Skip to main content

اگر به دنبال روشی برای حل مشکل شارژ گوشی خود هستید، بلافاصه فکر نکنید که شارژر یا باتری گوشی تان خراب است. بر اساس تجربه در اکثر موارد، مشکل و راه حل آن ساده تر از آن چیزی است که فکر میکنید. شارژ نشدن یا آرام شارژ شدن باتری می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که در اکثر موارد قابل رفع است.

در ادامه نگاهی داشته باشید به 12 روش حل مشکل شارژ گوشی داشته باشید:

روش حل مشکل شارژ گوشی چیست؟

این مشکل به چند صورت می تواند بروز کند. یا وقتی که شارژر را وصل میکنید گوشی شارژ نمی شود و یا خیلی آرام شارژ میشود (گاهی اوقات فقط کمی سریع تر از سرعت خالی شدن باتری).

اکنون به تعدادی از راهکارهای حل مشکل شارژ گوشی میپردازیم:

۱ – تعمیر پورت USB

سریع ترین، آسان ترین و در اکثر موارد موفقیت آمیز ترین راه برای حل مشکل شارژ گوشی این است که خودتان دست به کار شوید و کمی تعمیرات سخت افزاری انجام دهید.

اغلب مشکل این است که سطوح فلزی داخل درگاه ورودی شارژر یا پورت USB و microUSB به خوبی در تماس نمی باشند، که یا بخاطر نواقص فنی در ساخت است و یا به دنبال وارد و خارج کردن های متوالی کابل شارژر به گوشی می باشد.

حل مشکل شارژ گوشی

در اکثر موارد، مشکل شارژ نشدن گوشی مربوط به درگاه ورودی شارژر، پورت USB روی آداپتر یا کابل شارژر می باشد.

تمام کاری که باید انجام دهید از این قرار است که گوشی یا تبلتتان را خاموش کنید، در صورت امکان باتری را خارج کنید و با شی کوچکی مانند خلال دندان به آرامی و دقت زیاد برای بیرون کشیدن سطح کوچک داخل درگاه میکرو USB در گوشی یا تبلتتان استفاده کنید. سپس باتری را سر جای خود گذاشته و گوشی را به شارژ وصل کنید. در ۹۰ درصد موارد این کار به تنهایی راه حل مشکل است.

۲ – پاک کردن گرد و غبار

اگر گوشی همراهتان را در جیب شلوار جین خود می گذارید، در این صورت امکان پر شدن پرز درون درگاه شارژ گوشی (پورت USB) وجود دارد. همچنین ممکن است این درگاه با شکلات و مواد دیگری که گوشی در کنارشان درون یک کیف قرار گرفته مسدود شود که با دمیدن هوای پر فشار میتوان این قبیل آلودگی ها را خارج کرد و اتصال شارژر به گوشی را به حالت نرمال برگرداند.

۳ – تعویض کابل شارژر

آسیب پذیر ترین قسمت شارژر، کابل آن میباشد. این کابل ها در طول زندگی مصیبت بارشان با تحمل تمام پیچ و تاب هایی که بر آن ها وارد می شود می توانند دچار قطعی سیم و اتصال در جریان یا قطعی آن شوند که با استفاده از یک کابل شارژر دیگر، میتوانید آن را عیب یابی کنید و اگر مشکل رفع شد اقدام به تعویض کابل کنید.

حل مشکل شارژ گوشی

۴ – معاینه آداپتر معیوب

هنگام حل مشکل شارژ گوشی، اگر مشکل در کابل نباشد آداپتر شارژر را بررسی کنید بخصوص اگر کابل قابل جداسازی از آداپتر باشد.
آداپتر ها و کابل های مختلفی (متناسب با گوشی خود) را امتحان کنید و ببینید که اشکال در کدام یک میباشد. همچنین از سالم بودن پریز هم اطمینان حاصل کنید.

۵ – ایمنی یادتون نره

گوشی را در کنار آب و رطوبت شارژ نکنید و از شارژر اصل استفاده کنید. بارها اتفاق افتاده که در اثر استفاده از شارژرهای ارزان قیمت قلابی، گوشی منفجر شده است.

همچنین برای افزایش عمر باتری و بهبود کارکرد آن سعی کنید شارژ باتری را بین ۳۰ تا ۹۰ درصد نگه دارید و کامل خالی نکنید یا برای ۱۰  الی ۲۰ درصد گوشی را مکرر به شارژ نزنید.

۶ – باتری گوشی را عوض کنید

باتری ها تا ابد عمر نمی کنند و پس از چند سال استفاده، دچار مشکلاتی در نگهداری شارژ می شوند.

هر چه بیشتر باتری را شارژ و دشارژ (خالی) کنید، زودتر نیاز به تعویض خواهد داشت. اگر باتری شما در عرض ۶ ماه دچار مشکل شود احتمالا از ابتدا دارای نقص بوده و در صورت داشتن گارانتی میتوانید به رایگان تعویض کنید ولی اگر بیش از دو سال از عمر باتری گذشته باشد احتمالا به پایان عمرش رسیده است.

حل مشکل شارژ گوشی

برخی باتری های معیوب شروع به پف کردن و یا نشت مایعات شیمیایی میکنند که به آسانی قابل تشخیص هستند. اگر پشت گوشی باز نشود هم می توان با گذاشتن گوشی به پشت روی سطحی صاف و چرخاندن آن از پف کردن یا نکردن باتری مطلع شد.

باتری پف کرده باعث می شود پشت گوشی کمی برآمده شود، با اینکه گاهی نمیتوان با نگاه کردن متوجه آن شد ولی این برآمدگی برای چرخاندن گوشی کافی است.
در این صورت به یک تعمیرکار سر بزنید.

 ۷ – استفاده از منابع استاندارد و مناسب برای شارژ

پریز برق همیشه سریع تر از لپتاپ و کامپیوترها قادر به شارژ گوشی است. زیرا یک پورت، USB برق کمتری منتقل می کند. لذا اگر از لپتاپ و کامپیوتر برای شارژ کردن استفاده می کنید و گوشی شما به آرامی شارژ می شود تعجب نکنید.

اگر از پریز استفاده می کنید و باز همان مشکل را دارید، چک کنید که شارژر مال گوشی خودتان باشد زیرا شارژر گوشی های مختلف توان برقی متفاوتی دارند.

۸ – آپدیت اندروید یا بازگشت به ورژن قبلی

ورژن های جدید اندروید می توانند در عمر باتری تاثیر گذار باشند. گوشی های جدید برای بهره برداری از آخرین ویژگی های اندروید بهینه‌سازی شده؛ در حالیکه یک گوشی دو ساله امکان دارد با آپدیت شدن به آخرین نسخه اندروید، دچار مشکلاتی در مصرف نیروی باتری شوند که در این صورت نیاز دارید گوشی یا تبلتتان را به ورژن قبلی اندروید برگردانید.

نا گفته نماند که نسخه های قبلی اندروید در مقابل برخی ویروس ها و حفره های امنیتی ایمن نیستند و بهتر است دستگاه خود را همیشه به آخرین ورژن اندروید موجود، آپدیت کنید.

حل مشکل شارژ گوشی

می توانید لیست گوشی های قابل ارتقا به اندروید ۷ که آخرین نسخه اندروید در زمان نگارش این مقاله است و تا چند ماه دیگر منتشر می شود را در پست پیشین مشاهده کنید.

۹ – حذف برنامه های پرمصرف

برخی برنامه ها، قاتل باتری گوشی هستند و حتی زمانی که از آنها استفاده نکنید هم در پشت صحنه شارژ باتری را به سرعت کاهش میدهند. شما می توانید با چک کردن میزان مصرف باتری در منوی تنظیمات در مصرف باتری (battery usage) که در گوشی های مختلف ممکن است جای آن متفاوت باشد، برنامه های پرمصرف را شناسایی کنید.

چیزی که در این نمودار آشکار است این است که هیچ برنامه ای به اندازه روشنایی صفحه نمایش گوشی در مصرف باتری نقش ندارد لذا روشنایی صفحه نمایش گوشی را بیش از حد زیاد نکنید و در حد تعادل نگه دارید.

حل مشکل شارژ گوشی

اگر میخواهید باتری گوشی تان سریع شارژ شود، گوشی را در حالت هواپیما (Airplane Mode) قرار دهید و به شارژر وصل کنید. توجه کنید که گوشی شما در این حین قادر به دریافت و برقراری تماس و پیامک نخواهد بود.

۱۰ – ریکالیبره کردن باتری گوشی

گوشی شما گاهی ممکن است درصد شارژ باتری اشتباهی به شما نشان ندهد که مغایر با شارژ واقعی اش باشد. خاموش شدن ناگهانی گوشی و شارژ نشدن کامل گوشی از پیامد های این موضوع است. قبل از دور انداختن باتری بهتر است یک بار هم به آن شانس دهید و با روشی که در پست های بعدی اشاره خواهد شد ریکالیبره کنید تا درصد واقعی شارژتان را مشاهده کنید.

۱۱ – چک کردن ولتاژ باتری و شارژر گوشی

یکی از روش های دیگر برای حل مشکل شارژ گوشی، استفاده نرم افزار رایگان آمپر (Ampere) میتوانید آمپراژ و شدت جریان جاری ورودی را چک کنید. این نرم افزار را دانلود، نصب و باز کنید، سپس گوشی را به شارژر وصل کنید .

اگر متون سبز بر صفحه نرم افزار نمایش داده شود که هیچ، ولی اگر چیزی نمایش نداد یعنی جریانی به گوشی وارد نمی شود و با این روش می توان یک کابل و یا شارژر معیوب را تشخیص داد. همچنین با استفاده از این نرم افزار می توانید از جزییات شارژ شدن باتری و سالم بودن آن، دمای باتری، مدل گوشی، نسخه اندروید ،ظرفیت و درصد باتری و ولتاژ جریان به طور نسبی مطلع شوید.

حل مشکل شارژ گوشی

۱۲ – اگر باتری یا خود گوشی در آب افتاده باشد چه کار کنیم؟

اگر باتری در تماس با آب قرار بگیرد، در این حالت گزینه های زیادی در اختیار ندارید و بهترین راه حل این است که باتری را تعویض کنید. در صورتی که گوشی شما در آب افتاد، بهتر است پستی که برای اقدامات لارم برای نجات گوشی در آب افتاده منتشر کرده بودم نگاهی بیاندازید.

حل مشکل شارژ گوشی

امیدوارم مقاله فوق در رابطه با راهکارهای حل مشکل شارژ گوشی، براتون مفید باشه و اگر تجربه ها و راه حل هایی غیر از موارد بالا دارید، خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : Androidpit

Leave a Reply