Skip to main content

اکثر طراحان وب و توسعه دهندگان  از گرفتن بازخورد بر روی کارهای خود اجتناب می کنند زیرا گاهی این عمل  تواند زمانبر، خسته کننده و حتی کسالت آور باشد.اما به این نکته توجه ندارند که اهمیت و کیفیت کار آنها به این امر بستگی دارد.چون هنگامی که درست انجام شود، شما می توانید طریق پیشنهادات و انتقادات، بازخوردهای  الهام بخشی را دریافت نموده و چشم انداز تازه برای آن ترسیم نمایید که نتیجه امر ارتقاء کار شما به سطح بالاتری می یاشد.
در این پست قصد داریم ۷ مرحله برای بازخورد بهتر وب سایت ها را تشریح نموده و تا حد امکان روشهای عملی استفاده از این مراحل را توصیف نماییم.مطالب برگرفته از hongkiat می باشد.

مرحله اول – شروع زود هنگام
دریافت بازخورد باید بخشی از برنامه ریزی تولید باشد به عبارتی باید از لحظه ای که شما شروع به کار بر روی یک وب سایت جدید نمودید پیشنهادات و انتقادات، در مورد آن را نیز دریافت کنید.مزیت عمده این عمل، اعمال سریع تغییرات می باشد.

مرحله دوم – نگرش با ذهنی باز
این امر به بیانی یک سرمایه گذاری عاطفی محسوب می گردد. یعنی اگر شما در حال حاضر ذهنیت خود را در مورد یک وب سایت بدون هیچ تغییری در آن،شکل دهید به احتمال زیاد وب سایت شما مورد پسند کاربران نخواهد بود اما اگر همواره بر اساس بازخودهای دریافتی و بصورت کارشناسانه آنرا تغییردهید وب سایت موفقی خواهد بود.

گام سوم – استفاده از ابزار مناسب
مردم غالبا از ارائه پیشنهادات و انتقادات به دلیل یک تجارب منفی گذشته اجتناب کنند.در حالت عادی احتمال اینکه مردم برای شما بازخورد ارسال نمایند و یا نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهند بسیار کم است و اگر هم نظرات خود را اعلام نمایند هیچ گونه راهکار خوبی برای جمع آوری بازخورد وجود ندارد. خوشبختانه، تعدادی از ابزار رایگان که مشخصا برای کاربریهای گردآوری پیشنهادات و انتقادات بصورت سازماندهی شده و عملی طراحی شده است و بر خلاف نظرسنجی های عادی نیاز به پاسخوگیی یک فرم طویل یا یک ایمیل طولانی ندارد و شما تنها با صرف مدت زمان کمی دقیق ترین نظرات را دریافت خواهید نمود.

برخی ابزارهای رایگان دریافت بازخورد:

five-second-test

Concept Feedback

در این ابزار، کلیه انتقادات و پیشنهادات دریافتی از مجموع طراحان، توسعه دهندگان، تیم مارکتینگ و سایر اعضائ دخیل در پروژه را شامل میگردد و نتایج حاصله نیز در مورد کل مجموعه می باشد.اعضا در آن امکان ارسال یک نظر در خصوص تعیین هدف،اراده مفاهیم مورد نیاز در طراحی وب سایت، ابتکارات و نوآوری های پیشنهادی و بارخورد سایر افراد در خصوص وب سایت را داشته و تمامی نظرات قابل ارائه می باشد.سیستم دارای امتیاز دهی و نتیجه کیری صادقانه بوده و مدیران قادرند توصیه ها را بر اساس الویت بندی مرتب نمایند و موارد حساس و محرمانه بصورت پیغام های خصوصی برای مشتریان، همکاران و سایر اعضا ارسال می گردد.

Concept Feedback

Five Second Test

نام ابزار فوق گویای کارکرد آن است.استفاده آسان و سریع مهمترین مشخصه آن می باشد.نام اختصاری آن FST بوده به کاربران شما بوصرت تصادفی شانس یک ارزیابی پنج ثانیه ای را در مورد طراحی شما میدهد.زمانی که اجرا می گردد از کاربر خواسته می شود که تمامی مفاهیم را بصورت لیست وار به یاد داشته باشد.به عبارتی با فراهم نمودن یک تست آنلاین از کاربران سایت به شما کمک میکند تا عناصر برجسته ترین واسط های کاربری خود را شناسایی نمایید.

notable

Notable
این ابزاریک برنامه کاربردی ویژه برای دریافت بازخودها(طریق پیشنهادات و انتقادات) از وب سایت شما برای اعمال تنظیمات تیمی و مشتریان طراحی شده است. نکته قابل توجه آن امکان دریافت تمام مواردی که در صفحه نمایش شما دیده می شوذ بصورت یک عکس با قابلیت دخیره شدن در کامپیوتر شما بصورت رایگان.

ادامه مطالب در پست بعدی

VIA7 مرحله برای بازخورد بهتر وب سایت ها
منبع7 مرحله برای بازخورد بهتر وب سایت ها

Leave a Reply