Skip to main content
مقالات

مفاهیم کلیدی گوگل آنالیتیکس

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

Google Analytics

پس از آشنایی با سرویس گوگل آنالیتیکس و قابلیت های این سرویس مستلزم شناخت واژه ها و مفاهیم کلیدی گوگل آنالیتیکس هستید. در حین استفاده از گوگل آنالیتیکس بارها با این عبارات مواجه خواهید شد که مفاهیم کلیدی گوگل آنالیتیکس هستند و آگاهی از آنها لازمه استفاده صحیح از این سرویس ارزشمند است.

مفاهیم کلیدی گوگل آنالیتیکس:

1- دوره‌ها (Sessions): دوره به مدت زمانی گفته می‌شود که کاربر به صورت فعال در وبسایت، برنامۀ گوشی یا  سایر رسانه‌های شما حضور دارد. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و …) در طی یک دوره حساب می‌شوند. دوره‌ها معمولاً بعد از ۳۰ دقیقه عدم تعامل کاربر با وب‌سایت یا برنامۀ شما بسته می‌شوند و در صورت بازگشت کاربر، یک دورۀ جدید باز خواهد شد.

2- صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions):به میانگین تعداد صفحاتی گفته می‌شود که در طی  یک دوره دیده می‌شود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب می‌شود.

3- دوره‌های جدید (New Sessions): یک تخمین از تعداد بازدیدهایی است که برای اولین بار و توسط کاربران  جدید صورت می‌گیرند. دلیل تخمینی بودن این درصد این است که کاربر ممکن است با یک آی پی جدید به سایت شما وارد شود.

4- بازدید صفحات (Pageviews): منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است . توجه داشته باشید که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مورد حساب می‌شود.

5- جذب (Acquisition):  در مفاهیم کلیدی گوگل آنالیتیکس منظور از جذب، روشی است که کاربران خود را بدست آورده‌اید. در گوگل آنالیتیکس این مسیرها نحت عنوان “کانال ها” دسته بندی میشوند. در گزارش جذب امکان دارد که اصطلاحات پیش رو را ببینید:

  • “مستقیم”: اشاره به بازدیدکنندگانی دارد که مستقیما با نوشتن URL در مرورگر خود از وب سایتتان بازدید کرده اند.
  • “ارجاعی”: ترافیک تولید شده توسط بازدیدکنندگان ارجاعی از طریق لینک در وب سایت های دیگر را نشان میدهد.

Acquisition

6- ابعاد (Dimensions): منظور از بعد یکی از خصوصیات و ویژگی‌های بارز وب‌سایت یا برنامۀ گوشی است که می‌تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وب‌سایت از نمونه ابعادی هستند که در گوگل آنالیز وجود دارد.

7- متریک‌ها (Metrics): متریک‌ها در واقع خصوصیات درونی یک بعد هستند که می‌توانند به صورت مجموع  یا نرخ اندازه‌گیری شوند. برای مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وب‌سایت سپری کرده اند.

8- کاربران (Users): افرادی که حداقل برای یک دوره یا همان Session  در وب‌سایت حضور داشته‌اند، جزو کاربران شما  محسوب می‌شوند.

9- بازدیدکنندگان (Visitors):افرادی که به وب‌سایت شما سر زده‌اند. این افراد به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی کسانی هستند که قبلاً یک دوره را در وب‌سایت شما گذرانده‌اند.

10- ضریب بازگشت (Bounce Rate): منظور از ضریب بازگشت یا نرخ دفع کاربر کسانی هستند که تنها از یک صفحه از وبسایت بازدید کرده و بدون بازدید از صفحات دیگر بلافاصله از سایت خارج شده است. هر چقدر که نرخ پرش وب‌سایت شما کمتر باشد، یعنی وبسایت شما در حفظ کاربر موفقتر عمل کرده است.

Google-Analytics-Terminology

11-  اهداف (Goals): همانگونه که اشاره شد شما می‌توانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی برای خود تعیین کنید. اینکار به شما اجازه می‌دهد که میزان موفقیت سایت خود را اندازه‌گیری کنید و ببینید که چند درصد از کاربران یک فرآیند مشخص که برای شما مهم است را در وب‌سایت طی می‌کنند.

12-  تبدیل ها(conversions): تبدیل‌ها زمانی صورت می‌گیرند که یک کاربر اهداف شما را عملی می‌کند و در نتیجه  تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما ‌شود. برای مثال هنگامیکه یک کاربر در وبسایت شما ثبت نام کرده و یا یک خرید را انجام می‌دهد.

13- کمپین‌ها (Campaigns): کمپین‌ها به شما اجازه می‌دهد که پارامترهای شخصی خود را برای هر صفحه‌ای که  دوست دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران خود بدست آورید.

14- رفتار (Behavior): اطلاعات رفتاری کاربران به شما اجازه می‌دهد که محتوای خود را مطابق نیاز آنها تغییر دهید و آن را بهینه نمایید.

Leave a Reply