Skip to main content

خطای صفحه 404

خطای صفحه ۴۰۴  یکی از کدهای وضعیت پروتکل انتقال ابرمتن می‌باشد. این خطا بدین معناست که صفحه مورد نظر یافت نشد. معمولا خطای صفحه ۴۰۴ در سمت کلاینت اتفاق می افتد. خطای 404 کد اعتبار HTTP است و زمانی نشان داده میشود که صفحه مورد نظر حذف شده و یا توسط سرور یافت نمیشود. البته این خطا نباید با خطای سرور یافت نشد “Server Not Found” اشتباه گرفته شود. در خطای صفحه ۴۰۴ ارتباط با سرور به طور کامل برقرار شده، اما منبع درخواستی موجود نبوده است؛ در حالی که در خطای سرور یافت نشد امکان برقراری ارتباط با سرور میزبان وجود ندارد. امکان دارد خطای 404 توسط خود سرور نشان داده شود و یا طراح سایت یک صفحه اختصاصی با خطای 404 طراحی کند.
اکثر سرورهای وب قابلیت سفارشی سازی صفحات خطا را دارند. به این صورت که می‌توانید سرور را تنظیم کنید تا در مواقع روی دادن این خطا صفحات طراحی شده را نمایش دهد. این صفحات معمولاً حاوی لوگوی وبسایت، پیوند به صفحه اصلی و فرم جست‌وجو می‌باشند.
یکی از معیارهای گوگل برای سئو سایت و همچنین سئو موبایل صفحه 404 است. باید دقت کنید که به هیچ عنوان کاربر در سایت شما نباید با  خطای صفحه ۴۰۴ مواجه شود؛ باید صفحات حذف شده به سایر صفحات ریدایرکت شوند. در غیر این صورت تاثیر منفی بر روی سئو خواهد داشت.

چگونه خطای صفحه ۴۰۴ را تشخیص دهیم؟

روش های مختلفی وجود دارد که امکان دارد این پیام خطا را در کامپیوتر خود ببینید. توجه کنید که صفحات 404 میتواند کاملا توسط صاحب دامنه سفارشی باشد. انواع نمایش خطای صفحه ۴۰۴ به شکل زیر است:
• “404 Error”
• “404 Not Found”
• “The requested URL [URL] was not found on this server.”
• “HTTP 404 Not Found”
• “404 Page Not Found”

رفع خطای صفحه ۴۰۴

نکات ساده ای وجود دارد که با توجه به آن ها میتوانید این مشکل را حل کنید. البته گاهی اوقات به عیب یابی پیشرفته نیاز دارید ولی در هر صورت نخست باید این نکات و راهکارها را امتحان کنید چرا که اکثر اوقات خطای صفحه ۴۰۴ بسیار قابل حل است.
صفحه را رفرش کنید. اولین کاری که باید انجام دهید یک رفرش ساده است. میتوانید دکمه refresh یا Ctrl+F5 را بزنید تا صفحه رفرش شود. امکان دارد که اخطا فقط به دلیل عدم بارگذاری صفحه روی داده باشد.
کوکی ها و کش مرورگر را پاک کنید. چرا که برخی از آدرس ها در کش قرار گرفته و صفحات قبلی را نشان می دهند.
آدرس صفحه یا URL را بررسی کنید. مطمعن شوید که آدرس یا URL به درستی وارد شده است. این میتواند شامل املای صحیح URL، اسلش های صحیح، پسوند فایل از صفحه و … باشد.
بدافزارها را اسکن کنید. برخی از فایل های مخرب و برافزارها وجود دارد که خطای صفحه ۴۰۴ را بر روی سایت ها اعمال میکند. ضروری ست مطمعن شوید که کامپیوترتان سالم بوده و در خطر قرار نگرفته است.
با وب مستر تماس بگیرید. میتوانید با وب مستر سایت تماس گرفته و وجود خطای 404 را اطلاع دهید. اگر خودتان وب مستر هستید و برای سایتتان این مشکل رخ داده است، میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با هاستینگ خود تماس بگیرید.

Leave a Reply