Skip to main content

کمپانی کوالکام روز دوشنبه در “کنفرانس Hot Chips” اقدام به ارائه ی توضیحات و جزئیات بیشتری در مورد ساختار چیپست پرچمدار جدیدشان یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ ( Snapdragon 820 ) کرد و توضیحات بیشتری پیرامون این تراشه و استفاده از هسته‌های اختصاصی درآن ارائه داد. تراشه پردازش سیگنال دیجیتال هگزاگون ۶۸۰ (Hexagon 680) بعنوان بخشی از این چیپست وظایف مهم پردازشی پردازنده ی اصلی را برعهده خواهد داشت و بدین ترتیب باعث کاهش مصرف باتری و بهبود عمر آن خواهد گردید.

به نظر می‌رسد کوالکام با عرضه‌ی چیپست جدید خود قصد دارد توجه سامسونگ را نیز که سال گذشته از چیپست‌های اکسینوس برای پردازنده‌های خود بهره برد، ‌جلب نماید. شایان ذکر است پیش از این، کوالکام و سامسونگ شرکای نزدیکی بودند و شرکت کره‌ای در ساخت پرچمداران پیشین خود یعنی Galaxy S5 و Galaxy Note 4 از پردازنده‌های این کمپانی بهره برده بود؛ اما رویگردانی سامسونگ از اسنپدراگون‌ها و گرایش به سمت چیپ‌ست‌های اکسینوس ساخت خود، باعث شد تا کوالکام ضرر و زیان بسیاری را متحمل شود.

hexagon-dsp_w_600

تراشه هگزاگون ۶۸۰ بکاررفته در این چیپست از سه بخش تشکیل شده است یک بخشی از آن پردازش صوت، تصویر و ویدئو را عهده دار شده که با استفاده از الگوریتمهای خاصی باعث بهبود روشنایی تصاویر و ویدئوها میگردد که به علت کمبود نور تیره ثبت و ضبط گشته اند. همچنین باعث کاهش مصرف باتری در طول پردازش فایل های تصویری و ویدئوها می گردد.بنابراین کیفیت و وضوح تصاویر به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود خواهد یافت. بهبود عملکرد و افزایش کارایی و تجربه اپلیکیشن های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیز از دیگر ویژگی های پردازشگر سیگنال‌های دیجیتال (DSP یا Digital Signal Processor ) میباشد.

hexagon680-8

وظیفه بخش دوم DSP تامین انرژی موردنیاز سنسورهای کم مصرف و دائماً در حال اجرا (همانند سنسورهای شناسایی دستورات صوتی) میباشد که علاوه بر کاهش بارفعالیت CPU ، باعث افزایش طول عمر باتری اسنپ دراگون ۸۲۰ می گردد. بخش سوم و آخر از این DSP مودمی است که از پروتکل های چندحالته و مختلف مخابراتی و اتصالات LTE پشتیبانی می کند.جالب است بدانید تکنولوژی هگزاگون مورد استفاده در این چیپست رکورد ۶۰ ساعت پخش موسیقی را شکست!

بنابراین باتوجه به قابلیتهای ذکر شده و طبق ادعای کوالکام، با استفاده از اسنپدراگون ۸۲۰، گوشی مانند گذشته داغ نشده و شارژ باتری نیز با وجود انجام بازی‌ و یا تماشای فیلم، دوام بالاتری خواهد داشت. همچنین دوربین‌ها قادرند با سرعت بالاتری فوکوس کنند و بدین گونه دیگر شاهد عکس‌های تار نخواهیم بود. در ضمن رنگ‌های نمایشگر نیز طبیعی‌تر نشان داده شده و همچنین زمانی که عکسی را با زمینه‌ی تاریک می‌گیرید،‌ همانند گذشته تار و مات نخواهد شد.

hexagon680-7

انتظار می رود که در طول سه ماهه اول سال ۲۰۱۶، اسنپ دراگون ۸۲۰ روی تلفن های هوشمند جدیدی که به بازار خواهند آمد پیاده وارائه شود و گمان می رود گوشی Xiaomi Mi 5 اولین گوشی مجهز به چیپست مذکور باشد .

کوالکام برای بهره بری و افزایش توان این تراشه مجبور به استفاده از هسته‌های جدیدتری شده است و میتوان گفت توانایی‌های این چیپست ما را به هیجان می‌آورد و قابلیت‌های آن میتواند فضای رقابتی خوبی را برای دیگر سازندگان ایجاد کند.ازطرف دیگر با توجه به شکست نسل قبلی خود یعنی اسنپدراگون ۸۱۰ به خاطر مشکل گرم کردن بیش از حدش و در نتیجه کاهش سرعت ، انتظارات بسیاری از اسپندراگون ۸۲۰ می رود و بسیاری از نگاهها به آن دوخته شده است که آیا این تراشه نیز این مشکلات را خواهد داشت یا نه!

Leave a Reply