Skip to main content

مدت زیادی بود که منتظر عرضه‌ی کارت‌های گرافیک جدید شرکت AMD بودیم و پس از انتشار اطلاعاتی جدید از کارت‌های گرافیک این شرکت، مطلع شدیم که محصولات جدید این شرکت، از معماری‌های قبلی بهره برده و تنها قدرتمندتر از گذشته شده‌اند. حالا چشم بسیاری از گیمرها به پرچم‌دار جدید شرکت AMD یعنی کارت

R9 390X

است، کارتی که AMD اعلام کرده با دو SKU مختلف عرضه می‌شود.

اینطور که مشخص شده، مدل اول از کارت R9 390X با طراحی همیشگی و کمک گرفتن از فن‌ها، جهت خنک کردن کارت، بهره خواهد برد و مدل دوم از آن، با سیستمی جدید و خنک‌کننده‌ی آبی عرضه خواهد شد. AMD اعلام کرده که PCB (صفحه مدار چاپی، بورد کارت) مدلی که از خنک‌کننده‌ی آبی استفاده می‌کند، از کارت گرافیک GTX 970 کوچکتر بوده و علاوه بر آن، از قدرت بالاتری برخوردار خواهد بود. همچنین، این شرکت قصد دارد تا در کنار این خنک‌کننده‌ی آبی، از رابط HBM (یا High Bandwich Memory) استفاده کند.

اینطور که شایعات نشان می‌دهند، کارت گرافیک R9 390X، حافظه‌ای ۸ گیگاباتی خواهد داشت و در کنار آن از ۲۵۶ واحد پردازشگر TMU و ۱۲۸ واحد پردازشگر ROP نیز بهره خواهد برد. ۴۰۹۶ واحد پردازشگر Stram Processor و همچنین رابط HBM فوق‌العاده بالای ۴,۰۹۶bit، از دیگر ویژگی‌های این کارت به حساب می‌آیند که نهایتا، پهنای باند ۶۴۰ گیگابیت بر ثانیه را برای این کارت گرافیک، به وجود می‌آورند.

البته شنیدن چنین مشخصاتی و استفاده‌ی AMD از رابط HBM، نباید شما را متعجب کند چرا که سال گذشته نیز اخبار زیادی در این مورد منتشر شده بود که البته تایید نشده بودند، اما تکرار مجدد آنها، می‌تواند یک قدم ما را به واقعیت، نزدیک‌تر نماید. اما چیزی که ما نیز از شنیدن آن شوکه شدیم، کنار گذاشتن پورت DVI در بورد مرجع این کارت گرافیک می‌باشد. اینطور که ما متوجه شدیم، AMD قصد دارد تا به جای کانکتور، DVI، از سه خروجی DisplayPort و یک پورت HDMI 2.0 در کارت R9 390X استفاده کند که البته هنوز دلیل این اقدام، مشخص نشده است.

Leave a Reply