به عنوان یک کاربر اینترنتی در هر زمینه ای که مشغول به فعالیت باشید، همواره بایستی با نحوه کار موتورهای جستجو آشنایی داشته باشید. در این زمینه به بیان تفاوتهایی مابین HTTP و HTTPS میپردازیم.
HTTP
سیستمی برای رد وبدل نمودن اطلاعات در اینترنت میباشد که اکثرا برای دستیابی به صفحات html به کار میرود. دیگر سایتها نیز توسط http قابل دسترس میباشند، به همین دلیل نبایست بسیاری از اطلاعات امنیتی خود را از قبیل ( رمز کارتهای اعتباری و … ) را در وبسایتهای اینترنتی قرار داد.
HTTPS
https، یک http امن میباشد که به منظور معتبرسازی تبادل اطلاعات در نظر گرفته شده است. به منظور تبادل امن اطلاعات بایستی از دستیابی های مخاطره آمیز به سایتهای اینترنت ممانعت گردد واین امر توسط https ممکن میگردد. در بسیاری از جهات، https مشابه http میباشد زیرا از بسیاری از پروتکل های مشابه پیروی میکند و در کل http ، یک httpsامن سازی شده میباشد.
HTTPS و GOOGLE
Google با مد نظر قرار دادن ویژگی ارائه و رمزگذاری مطمعن اطلاعات بسیاری از کاربران توسط سایتهای ایمن، همواره این گونه سایتها را مورد توجه قرار میدهد. در حال حاضر Google به عنوان یکی از عوامل حائز اهمیت در رتبه بندی، از https استفاده مینماید. کاربری که تفاوت http و https را میداند، با اطمینان و اعتبار کافی شروع به تجارت الکترونیک مینماید.
در اینجا به برخی مزایای https علاوه بر مساله امنیت در بهینه سازی موتور جستجو، اشاره میگردد.
رتبه بندی بالاتر:
اصلی ترین مساله مورد توجه این است که Google از سایتهای https بهره میگیرد. به احتمال زیاد با مرور زمان ارزش تبدیل http به https افزایش خواهد یافت.
ارجاع داده ها:
با افزایش ترافیک در سایت https، رجوع امن اطلاعات محفوظ باقی میماند که این امر در http اتفاق نمی افتد.
امنیت و حریم خصوصی:
https به چندین طریق به اهداف بهینه سازی موتور جستجو و وسایت ها میپردازد.
• آیا وبسایت مربوطه ، مدنظر کاربر میباشد .
• آیا از دخل و تصرف توسط دیگر افراد جلوگیری میگردد.
• سایت شما را برای بازدید کنندگان امن تر میسازد.
تمامی ارتباطات شامل URLs را رمزگذاری مینماید و در نتیجه اطلاعاتی نظیر شماره کارت اعتباری شما محفوظ باقی میماند.
موارد احتمالی در تبدیل HTTP به HTTPS:
در مورد تبدیل http به https در زمینه بهینه سازی موتور جستجو، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. و در نهایت، تبدیل http به https باعث میشود تا در Google در وضعیت بهتری قرار گیرید. https علاوه بر امنیت بر روی داده های مرجوع و دیگر استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو کارا میباشد. با نگاهی اجمالی به آینده و احتمالات آتی، استفاده از https در تمام جنبه ها بالاخص Google سفارش میگردد.
با بررسی 218000 سایت بررسی شده اخیر تنها 630 ( 0.3 %) از آنها از http به https تغییر یا فته اند. Https مشکل در دسترس بودن اطلاعات شما را با رمزگذاری آنها مرتفع میسازد. بطوریکه فقط کامپیوتر شما و سروری که اطلاعات را تبادل میکنید، اطلاعات را مشاهده میکنند.
علاوه بر موارد فوق الذکر، https مکانیزمی برای تضمین اعتبار خود نیز دارا میباشد. تا زمانیکه شما به سرور مربوطه متصل میباشید ، علامت یک قفل سبزرنگ در آدرس بار دیده میشود. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد https و تاثیراتش درمساله رتبه بندی میباشید، مقاله نوشته شده توسط ” Michael Hernandez ” را تحت عنوان ” Http vs. Https for SEO: What You Need to Know to Stay in Google’s Good Graces.” مطالعه بفرمایید. در نظرداشته باشید که https تنها یکی از عوامل موثر در رتبه بندی میباشد.
دلیل عدم انتخاب https توسط برخی سایتها مربوط به هزینه زیاد میباشد و ممکن است مستلزم حدود 1.499 دلار در سال باشد.