Skip to main content

 

امروزه استفاده از از تلفن های هوشمند و تبلت ها بسیار رایج شده است و در واقع نداشتن موبایل بسیار عجیب می باشد. دستگاههای موبایل ما در طول شبانه روز آنلاین می باشند، حتی در کافی شاپ ها و رستوران ها مردم درخواست رمز وای فای می نمایند و در صورت عدم وجود با اینترنت گوشی خود آنلاین می شوند و با دوستان خود تعامل می کنند. زمانی که باتری گوشی ما به ۱۰ درصد می رسد ما وحشت زده می شویم. اگر از لحاظ آموزش به موبایل نگاه کنیم تا بحال چه چیزهایی از طریق موبایل آموخته اید؟

آموزش از طریق موبایل در حال حاضر یک جنبش می باشد و محدود به روشن و خاموش کردن موبایل و تبلت نمی شود. آموزش از طریق موبایل در ارتباط با چگونگی فرستادن و به اشتراک گذاشتن دانش و منابع و یادگیری از طریق موبایل می باشد.

 

جوانب مثبت آموزش از طریق موبایل

واضح ترین دلیل این است که اکثرا همه دارای گوشی موبایل می باشند. قیمت گوشی های موبایل و تبلت ها از زمان عرضه آنها به شدت کاهش یافته و خرید آنها را برای همه مقدور ساخته است. فن آوری تلفن همراه جایگزین خوبی برای کتاب ها و کمک های بصری می باشد چرا که به راحتی در گوشی و تبلت ذخیره می شوند و همیشه در دسترس می باشند. دانش آموزان می توانند به فعالیت های کلاسی و سایر منابع در هر کجا و در هر زمان که بخواهند دسترسی داشته باشند.

آموزش از طریق موبایل یادگیری سریع را برای دانش آموزان مقدور می سازد چرا که می توانند دوره درسی خود را به صورت آنلاین و براحتی در هر دستگاه هوشمندی که ترجیح می دهند انجام دهند. اپلیکیشن های موبایل بسیاری برای دانلود (چه به صورت رایگان وچه پولی) وجود دارد که دانش آموز می تواند از آنها استفاده کنند و آموزش مرحله به مرحله یک دوره آموزشی را انجام دهد.

اکثر مدارس در حال حاضر با استفاده از چشم اندازهای تلفن همراه در حال گسترش استفاده از اپلیکیشن های موبایل برای افزایش تعامل با دانش آموزان و اولیاء می باشند. البته مقاومت اولیه در استفاده از گوشی های هوشمند در مدارس به علت مخرب بودن آن در طی زمان کاهش یافته است. دانش آموزان انگیزه بیشتری به یادگیری با تلفن همراه خود دارند و همچنین بدین وسیله یادگیری اجتماعی در آنها افزایش یافته و بیشتر درگیر آن می شوند. البته ممکن است در ابتدا استفاده از تلفن همراه برای ابزار یادگیری توسط دانش آموزان مضحک بیاید اما در طی زمان این روش در اکثر مناطق جا افتاده تر خواهد شد.

 

جوانب منفی آموزش از طریق موبایل

با وجود تغییر بسیار در تجربه یادگیری، هنوز هم برای برخی از منتقدان برای استفاده از گوشی هوشمند برای یادگیری سوالاتی وجود دارد. برای مثال مدارس زیادی استفاده از گوشی تلفن همراه را در محیط مدرسه ممنوع اعلام کرده اند تا تمرکز دانش آموزان از بین نرود. آموزگارها به شنیدن صدای زنگ تلفن در کلاس حساسیت نشان داده و همچنین دانش آموزان از تلفن همراه خود کمتر برای یادگیری استفاده می کنند و بیشتر زمان خود را به ارسال پیام به دوستان خود و یا بازی کردن اختصاص می دهند.

همچنین در میان چالش های فیزیکی آموزش از طریق موبایل این واقعیت که دستگاههای تلفن همراه محدود به طراحی نرم افزارشان می باشند وجود دارد. به طور حتم آخرین ورژن گوشی آیفون بهترین سخت افزار را دارا می باشد ولی همچون لب تاب قادر به انجام مولتی تسکینگ نمی باشد و یا برخی از گوشی ها صفحه نمایش بسیار کوچکی دارند و استفاده از تلفن همراه را برای یادگیری دانش آموز در مقایسه با صفحه نمایش بزرگ مشکل می نماید.

 

آینده آموزش از طریق موبایل

هم اکنون آموزش از طریق موبایل در انواع مختلفی ارائه میشود. مدارس هم اکنون با استفاده از تبلت ها و کامپیوترها با آموزش دیجیتالی درگیر هستند و طولی نخواهد کشید که استفاده از  موبایل رایج تر خواهد شد.

Leave a Reply