Skip to main content

هاستینگ یا میزبانی وب چیست؟

هاستینگ یا خدمات میزبانی وب فراهم نمودن فضایی است که کاربر می‌تواند فایل‌های وب‌ خود را در آن قرار دهد. به عبارتی منظور از میزبانی وب یا خدمات هاستینگ، سرویسی است که وبسایت شما را در دسترس کاربران قرار میدهد.
وب سایت‌ها از مجموعه‌ای از فایلهای مختلف مانند تصاویر، متون و فایلهای برنامه نویسی شده به زبانهای مختلف و سایر اسناد مربوطه تشکیل می‌شوند که به منظوری خاص به شکلی با هم مرتبط شده‌اند. هر شخصی که نرم‌افزارهای لازم و دسترسی به این فایلها را داشته باشد امکان بازدید از این سایت را دارد. برای اینکه همه مردم امکان دسترسی به فایلها را داشته باشند نیاز است تا فایلها در کامپیوتری قرار گیرند که همواره به اینترنت پرسرعت متصل است که به این کامپیوترها «سرویس دهنده» یا «سرور» می‌گویند. اما این سرورها باید امکانات دیگری نیز داشته باشد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• در صورتی که حجم قابل توجهی از بازدید کننده به سایت مراجعه کنند امکان پاسخگویی به همه آنها را داشته باشد. بنابراین نیاز است تا یک کامپیوتر از لحاظ مشخصات قطعات داخلی قدرتمند باشد.
• نرم‌افزارهای لازم برای اجرای انواع فایلها از لحاظ نوع برنامه نویسی را داشته باشد.
• نرم‌افزارهای مورد نیاز برای مدیریت بخشهای مختلف سایت و پست الکترونیک و… را در اختیار صاحبان وب سایتها قرار دهد.

چه جایی خدمات هاستینگ را ارائه میدهد؟

هر کامپیوتری می‌تواند یک سرور باشد اما هزینه‌های مورد نیاز برای فراهم کردن تجهیزات و نرم‌افزارهای لازم و یا نیروی پشتیبانی برای صاحبان همه وب سایتها به صرفه نیست. از اینرو شرکتهایی این مسئولیت را می‌پذیرند و با فراهم کردن لوازم کار در سطح وسیع بخشی از فضای دیسک سخت سرورهای خود را به صورت اجاره‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. به این شرکتها که خدمات میزبانی وب یا هاستینگ ارائه می‌کنند در اصطلاح «میزبان» یا «هاست» گفته میشود. سرویسهای میزبانی وب بر اساس نوع سیستم‌عاملی که بر روی سرورها نصب است و نرم‌افزارها و فایلهایی را که پشتیبانی می‌کنند دسته بندی می‌شوند. مانند هاست ویندوز یا هاست لینوکس و… . سرویسهای میزبانی مشخصاتی را نیز به همراه دارند که نشان دهنده کیفیت و امکانات آنها می‌باشد. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حجم دیسک (Disk Space): به مقدار فضایی گفته می‌شود که شرکت میزبان از دیسک سخت سرورهای خود در اختیار شما قرار می‌دهد این فضا از چند مگابایت تا چند گیگابایت براساس نیاز متفاوت است. مجموع حجم فایلهای ارسالی به سرور اجاره کننده باید کمتر یا مساوی با فضای اجاره شده باشد. البته این میزان فضا در اکثر سرویس دهنده‌ها در هر زمان قابل تغییر می‌باشد.
محدودیت و میزان انتقال داده‌ (Data Transfer): به آن ترافیک ماهیانه نیز گفته می‌شود و میزان تبادل اطلاعات با کامپیوتر میزبان را مشخص می‌کند. به این معنی که میزان مجموع حجم فایلهای دریافت شده یا ارسال شده به فضای اجاره شده به صورت ماهیانه مشخص می‌شود و نباید از آن حجم بیشتر باشد. توجه کنید که هر بار که سایت توسط یک بازدید کننده باز می‌شود مقداری اطلاعات و فایل بین سرور میزبان و کامپیوتر بازدید کننده تبادل می‌شود بنابر این تعداد بازدید از یک سایت اگر بالا باشد به نسبت نوع فایلهای استفاده شده در سایت، می‌تواند حجم قابل توجهی از اطلاعات تبادل شود.
تعداد دامنه‌هایی که امکان ایجاد آنها بر روی یک فضای اجاره‌ای وجود دارد، تعداد بانکها اطلاعاتی و نوع و حجم آنها و یا نوع پست الکترونیک و تعداد آنها و چند مورد دیگر مشخص کننده کیفیت سرویسهای میزبانی و شرکتهای میزبان هستند.
در مقاله های بعد انواع خدمات هاستینگ را مورد بررسی قرار میدهیم.

Leave a Reply