالعه کنید.

Leave a Reply