Skip to main content

types of web hosting

همانگونه که در مقاله پیش اشاره شد منظور از میزبانی وب یا خدمات هاستینگ، سرویسی است که وبسایت شما را در دسترس کاربران قرار میدهد. در این مقاله با انواع هاستینگ آشنا میشویم.

انواع هاستینگ

میزبانی اشتراکی  Shared Hosting
در میزبانی وب و انواع هاستینگ مختلف معمولاً شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات یک سرور تهیه می‌کنند و توسط کنترل‌پنل‌ها امکانات و فضای آن را بین مشتریان خود تقسیم بندی می‌کنند، که به این خدمات میزبانی اشتراکی گفته می‌شود.
ویندوز
منظور از خدمات ویندوز و در اصطلاح هاست ویندوز مربوط به سرور آن است که معمولاً ویندوز سرور می‌باشد. تفاوت اصلی بین هاست ویندوز و سایر خدمات میزبانی وب، پشتیبانی این سرورها از زبان‌های ASP ،ASP.NET  وهمچنین بانک اطلاعتی MSSQL می‌باشد. البته هاست‌های ویندوز به علت نیاز به خرید لیسانس ویندوز سرور از ماکروسافت هزینه بالاتری نسبت به هاست لینوکس دارند. معمولاً برای سرورهای ویندوز از کنترل‌پنل‌های پلسک، هلم، وب سایت پنل و هاستینگ کنترولر استفاده می‌شود.
لینوکس
منظور از خدمات هاست لینوکس و در اصطلاح هاست لینوکس مربوط به سرورهای لینوکس است. در میان انواع هاستینگ سرورهای لینوکس از محبوبت خاصی برخوردار هستند که مهمترین عامل آن کد باز و رایگان بودن آن است. هاست لینوکس بیشتر برای استفاده از زبان PHP و همچنین بانک اطلاعتی MySql است. معمولاً برای هاست‌های لینوکس از کنترل‌پنل‌های سی‌پنل، دایرکت ادمین، پلسک و کلوکزو استفاده  می‌شود. برای آشنایی با فایروال های مناسب لینوکس مقاله ما در این موضوع را مطالعه نمایید.
فضای رایگان
در میان انواع هاستینگ وبگاه‌هایی وجود دارند که در قبال ارائه خدمات میزبانی وب از مشترک خود هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ که به هاست رایگان شهرت دارند و اکثراً با قرار دادن تبلیغات اجباری هزینه‌های رایانه سرور را تأمین می‌کنند.
سرور مجازی
سرور مجازی یک نوع سرور اینترنتی است که به وسیله نرم‌افزارهای مخصوصی از یک سرور قوی تر ایجاد می‌شود. ویژگی اصلی و برتر سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی، محدود و اختصاصی بودن میزان حافظه و سایر امکانات عمده‌است که همانند هاست اشتراکی بین چندین مشترک تقسیم نمی‌شود، به‌طوری که از لحاظ ظاهری سرور مجازی تفاوت چندانی با سرور اختصاصی ندارد.
سرور اختصاصی
رایانش ابری: پلت فرم جدید از میزبانی وب می‌باشد که به مشتریان این اجازه را می‌دهد که از خدمات میزبانی وب قدرتمند و قابل اعتماد بر روی خوشه سرورهای متعادل شده بر اساس میزان پرداخت وجه استفاده کنند.
خوشه میزبان: شامل چند وب سرور با محتوای یکسان است تا از منابع بهره‌برداری بیشتری شود. خوشه میزبان یک راه حل مناسب برای دسترسی بالا به سرور اختصاصی می‌باشد. در میزبانی به صورت خوشه ممکن است سرویس پایگاه داده از وب سرورها جدا شوند، که این امر باعث افزایش سرعت پردازش داده بر روی وب سرور اصلی خواهد شد.
میزبان شبکه‌ای: این شکل از توزیع میزبانی وب زمانی که چند گروه از سرویس دهنده‌های خوشه‌ای مانند شبکه‌ای که شامل چند گره است گفته می‌شود.
کنترل پنل: شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب برای مشتریان خود کنترل پنلی ارائه می‌دهند تا مشترکین بتواند فضای میزبانی خود را کنترل و مدیریت کند که در کنار کنترل فضای میزبانی این کنترل پنل‌ها خدماتی از قبیل پارک دامنه، ایجاد زیر دامنه، ساخت و مدیریت پایگاه‌داده، کنترل آمار وبگاه و مدیریت پست الکترونیک نیز قرار دارد.

در میان کنترل‌پنل‌های پرکاربرد و مشهور میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

• سی‌پنل CPanel: محبوب‌ترین کنترل‌پنل میزبانی وب می‌باشد که برای سرورهای لینوکس استفاده می‌شود، اما اخیراً با شدت گرفتن تحریم‌ها بر علیه ایران به محض شناسایی  دامنه‌های ایرانی این کنترل پنل خدمات خود را قطع می‌کند و به اصطلاح لیسانس خود بر روی ان سرور را باطل می‌کند.
• پلسک Plesk: یکی دیگر از کنترل‌پنل‌های مشهور می‌باشد که هم بر روی ویندوز و هم بر روی لینوکس قابل استفاده‌است. با وجود سی‌پنل، این کنترل پنل بیشتر برای سرورهای ویندوز استفاده می‌شود.
• دایرکت ادمین Direct Admin: کنترل پنلی ساده‌تر نسبت به دو کنترل پنل بالا است و هزینه لیسانس آن نیز نسبت به سی‌پنل و پلسک کمتر می‌باشد. این کنترل‌پنل بعد از آغاز تحریم‌ها بر علیه ایران در بین شرکت‌های خدمات میزبانی وب بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌است.
• هلم Helm: این کنترل پنل برای سرورهای ویندوز است.
• وب سایت پنل Websitepanel: این کنترل پنل برای سرورهای ویندوز است که رایگان بوده و توسط شرکت میکروسافت پشتیبانی می‌شود.

Leave a Reply