پنج اصل مهم در روان شناسی رنگ
لیست زیر مشخصه هایی ازرنگها را که هنگام طراحی باید مد نظر داشته باشیم را بیان می کند:
- رنگ اثر زیادی روی احساسات ما در 90 ثانیه ی اول دیدن می گذارد.
- اثر رنگ می تواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما بکند.
- رنگها رفتار ما را دربرابریک موضوع فقط تشدید نمی کند،بلکهاثر خود را کاملا در رفتار ما نشان می دهد.
- اثر گذاری رنگ فرهنگهای مختلف گوناگون است!
- هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به خود رابه چشم بیننده می فرستد به قول مک لوهان ((رسانه همان پیام است))
روان شناسی رنگها:
به طور کل رنگها دارای خصیصه های خاصی هستندکه در زیر به بخشی از این مولفه های موجود در رنگها اشاره شده است:
سفید:اشاره دارد به صداقت،پاکیزگی،صمیمیت،ملایمت و معاصر بودن چیزی.سفید بهترین رنگ برای بک گراند های صفحات وب است.در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است.
سیاه:اشاره دارد به ظرافت،قدرت،دلیری،شهامت،فریبندگی،شیطان،مهارت و باستان.مشکی برای متن روی یک زمینه روشن ایده آل است این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته می کند.
قرمز:توانایی،هیجان،احساسات شدید،سرعت،خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه میطلبد.در تجارت به معنلی وام و بدهی است.این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب را تسریع میکند.
آبی:امنیت،اعتماد،مسئولیت پذیری،سرما،ایمان،وفاداری،وابستگی و جاه و جلال.آبی دومین رنگ عوام پسند است.در تجارت به معنای ضمانت مالی است.
سبز:تندرستی،فراوانی،حاصلخیزی،آزادی،شفا و بهبودی،طبیعت،پیشرفت،حسادتو خونسردی.در تجارت مقام و ثروت است.این رنگ در چشمها راحتتر ازهمه دیدی می شود.
قهوه ای:تاثیر گذاری،متانت،توانگری مالی و کمک کننده بودن.قهوه ای رنگ کره ی خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.
خاکستری:صمیمیت زیاد،اعتبار و نفوذ و عملی بودن.در تجارت به معنای سنت گرایی است.
صورتی:ملایمت،شیرینی،ظرافت و زنانگی،خوب بودن،بی گناهی و پرورش کودک.
بنفش:وقار،معنویت،شاهانه بودن،عیش و نعمت،دارایی،اعتبار و نفوذ،سوگواری و مهارت،در تجارت بزرگ نشان دادن است.بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.
نارنجی:سرزندگی و شوخی،لذت و خوش گذرانی،تعادل گرمایی،تشویق کردن،چالاکی و نیرو ،تحمل و بلند همتی.
زرد:نور خورشید،گرمی،خوشی،نامردی،ترسویی و حسادت. در تجارت در خواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید خوب است زرد باعث افزایش تمرکز شده،سوخت و ساز را زیاد می کند و سخترین رنگ برای چشمها است.
طلایی:نشانگر گران بودن و پرستیژ است.
نقره ای:سرما،علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است.
پس وقتی می خواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی خود باشید.چه احساساتی را میخواهید بر انگیخته کنید؟اول کمی در باره ی چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیزچه پیامی که از راه دیدن می خواهید منتقل کنید و بعد رنگ خود را انتخاب کنید.