Skip to main content

آیا کپی پیست کردن رمز عبور در کلیپ بورد امن است؟!

رمز عبور چه برای خدمات آنلاین یا برای دسترسی به اکانت ویندوز ما باشد، باید با دقت محافظت شود. یک پسورد فاش شده باعث می شود تا شخص دیگری به کمک آن بتواند دیگر رمز های عبور شما را نیز تشخیص دهد. اشخاصی که از رقم ها و اعداد مهمی مانند تاریخ تولد استفاده میکنند، رمز عبور خود را در معرض خطر و فاش شدن قرار می دهند. پروتکل های امنیتی عمومی بیان می کنند که شما نباید از یک پسورد یکسان برای حساب های مختلف خود استفاده کنید همچنین نباید این رمز عبور را در جایی یادداشت کنید که بتوان به راحتی به آن دست پیدا کرد. بسیاری از افراد از سرویس های محافظت از رمز عبور مانند  LastPass استفاده می کنند تا نیاز نباید رمز عبور خود را در جایی یادداشت کنند و یا آن را به خاطر بسپارند.

مهم ترین بخش این سرویس ها راه های امنیتی برای حفاظت از پسورد شما می باشد. مگر اینکه شما با کپی کردن رمز عبورتان در clipboard آن را در معرض خطر قرار دهید.clipboard یک ویژگی ویندوز است که هر برنامه ای برروی سیستم به آن دسترسی دارد و هیچ راهی برای فیلتر کردن این برنامه ها برای دسترسی به محتوای clipboard وجود ندارد.

اگر شما یک برنامه ی مخرب در سیستم خود نصب کرده باشید و پسورد خود را از طریق copy کردن در paste ،clipboard کنید، پسورد خود را در معرض ریسک و خطر امنیتی قرار داده اید.

 وقتی شما در معرض خطر نیستید!

ما گفتیم که copy و paste کردن رمز عبور از طریق clipboard یک خطر امنیتی می باشد اگر شما برروی سیستم خود برنامه های مطمینی را از منبع های دانلود معتبر با مجوز های رسمی نصب کرده اید جای نگرانی نیست و copy و paste کردن رمز عبور در فیلد رمز عبور از طریق clipboard خطرناک نخواهد بود.

 زمانی که شما در معرض خطر هستید!

اگر برنامه ای را نصب کردید و ویندوز به شما اخطار داد، مانند برنامه های غیر ایمن، برنامه هایی که از keygens یا کرک استفاده می کنند و یا برنامه های دانلود شده از منابع نامعتبربه جای دانلود از منابع معتبر، امکان دارد شما را در معرض خطر قرار دهند. معمولا این خطر ها در خود برنامه وجود ندارند و بیشتر فایل های مخرب با installer برنامه یکی میشوند و یا در کرک یا keygen برنامه بدون دانستن و اطلاع شما قرار میگیرند.

مرورگر شما نیز زمانی که سایتی را که در آن برنامه های مخرب قرار دارد را باز کنید شما را در معرض خطر قرار می دهد.بنابراین بهتر است قبل از باز کردن صفحه از محتوای آن آگاهی داشته باشید!

اگر شما یک برنامه مدیریت clipboard نصب کرده اید، اگر از آن برنامه هایی باشد که تاریخچه ی موارد کپی شده در clipboard را نگهداری می کنند، باز هم در معرض خطر فاش شدن اطلاعات کاربری و رمز عبور خود هستید. مگر اینکه برنامه بطور منظم و در فواصل زمانی کوتاه، اقدام به پاک سازی تاریخچه کند.در کل کپی کردن رمز عبور و یا هر اطلاعات مهم دیگری درclipboard شما را در معرض خطر قرار می دهد.

خطاهای انسانی!

انسان جایزالخطاست. شما احتمالا شنیده اید که افراد به صورت تصادفی لینکی نامناسب را به اشتباه در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارند به این خاطر که لینک در clipboard آن ها کپی شده بوده است. ممکن است همین اتفاق برای رمز عبور شما بیفتد. امکان دارد شما به صورت اتفاقی پسورد خود را در سند و یا پروژه کاری خود paste کنید و یا آن را در ایمیلی بفرستید یا در پست فیسبوک خود به اشتراک گذارید.

چگونه سیستمی ایمن داشته باشیم!؟

۱) برنامه های ناشناس را نصب نکنید. از برنامه های کرک شده و یا keygens استفاده نکنیم.(کمتر استفاده کنیم).

۲) همیشه برنامه هارا از سایت های رسمی دانلود کنید.

۳) اگر یک برنامه را از یک منبع غیر قابل اطمینان دانلود کردید، حتما آن را با ضدویروس اسکن نمایید.

۴) اگر رمز عبور خود را در کلیپ برد کپی کردید، بلافاصله متن یا تصویری را بعد از آن کپی کنید تا جای رمز عبور شما را در کلیپ برد را بگیرد.

۵) تا جاییکه امکان دارد از نصب برنامه های مدیریت کلیپ برد خودداری کنید و در صورت نیاز به نصب مطمین شوید که تاریخچه ای از موارد کپی شده در کلیپ برد در این برنامه نگهداری نشود.

این خطرات فقط شامل افشای رمز عبور نمیشود، اگر دائما در حال کپی کردن اطلاعات حساس از طریق clipboard هستید، همانند پاسخ دادن به یک پاسخ فوق سری، کدهای دسترسی و فعال سازی و یا شماره و رمز عبور کارت های بانکی،خودتان را در معرض خطر افشای اطلاعات قرار می دهید.

کپی نکردن رمز عبور و اطلاعات بسیار حساس در کلیپ بورد امن تر می باشد.
 

Leave a Reply