Skip to main content

بخش تحقیقات مایکروسافت با نام Microsoft Research که بازوی تحقیقاتی این شرکت ردموندی است ، در طول سال های اخیر تکنولوژی های جالبی را به نمایش گذاشته است که یکی از این پروژه ها با نام MobileFusion همین دیروز رونمایی شد. MobileFusion نرم افزاری است از مایکروسافت برای تبدیل دوربین گوشی های دارای سیستم عامل اندروید ، iOS و ویندوزفون به اسکنر سه بعدی.

طبق گفته های بازوی تحقیقاتی مایکروسافت کاربران میتونند با MobileFusion تصاویر متوالی از یک جسم بگیرند و بعدا آنها را به یک مدل سه بعدی از آن جسم تبدیل کنند. ولی این قابلیت را کجا میتوان استفاده کرد؟ به عنوان مثال وقتی به یک موزه رفته باشید و مجسمه ای توجه شما را جلب کند ، میتوانید چند عکس از آن بگیرید و ساخت مدل سه بعدی آن ، بعدا با استفاده از پرینتر های سه بعدی یک مجسمه همانند آن را بسازید.

بنا به گفته ی پیتر آندروسکا دارنده ی مدرک PH.D از دانشگاه آکسفورد که بر روی این پروژه کار میکند

” کار موثری که این سیستم برای ما انجام میدهد این است به ما امکان تهیه ی جیزی همانند عکس را میدهد در حالی که این عکس نیست بلکه یک مدل سه بعدی کامل از یک جسم است.”

این موضوع به نظر کمی فریبنده است چرا که مایکروسافت ادعا میکند برای تهیه تصاویر سه بعدی نیازی به سخت افزار اضافی ندارید. بنابراین مردم این قابلیت را خواهند داشت که از اشیاء مجاور خود با استفاده از اسمارتفون های خودشان مدل های سه بعدی تهیه کنند. تیم توسعه دهنده ی نرم افزار به این نکته اشاره کرده اند که تصاویر تهیه شده به اندازه کافی کیفیت دارند که بتوان از آنها در نرم افزار های واقعیت افزوده و بازی های ویدیویی استفاده کرد.

پوشمیت کوهلی و شهرام ایزدی چهره های پشت این پروژه میباشند که سابقه ی همکاری مشترک در پروژه ای مشابه با نام Kinect Fusion را هم داشته اند. Kinect Fusion به کاربران اجازه میداد که با استفاده از کامپیوتر و برخی سخت افزار های مخصوص، از بدن خودشان و محیط خانه و این قبیل موارد مدل های سه بعدی بسازند که در عمل کار آسانی نبود. ولی MobileFusion میتواند تجربه ی بهتری را فراهم آورد.

محققان MobileFusion هم اکنون در حال کار بر روی بهینه سازی این تکنولوژی و سازگاری آن هستند. شاید شنیدن این یرایتان خوشایند نباشد که هیچ تضمینی وجود ندارد Microsoft Research پس از اتمام پروژه آن را در معرض استفاده ی عموم قرار دهد با این وجود محققان اسرار دارند که هدف نهایی پروژه باید انتشار عمومی آن باشد.

 

منبع : Gadgets.ndtv

Leave a Reply