Skip to main content
مقالات

گوگل ادوردز چیست؟

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

google_ads

در صفحه های نتایج جستجوی گوگل در بالای نتایج، سمت راست آن‌ها یا گاهی زیر نتایج تبلیغات متنی کوچکی نشان داده می‌شود. در کنار این لینک ها معمولاً عبارت “Ad” یا “Sponsored Link”  وجود دارد. این تبلیغات از طریق یکی از محصولات گوگل به نام گوگل ادوردز ایجاد شده اند. قابلیت‌های گوگل ادوردز برای نمایش تبلیغات فقط محدود به این تبلیغات متنی یا تبلیغات در صفحه‌ی نتایج جست‌جوی وب نبوده و بسیار متنوع‌ و گسترده تر است.
سرویس گوگل ادوردز به مشتریان این امکان را می‌دهد که علاوه بر اینکه سایت‌هایشان بر حسب رتبه ای که الگوریتم‌های گوگل به آن‌ها اختصاص داده است در نتایج جست‌جو نمایش داده شود، بتوانند سایت‌هایشان را در همان صفحه اول نتایج جستجوی گوگل برای کاربرانی که جست‌جوهایی مرتبط با کسب و کار و وب‌سایت ‌ها انجام میدهند، به صورت تبلیغات کوتاه در فرمت های مختلف به نمایش بگذارند. سرویس گوگل ادوردز بروی کلمات کلیدی متمرکز است. به این ترتیب که تجارت های مختلف می توانند با استفاده از کلمات کلیدی دلخواهشان تبلیغی را ایجاد کنند تا کاربران هنگام جستجوی آن کلمات کلیدی این تبلیغات را مشاهده نمایند.

فرمول گوگل ادوردز

اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم، گوگل ادوردز بازاری است که تجارت های مختلف با پرداخت پول در آن، وب سایت خود را به جایگاه بالاتری برای نتایج جستجوی کلمات کلیدی ارتقا می دهند. در واقع این بازار مانند یک حراجی عمل می کند. مردم برای کلیک ها پیشنهاد قیمت می دهند، اما همیشه بالاترین پیشنهاد قیمت برنده نمی شود. گوگل عامل پول و عامل کیفیت را برای ایجاد بهترین تجربه برای کاربر با همدیگر ادغام می کند که فرمول آن به شکل زیر است:

تبلیغات با کیفیت + پیشنهاد قیمت خوب = بُرد!

گوگل ادوردز مانند یک حراجی است. شما باید بودجه و پیشنهاد خود را تعیین کنید. پیشنهاد شما نشان می دهد که شما می خواهید به ازای هر کلیک چقدر پرداخت نمایید. اگر حداکثر بودجۀ تعیینی شما برای هر کلیک ۲ دلار باشد، گوگل تبلیغاتتان را به نمایش خواهد گذاشت مگر اینکه دیگران برای آن کلمۀ کلیدی بودجۀ بیشتری تعیین کرده باشند. از آنجاییکه گوگل می خواهد درآمد خود را به بالاترین حد ممکن برساند، بنابراین به طور طبیعی، تبلیغات وب سایتی را نمایش می دهد که بیشترین پیشنهاد را برای آن کلمه کلیدی داده است.

البته گوگل نمی خواهد تبلیغی بی کیفیت را به مخاطبان خود نشان دهد حتی اگر آن تبلیغ بالاترین پیشنهاد قیمتی را داده باشد. گوگل آنقدر به کاربران خود اهمیت می دهد که ترجیح می دهد تبلیغی خوب و مرتبط از وب سایتی که مبلغ پائینی پیشنهاد داده است را در نتایج جستجو نشان دهد. اگر شما نتوانید کاربران را به مشتری تبدیل کنید، هیچ کدام از این موارد اهمیتی نخواهد داشت. تبدیل کاربر به مشتری معمولاً با فروش یک محصول همراه است، اما در نگاهی کلی به این معنی است که کاربر همان کاری را انجام می دهد که شما می خواهید. بنابراین این تبدیل تنها به معنی خرید نیست. برای مثال ثبت ایمیل در یک فرم یا وارد کردن اطلاعات شخصی می تواند هدف شما از این تبدیل باشد. در بیشتر موارد، تبدیل کاربر به مشتری برای پول صورت می گیرد.
گوگل تعداد کلیک هایی که بر تبلیغات شما می شود را می شمارد و سپس به ازای هر کلیک از شما پول می گیرد. همچنین گوگل تعداد اثر گذاری ها (Impressions) را نیز می شمارد.اینها اعدادی هستند که نشان می دهند تبلیغ شما چند بار در جستجوها برای کلمه کلیدی مشخص نشان داده شده است.
اگر شما تعداد کلیک ها را بر تعداد تاثیرگذاری ها تقسیم کنید، عددی که به دست می آید نشان دهندۀ نرخ کلیک شما یا همان CTR است. این آمار نشان دهندۀ درصد افرادی است که از طریق کلیک کردن تبلیغ شما به صفحۀ وب سایت تان مراجعه کرده اند. دانستن نرخ کلیک اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که به شما نشان می دهد  کدام یک از تبلیغات تان تاثیرگذار است که این موضوع در مقالات ما مورد بحث قرار گرفته است.

Leave a Reply