Skip to main content

چشم دیجیتالی سامسونگ رونمایی شد!

چشمی که در آن از پردازنده TrueNorth شرکت IBM استفاده شده است، پردازنده ای پیشرفته که با الهام از ساختار نورون ها طراحی شده است.

اگر چه آوازه سامسونگ بیشتر به خاطر گوشی های هوشمند سری گلکسی در ذهن علاقه مندان ثبت شده است اما این روز ها در حال کار بر روی تکنولوژی ها و ایده های جدیدی است که می تواند آینده این کمپانی را متحول کند.

چشم دیجیتالی سامسونگ ، از پردازنده‌های TrueNorth کمپانی ‌IBM بهره می‌برد و به گونه‌ای طراحی شده که همانند مغز انسان عمل می‌کند. سامسونگ این چشم دیجیتال را در تلویزیون‌های هوشمند خود مورد استفاده قرار داده است. اگر به یک تلویزیون چشم بدهید چه می‌شود؟

تلویزیون هوشمندی که سامسونگ رونمایی کرده است، می‌تواند حرکات دست و بدن را تا فاصله‌ی ۳ متری (۱۰ فوت) تشخیص دهد. این تلویزیون هوشمند از نسخه‌ی تجربی سنسورهای دید پویای سامسونگ بهره می‌برد که مبتنی بر پردازنده‌های TrueNorth کمپانی IBM است و می‌تواند حرکات فیزیکی مختلف را به صورت دقیق شناسایی کند.تراشه‌ی مذکور همانند پردازنده‌های معمولی نیست، چرا که از ۴۰۹۶ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد که با استفاده از ۲۵۶ میلیون اتصال درون قطعه‌ای با هم در ارتباط هستند. هر هسته تنها مسئول فرستادن یک پیغام کوتاه به هسته‌ی بعدی است تا عمل پردازش داده را تسهیل کند. بدیهی است که این پردازنده، کپی خیلی دقیقی از مغز انسان نیست، اما اگر ساختار این دو را با هم مقایسه کنیم، مشابهت‌هایی در آن‌ها وجود دارد.

چشم دیجیتالی سامسونگ تنها ۳۰۰ میلی وات انرژی مصرف می کند.

چشم دیجیتالی سامسونگ

این تکنولوژی جدید و حیرت‌انگیز، جدا از توانایی پردازش حجم عظیمی از داده‌ها به بهترین نحو، نسبت به پردازنده‌های معمول انرژی بسیار کمتری نیز مصرف می‌کند. مثلا سنسوری که سامسونگ در تلویزیون هوشمند خود استفاده کرده است بیش از ۳۰۰ میلی‌ وات انرژی مصرف نمی‌کند. این میزان برابر با ۱۰ درصد مصرف انرژی جدیدترین پردازنده‌های موبایل است. بنابراین با کمک تراشه‌ی TrueNorth کمپانی IBM، قادر است هر پیکسل دوربین را ۲۰۰۰ بار در ثانیه بررسی کند تا کوچک‌ترین حرکت‌ها را در فضای ۳ بعدی اطراف خود با دقت بسیار بالایی شناسایی کند.

سامسونگ می‌گوید این فناوری پتانسیل بالایی برای ایجاد اپلیکیشن داشته و می‌تواند دامنه‌ی گسترده‌ای از برنامه‌ها را پشتیبانی کند. این کمپانی کره‌ای، خودروهای خودران را هدف بعدی استفاده از این چشم دیجیتالی می‌داند.

بزرگ‌ ترین دستاورد مرتبط با اینترنت اشیاء این کمپانی در ماه‌های اخیر نیز پلتفرم هوش مصنوعی واتسون است.

منبع خبر : androidheadlines

Leave a Reply