Skip to main content

decision making

یک فرایند منطقی و منظم در کسب و کار به شما کمک میکند تا مهارت های لازم برای تصمیم گیری در کسب و کار را در خود شکل داده و مطمعن شوید که به تمام عناصر مهم مورد نیاز جهت دستیابی به نتایج موفقیت آمیز دقت کافی کرده اید. به کارگیری این فرایند سیستماتیک احتمال نادیده گرفته شدن عوامل مهم کلیدی را به حداقل خواهد رساند. رویکرد هفت مرحله ای ما موارد زیر را شامل میشود:
1- ایجاد یک محیط سازنده
2- بررسی وضعیت در جزئیات
3- ایجاد گزینه های خوب
4- بررسی گزینه های خود
5- انتخاب بهترین راه حل
6- ارزیابی طرح خود
7- گفتگو در مورد تصمیم و اقدام به عمل

سه مورد نخست با جزئیات کامل در مقاله پیش مورد بررسی قرارگرفت. در ادامه موارد دیگر را بررسی میکینم.

مراحل تصمیمگیری در کسب و کار

4- گزینه های خود را بررسی نمایید.
هنگامی که انتخاب مناسبی از گزینه های واقع بینانه انجام دادید، به مرحله ارزیابی امکان پذیری، خطرات و پیامدهای هر یک از گزینه ها در کسب و کار خود میرسید. کم و بیش هر تصمیمی با اندکی ریسک پذیری همراه است. این موضوع را با اتخاذ یک رویکرد ساختار یافته جهت ارزیابی خطرات و بررسی احتمال رویدادهای جانبی و هزینه احتمالی آن برای مدیریت تجزیه و تحلیل نماید. سپس ریسک های احتمالی را اولویت بندی کنید تا بر روی محتمل ترین آنها تمرکز کنید. روشی دیگر برای ارزیابی گزینه ها توجه به پیامدهای بالقوه هرکدام است. ملاحضات دیگر شامل مواردی از قبیل وجود منابع مالی و انسانی کافی، اتخاذ راه حل منطبق بر اهداف و توجه به کارگذاری طولانی مدت یا کوتاه مدت بودن تصمیمات است.

5- بهترین گزینه را انتخاب کنید.
هنگامی که گزینه ها را ارزیابی کردید، گام بعدی اتخاذ تصمیم است. اگر یکی از گزینه ها به وضوح از بقیه موارد بهتر است، انتخاب آسانی خواهید داشت. ولی اگر چندین گزینه دارید، تکنیک های بسیاری برای مقایسه و انتخاب از میان این گزینه ها وجود دارد.اگر معیار و ملاک های متعددی برای تصمیمگیری دارید میتوانید از ” تجزیه تحلیل ماتریس تصمیم گیری” استفاده کنید تا میزان دقت و اعتماد پذیری گزینه ها را بسنجید. اگر میخواهید اهمیت نسبی گزینه ها را تعیین کنید از ” تجزیه تحلیل مقایسه جفتی” استفاده کنید تا گزینه های مهمتر را شناسایی نمایید. افرادتان را تشویق کنید که در آنالیزها و بحث های مختلف شرکت کرده و ایده های خود را بیان کنند.

6- طرح خود را ارزیابی کنید.
قبل از اجرا و پیاده سازی تصمیم خود در کسب و کارتان، نگاه دقیق و بی طرفانه به آن بیاندازید تا مطمعن شوید که طرحتان کامل شده، اشتباهات رایج در فرایند رخنه نکرده و در صورت وجود نیز اصلاح شده اند. نتایج اولیه خودتان را با سهامداران و صاحب نظران در میان بگذارید تا آنها نیز پیشنهادهای خود را بیان کرده، به نقص های موجود از دیدگاه خودشان اشاره کرده و از نتایج شما حمایت کنند. ساختار منطقی فرایند خود را تجزیه تحلیل کنید تا مطمعن شوید تصمیمی خوب و سازگار با اهداف کسب و کارتان اتخاذ کرده اید.

7- در مورد تصمیم گفتگو کرده و اقدام به عمل نمایید.
پس از اتخاذ تصمیمتان باید در مورد آن با هر کسی که تحت تاثیر این تصمیم است و به روشی تعاملی و الهام بخش گفتگو کنید. دلایل اتخاذ تصمیمتان را توضیح دهید و آنها در اجرا و پیاده سازی راه حلتان شرکت دهید. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد ریسک ها و مزایای پیش بینی شده در تصمیم گیری در کسب و کارتان ارائه دهید، حمایت بیشتری دریافت خواهید کرد.

Leave a Reply