در مقابل وب سایت های تجاري، وب سایت های مربوط به تفریحات و سرگرمی ها قرار دارند. درست است كه در اينجا هم ممكن است برخي محدوديتهاي تجاري اعمال شوند(سوني، ديسني و غيره )ولي اين وب سایت در معموليترين و مورد قبولترين شكلشان داراي كمترين محدوديتهاي طراحي بوده و آزادي عمل زيادي براي طراح وجود دارد. مشتريان تفریحات سرگرميها اغلب جز بي ثباترين و مشکلترین مشتريان براي شناسايي و رديابي ميباشند. موضوعي كه در سال گذشته مورد توجه ترين موضوعات بوده ممكن است ديگر موردتوجه نباشد.
وب سایت تفریحی و سرگرمي داراي خصوصيات زير ميباشد؛
كمترين ساختارو عمل-عكس العمل بيشتر
اعتماد بيشتر به تصوير نسبت به اطلاعات نوشتاري
استفاده بيشتر از منابعي كه مشتريان بالقوه اين نوع صفحات وب مجبور به يادگيري آن هستند.
انجام محاسبات سطح بالا به منظور بهبود سرعت پردازنده، عمق نمايش و پهناي باند شبكه.
حداقل در حال حاضر، كمبود مهمي كه در مورد وب سایت سرگرمي وجود دارد تفاوت كلي بين شمايل وب سایت با شكل واقعي تفریحات و سرگرمي واقعي مورد توجهشان مثل فيلم، كتاب، بازي، ضبط صوت، كنسرت و نمايش زنده و چيزهاي ديگر را با وب سایت مقايسه كنند، به سادگي به عدم واقعگرايي صفحات وب نسبت به رسانه اصلي پي ميبرند. براي موفقيت وب سایت تفریحی سرگرمي وب يا بايد واقعگرايانه وب سایت با وسايل موجود در زندگي منطق شود و يا وب سایت سرگرمي وبي طراحي شود كه هيچ مرجعي در دنياي واقعي براي مقايسه نداشته باشند.
صفحات هوشمند Smart Pagesموضوع بسيار خوبي بود. فکر مي کنم يک سال پس از انتشار کتاب توسط Stephen Pierce نرم افزار هايي براي ايجاد چنين صفحاتي نوشته شد . کتابهاي بيشتري در اين زمينه نوشته شد ، من حتي آنها را آزمايش کرده و در مورد آنها نيز مطالبي نوشتم .
با وجود اينکه بتدريج تاثير آنها رو به کاهش کرده من شک دارم که هر فروشنده اينترنتي بتواند بطور جدي از تکنولوژي صفحات هوشمند استفاده کند . من مطمئن هستم هنوز هم با گذشت چند سال ، بعضي از مردم از مفهوم تکنولوژي صفحات هوشمند Smart Page technology مقدار کمي کسب درآمد مي کنند .
فقط براي توضيح بيشتر اين موضوع ، امروز در سايت گوگل براي اصطلاح Smart Pages جستجويي انجام دادم و ديدم حتي يک نفر براي تبليغات درباره اين موضوع به گوگل (Google Adword) پول نداده است . چگونه اين اتفاق رخ مي دهد ؟
من معتقدم که سايتهاي فهرست (directory sites) که توسط TE و ديگر محصولات نرم افزاري ساخته ميشوند کاملا با صفحات هوشمند تفاوت دارند و فقط حاوي کمي از محتويات موردنظر مي باشند ، ولي واقعيت اين است که آنها محصولات نرم افزاري توليد انبوه ميباشند و در اکثر موارد مردم حتي زحمت تغيير صفحات الگوهاي استانداردي که توسط اينگونه نرم افزار ها ارائه مي شوند را به خود نميدهند . اگر موتور جستجوي گوگل( يا هر موتور جستجوي قدرتمند ديگر) بخواهند که نتايج جستجوي آنها شامل اينگونه صفحات نشود در اکثر موارد اين کار براي آنها بسيار ساده و راحت است و اگر تمامي ترافيک وب سايتتان را از طريق موتور هاي جستجو داريد ، در مدت يک شب کل درآمدحاصل از اين طريق را از دست خواهيد داد .
پس منظور اين مقاله چيست ؟ مي گويم از اين تکنولوژي استفاده نکنيد ؟
مطلقا نه – من نرم افزارهاي مختلفي را در اين زمينه آزمايش کردم تا ببينم چگونه کار ميکنند ، بنابراين مطمئنا نمي گويم که اين کار را انجام ندهيد . فقط مي گويم از ريسکهاي اين موضوع آگاه باشيد . بايد بدانيد که ممکن است يک روز صبح از خواب بيدار شويد و با يک سرک کشيدن به موتورهاي جستجو بفهميد که ديگر صفحات اتومات شما در آنها نيست و ديگر روي اين روش کسب درآمد نمي توانيد حساب کنيد .
به عبارت ديگر تمامي تخم مرغ ها را در يک سبد قرار ندهيد ، و تا تنور گرم است بايد نان را پخت چرا که ممکن است هميشه تنور داغ نباشد.
بسياري از مردم بر اساس مد از يک شاخه به شاخه ديگر مي پرند و يک زندگي خوب براي خودشان ميسازند . ولي ممکن است اين کار همراه با ريسکهاي زيادي باشد .فقط از اين ريسک ها آگاه باشيد.