Skip to main content

دستبند ترک عادت Pavlok یک مربی در دستان شما!

این دستبند هوشمند به شما کمک می کند تا عادات مثبت خود را تقویت کنید. اما چگونه؟ این گجت پوشیدنی با الکتروشوک های بسیار خفیف در این راه به شما یاری می رساند.
“بلند شو خوابالو وقت رفتن به باشگاه است” , ” وقتت را در فیس بوک تلف نکن” . اگر این جملات شامل حال شما نیز می شود باید بگوییم  شما تنها نیستید. Maneesh Sethi، نویسنده و فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد همه این جملات و بیشتر را به خود گفت او می خواست بفهمد چرا! چرا با وجود آگاهی ما از اینکه این کار را درست است انجام دهیم، باز هم انتخاب اشتباه می کنیم و کار اشتباه را انجام می دهیم! راه حل او خریدن کتاب یا چیزهایی از این قبیل نبود، در عوض، Sethi رفتار انسان را مورد بررسی قرار داد تا بفهمد چگونه این عادت ها در انسان بوجود می آیند.تحقیقات او باعث اختراع دستبند ترک عادت شد که به شما شوک وارد می کند!!

ایده این گجت پوشیدنی بر این اساس استوار شده است که خود شما پاسخگو و مسئول زندگی خودتان هستید. یکی از کارکرد های جالب این دستبند ترک عادت این است که شما می توانید به دوستان خود نیز شوک وارد کنید و یا اینکه از آن ها شوک دریافت کنید!

به عنوان مثال می خواهید با دوستان به کوه بروید ولی شما دیر به محل قرار می رسید بنابراین توسط ردیاب گام شمار مشخص می شود که شما به قرار نمی رسید بدین ترتیب باارسال یک پیام شوک شما را شرمنده می کنند و به شما گوشزد می زنند.

Maneesh Sethi می گوید: این دستبند را پس از انجام تحقیقات گسترده توسعه دادم زیرا ۴۰درصد اعمال انسان از روی عادت است نه از روی تصمیم گیری عاقلانه. او حتی  ۱۵٫۵ کیلوگرم از وزن خود را بااستفاده از این دستبند کاهش داد.

Sethi با یک مثال ساده توضیح می دهد که این دستبند ترک عادت بد چگونه کار می کند : عادت زودتر بیدارشدن از خواب.این دستبند بر روی مچ دست بسته شده و برای مثال راس ساعت ۶ صبح مرتعش می شود و به لرزه در می آید. شما می توانید ان را به تعویق بیندازید اما اگر دوبار این کار را انجام دهید دستبند به شما شوک الکتریکی وارد خواهد کرد.

البته این شوک الکتریکی بسیار خفیف است اما به گفته شرکت انگلیسی سازنده این دستبند، این گجت هوشمند می تواند عادت های بد مانند پرخوری و ولخرجی را با تولید پالس های الکتریکی خفیف با توان ۲۲۵ ولت اطلاح کند.

دستبند ترک عادت

دستبند ترک عادت Pavlok از طریق اینترنت اشیا(IOT) به حساب بانکی افراد متصل می شود و اگر موجودی حساب باتوجه به تاریخ واریز حقوق و مخارج ماه جاری از حد معینی کمتر شود در هنگام خرید مجدد یک شوک خفیف به مچ دست وارد می کند و همچنین با دریافت اطلاعات بدن مانند: قد و وزن و غیره جلوی پرخوری را می گیرد.همچنین برای ترک سیگار نیز این دستبند ترک عادت مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیریت و برنامه ریزی دستبند ترک عادت توسط اپلیکیشن مخصوص آن برای تلفن های همراه انجام می شود. از این دستبند در صورت نصب کنتور هوشمند می توان برای صرفه جویی در مصرف آب و برق و تلفن نیز استفاده کرد!

کمپانی سازنده دستبند از پیش چند عادت بد را در اپلیکیشن قرار داده است عاداتی چون: اتلاف وقت، خوردن غذاها و رفتن به رستوران های فست فود و زدن دکمه چرت زدنوقتی آلارم ساعت خاموش می شود. اگر چه ویژگی ایجاد شوک تنبیه بدی است اما به مرور این دستبند روش های آرام تری مانند ایجاد لرزش، صدا و چراغ LED استفاده خواهد کرد.

به هرحال دستبند ترک عادت بازهم  یک عادت را نمی تواند اصلاح کند و آن این است که شخص می تواند این دستبند را به عمد خاموش کند و یا از دست خود خارج کند که دراینصورت ،دستبند، کاربردی نخواهد داشت. که به طور یقین خود شخص در این میان ضرر خواهد کرد.

Leave a Reply