Skip to main content
مقالات

گوگل آنالیتیکس “Google Analytics” چیست؟

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

google analytics

گوگل آنالیتیکس یک فرمیوم آنالیز وب است که توسط گوگل ارائه شده و آمار بازدیدکنندگان یک وب سایت یعنی ترافیک وب سایت را نشان میدهد. Google Analytics اطلاعات مفید بسیاری در اختیار مدیریت سایت قرار میدهد چرا که امکان بررسی و تحلیل ورودی ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آن ها را فراهم می نماید. امروزه گوگل آنالیتیکس پراستفاده ترین سرویس آنالیز وب در اینترنت است. از امکانات این سرویس میتوان به هدفگذاری مشخص در یک بازه زمانی اشاره نمود. سپس سیستم خودکار در بازه زمانی تعیین شده و در صورت دستیابی به هدف، گزارش مبنی بر دستیابی به هدف را ارائه داده و در غیر این صورت درصد نزدیکی به هدف را میدهد.

سرویس گوگل آنالیتیکس

سرویس گوگل آنالیتیکس به صورت رایگان انتشار داده شده و ابزارهای غنی و پر کاربردی را برای کنترل ترافیک وب سایت و هم چنین جهت بازاریابی در اختیارتان قرار می دهد. این سرویس در واقع توسط مجموعه نرم افزاری اورچین تولید شده بود که بعدها کمپانی گوگل با خرید موسسه اورچین شروع به توسعه و کامل نمودن ابزار تحلیلی آن نمود و سپس در سال 2005 نام آن را به “گوگل آنالیتیکس Google Analytics” تغییر داد. برای بسیاری از سازمان های حرفه ای استفاده از این سرویس برای تحلیل و کنترل ترافیک وب سایت خود یک امر ضروری و مهم می باشد. این ابزار با ارائه راهکارهای تحلیلی و کنترلی مناسب همواره باعث صرفه جویی های قابل توجهی در هزینه و زمان می گردد. در واقع میتوان گفت که این سرویس یک پلتفرم آنالیزی است که از ابزارهای آنالیز وب سایت “Web Analytics” به شمار می آید.

شایان ذکر است که این سرویس از تاریخ 31 خرداد 1391 به روی کاربران ایرانی بسته بود ولی در تاریخ 25 اردیبهشت و در پی رفع تحریم ها به روی کاربران ایرانی باز شد. همزمان با بازگشایی گوگل آنالیتیکس برای کاربران ایرانی برخی دیگر از سرویس های گوگل نیز برای مردم باز شد.

این سرویس قابلیت های متعددی از جمله ایجاد داشبورهای سفارشی، مشاهده جریان رفتار کاربران و …. دارد. نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس و آشنایی با قابلیت های گوگل آنالیتیکس موضوع مورد بحث ما در مقالات بعدی خواهد بود.

Leave a Reply