Skip to main content

منظور از کالیبره کردن باتری گوشی چیست؟

گاهی در اثر مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری و در مواجهه با شرایط مختلف ممکن است مشکلاتی برای باتری گوشی و تبلت شما به وجود آید که باعث شارژ نشدن ، آرام شارژ شدن و یا زود خالی شدن باتری گوشی بشود. در پست قبلی به راه حل های مشکلات شارژ باتری پرداختیم . یکی ازین مشکلات این است که عدد نمایش دهنده ی شارژ باتری درصد درستی نمایش نمی دهد و در نتیجه به میزان کافی شارژ نمی شود. مثلا درصد باتری ۱۰۰ را نشان می دهد در حالی که در حقیقت ۷۰ در صد شارژ شده است ، شما گوشی تان را از شارژر جدا میکنید و در طول روز استفاده می کنید . شارژ باتری به ۳۵ درصد رسیده است و شما اطمینان خاطر دارید که تا رسیدن به خانه می توانید با آن سر کنید. ناگهان گوشی شما سرعت شارژ را خالی می کند و ۵ درصد می ماند ، شمارش معکوس فرا می رسد و گوشی شما خاموش می شود. راه حل چیست؟ ممکن است این خطا در نمایش درصد شارژ به علت فرارسیدن پایان عمر باتری باشد و یا فقط اشتباه در اندازه گیری شارژ واقعی باتری که در هر دو حالت بهتر است ابتدا فرآیند کالیبراسیون یا کالیبره کردن را طی کنیم.

افت-و کاهش-ناگهانی-شارژ-باطری

کالیبره کردن یا کالیبراسیون روندی است که درجه بندی شارژ باتری را کالیبره میکند یعنی در صورت بروز خطا در اندازه گیری آن را به حالت تعادل و تراز صحیح درصد باتری باز میگرداند. بعدش اگر دیدید مشکل شارژ باتری حل نشد وقتش رسیده است که آن را تعویض کنید.

کاهش-خودبخود-شارز-گوشی

نحوه ی کالیبره کردن باتری گوشی و تبلت روت نشده

روش قدیمی شارژ کردن کامل و خالی کردن باتری راهکاریست که برای ریکالیبره کردن باتری گوشی و تبلت های اندرویدی هم به کار خواهیم برد. برای کالیبره کردن باتری بدون نیاز به روت و نرم افزار خاصی به ترتیب زیر عمل میکنیم:

  1. باتری گوشی را به طور کامل خالی کنید تا زمانی که خاموش شود.
  2. گوشی را روشن کنید تا دوباره خودش خاموش شود.
  3. بدون اینکه گوشی را روشن کنید آن را به شارژ بزنید و تا ۱۰۰ درصد شدن باتری صبر کنید.
  4. گوشی را از شارژ درآورید.
  5. گوشی را روشن کنید. محتملا عدد نمایشگر درصد باتری ۱۰۰ را نشان نمی دهد. گوشی را به شارژر وصل کرده و تا پر شدن آن صبر کنید.
  6. پس از پر شدن گوشی را از شارژ در آورید و خاموش روشن کنید . اگر ۱۰۰ را نشان نداد دوباره به شارژر وصلش کنید تا ۱۰۰ درصد شود.
  7. این چرخه را تا زمانی که باتری گوشی پس از روشن شدن ۱۰۰ درصد را نمایش دهد ادامه دهید.
  8. حال اجازه دهید تا باتری گوشی کاملا خالی و ۰ شود تا اینکه گوشی خاموش شود.
  9. یک بار دیگر گوشی را بدون قطعی و درآوردن از شارژ ، بگذارید تا کامل شارژ شود .
  10. شما موفق شدید سیستم اندازه گیری و نمایش درصد باتری اندروید را ریست یا همان کالیبره کنید.

به یاد داشته باشید که همانطور که قبلا هم گفته ایم خالی کردن کامل شارژ باتری به و همچنین پر کردن بیش از حد آن نیز به ضرر باتری است و طول عمر آن را کاهش می دهد. لذا باتری گوشی را تنها در صورت نیاز کالیبره میکنیم و این پروسه را حداکثر در بازه زمانی ۳ ماه یک بار تکرار می کنیم.

نحوه کالیبره کردن باتری گوشی و تبلت روت شده

اگر گوشی یا تبلت شما روت شده است و به عبارت دیگر دسترسی به روت دستگاه خود را دارید می تونید از نرم افزار های کالیبره کردن گوشی های اندرویدی استفاده کنید . مراحل کار به نحو زیر می باشد:

  1. مراحل ۱ تا ۷ روش بدون روت (بالا) را اجرا کنید.
  2. نرم افزار Battery Calibration را نصب کنید (نیاز به دسترسی روت دارد).
  3. بلافاصله نرم افزار را اجرا کنید و باتری گوشی را با استفاده از آن کالیبره کنید.
  4. پس ازینکه تبلت یا گوشی تان را کالیبره کردید شارژ آن را خالی کنید تا صفر شود و خاموش گردد.
  5. یکبار دیگر در حالت خاموش گوشی یا تبلت را تا صد درصد بدون قطعی شارژ کنید. بدین ترتیب فرآیند کالیبره کردن سیستم درصد باتری اندروید شما به پایان می رسد.

باطری سالم و کالبیره شده با شارژ 100

اگر این راهکار ها برایتان مفید واقع شدند و یا روش های دیگری هم سراغ دارید در بخش نظرات مستفیضمون کنید.

Leave a Reply