Skip to main content

وجود فن آوری پیشرفته و طراحی واسط کاربران مطلوب ، گوگل را به جدید ترین نسل موتورهای جستجو تبدیل کرده است . هزاران کامپیوتر معمولی در گوگل با هم شبکه شده اند تا جستجو از سرعت بالایی برخوردار باشد .

فن آوری گوگل

فن آوری گوگل

قلب نرم افزار گوگل Page Rank نام دارد . Page Rank سیستمی است که برای رتبه بندی صفحات وب بکار می رود و موسسان شرکت و همینطور تعدادی از مهندسین گوگل ، آن را ساخته اند . در این فن آوری برای هر صفحه ، بر اساس معیارهای مشخص ، امتیازی در نظر گرفته می شود و صفحاتی که امتیاز بالایی را کسب کنند در ابتدای صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود و باقی صفحات دارای امتیاز پایین نیز به همین ترتیب در رده های پایینی صفحه نتایج جستجو قرار مي گیرند . معیار گوگل در رتبه بندی صفحات براساس معادله برابری، ۵۰۰ میلیون متغیر و بیش از دو میلیارد شرط است و در این کار از ساختار لینک به عنوان ابزار سازماندهی استفاده می کند . گوگل یک لینک را از صفحه A تا صفحه B به عنوان یک امتیاز توسط A برای B تفسیر می کند . بدینوسیله با امتیاز های جمع آوری شده تشخیص می دهد کدام صفحه مهمتر است . همچنین گوگل هنگام رتبه بندی صفحات ، تجزیه و تحلیل صفحات را نیز انجام می دهد . صفحاتی که از امتیاز بالایی برخوردار باشند در حافظه گوگل باقی می مانند و گوگل آنها را هنگام تقاضای کاربران برای جستجو به نمایش در می آورد .

گوگل از ترکیب  Page Rank و روشهای پیشرفته تطابق متن برای یافتن صفحات با اهمیت و در عین حال مربوط به متن مورد جستجو استفاده می کند .

فن آوری گوگل

الگوریتم رتبه بندی گوگل از سال ۲۰۱۰ تا کنون

در آبریل ۲۰۱۰ گوگل رسما (از طریق وبلاگ رسمی خود) اعلام نمود که از این پس مهمترین معیار رتبه بندی نتایج جستجو سرعت سایت ها،محتوا مناسب ، رابطه کابری و ماندگار اعضا در سایت و عدم کپی پیست و رعایت حق کپی می باشد.  در سال ۲۰۱۲ این موضوع با الگورتیم جدید گوگل به نام پاندا به حقیقت پیوست که هم اکنون بسیاری از سایت ها به دلیل  دچار بلوک و کاهش رتبه شدند و به این ترتیب تا ۲۰۱۷ نیز تمرکز بیشتری بر روی محتوا و مرتبط بودن محتوای سایت به خود سایت صورت گرفته و تاکنون نیز ادامه دارد.

پیش از این فاکتور های قدمت سایت و چگالی کلمه و بالاخره پیج رنک سایت مهمترین عوامل در رتبه بندی نتایج جستجو بود.

اما گوگل اعتقاد دارد باید به هزینه ای که کاربر برای پیدا کردن نتایج جستجو ی خود  می پردازد نیز توجه داشت و ما حق نداریم کاربر را به سایتی رهنمون شویم که مدت زیادی تنها طول می کشد که لود آن به پایان برسدو همچین قانونین کپی رایت را رعایت نمی کند.

محتوا اختصاصی

محتوا قوی و اختصاصی با کیفیت بالا میتواند شما را در سریع ترین زمان به نتایج اول گوگل برساند و همچنین محتوا که جذاب باشد ، ماندگاری کاربران را در سایت بیشتر و همچنین مطلب شما بیشتر مورد پسند دیگران قرار میگیرد و بنابراین سایت شما از نظر گوگل پاندا خوشمزه ترین سایت محسوب می شود و در نتیجه رتبه بالاتری نصیب سایت شما می شود.

توجه به طراحی و زیبایی سایت

گاهی یک سایت مطالب خوبی دارد اما بازدیدکنندگان در آن دوام نیاورده و ناخودآگاه سایت را سریع تر از معمول ترک می کنند، چنین سایت هایی معمولا از رنگ های نامناسب در طراحی بهره برده اند، به عنوان مثال سایت هایی که زمینه ی مشکی  داشته و نوشته هایشان سفید رنگ است، آیا می دانید خستگی چشم بازدیدکننده یکی از عوامل ترک سایت است؟

سرعت سایت

اینکه گوگل از چه طریق سرعت سایتها را محاسبه می کند مطلب دقیقی ذکر نشده است اما ادعا شده است که گوگل از سرورهای مختلف بدین منظور استفاده می کند و به نتایج حاصل از یک یا دو سرور اکتفا نمی کند.

سرعت سایت یا Site Speed. این مورد بیانگر چگونگی پاسخ یک وب سایت به درخواست های فرستاده شده از سمت کاربر است.پس اگر در پی بدست آوردن رتبه های بالای نتایج جستجو در گوگل هستید قبل از هر چیز در پی یک هاستینگ سرعت بالا  و بعد از آن یه نرم افزار پرسرعت باشید.

این احتمال می رود که سرعت در آینده فاکتور جدید گوگل در پیج رنک صفحات باشد.

Leave a Reply