Skip to main content

مدل های کسب درآمد با اپلیکیشن موبایل

صنعت اپلیکیشن موبایل صنعتی بزرگ و رو به رشد است. امروزه طراحی و توسعه اپلییکشن های موبایل مرکز توجه بسیاری شده است. در حال حاضر پنج مدل محبوب کسب درآمد با اپلیکیشن موبایل وجود دارد که برخی رشد قابل توجه داشته و برخی دیگر هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارند. یکی از مهم ترین روش های کسب درآمد با اپلیکیشن موبایل  “تبلیغات در اپلیکیشن موبایل” است که زیر مجموعه ای از مدل های کسب درآمد ترکیبی می باشد که به سرعت در حال رشد است و به دلیل اهمیت آن به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدل های کسب درآمد با اپلیکیشن موبایل

1- فروش مستقیم

اگر یک اپلیکیشن پرداختی (Paid App) هنوز خریداری نشده باشد تنها تصاویر، تعاریف و یا یک ویدئو به عنوان پیش نمایش قابل دسترسی خواهد بود. این آیتم ها ابزاری برای متقاعدسازی مردم جهت خرید اپلیکیشن بوده و برای نشان دادن این است که دقیقا آنچه را که میبینند به دست خواهند آورد. در این مدل،کاربر یکبار با مبلغ مشخص برنامه شما را خریداری کرده و از آن استفاده می کند. البته این مدل تصمیم گیری را برای کاربر دشوار میکند که گواهی بر آمار ناامیدکننده این است که هیچ اپلیکیشن پرداختی ای در میان فهرست اپلیکیشن های پردرامد قرار ندارد. این اپلیکیشن ها به سرعت محبوبیت خود را از دست دادند ولی با این وجود هنوز در برخی موارد خود را به اثبات رسانده اند. برای مثال Minecraft Pocket Edition یک ویدئوگیم و یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های پرداختی در گوگل پلی استور است که در سال 2011 رسما منتشر شده و 6.99 دلار به ازای هر دانلود می باشد.

2- فرمیوم

بر اساس مدل فرمیوم در کسب درآمد با اپلییکشن موبایل کاربران ویژگی های اصلی اپلیکیشن را بدون هیچ هزینه ای دریافت کرده و میتوانند با پرداخت هزینه اشتراک و یا برای یک بار به قابلیت های غنی تر داشته باشند. معمولا تعداد افرادی که تمایل به پرداخت هزینه داشته باشند اندک است. از اینرو اپلیکیشن هایی که از این مدل استفاده می کنند بر حفظ بالاترین تعداد ممکن دانلود تمرکز میکنند. مدل فرمیوم به شدت به دلیل مکانیزم بالقوه استثماری خود مورد انتقاد قرار میگیرد. بهترین مثال این مدل بازی Clash of Clans است.

3- اشتراک

مدل اشتراک مشابه با مدل فرمیوم است با این تفاوت که کاربران با پرداخت حق اشتراک دوره ای میتوانند به تمام محتوا و نه تنها برخی ویژگی های خاص، دسترسی پیدا کنند. در این روش شما اپلیکشن خود را به صورت رایگان منتشر می کنید اما کاربران برای استفاده از تمام امکانات اپ باید مبلغی را پرداخت کنند. این مدل جریان درآمد قابل پیش بینی و طولانی مدت را برای ماک از طریق حفظ وفاداری مشتری ایجاد می کند. یکی از بهترین مثال های اپلیکیشن های اشتراکی Lumosity است که شامل بیش از 50 تمرین مختلف طراحی شده توسط روانشناسان شناختی برای آموزش ذهن می باشد. هزینه این اپلیکیشن برای حق اشتراک ماهانه برابر با 11.99 دلار و سالانه 59.99 دلار می باشد.
این نرم افزار به طور میانگین 93000 کاربر دارد که یک موفقیت فوق العاده در حوزه اپ های اشتراکی به حساب می آید.

4- خریدهای درون اپلیکیشن

کسب درآمد از طریق خریدهای درون اپلیکیشن به ویژه در بازی های تلفن همراه و همچنین نرم افزار کاتالوگ محصولات مختلف که مبلغی را برای هر مورد به فروش رسیده دریافت میکنند، از مدل های کسب درآمد با اپلیکیشن موبایل رایج است. این مدل بسیار انعطاف پذیر است به طوریکه برخی از بازی ها کاربران را تشویق به خرید میکنند. در ماه فوریه 2016 تقریبا 1.9درصد از گیمرهای تلفن همراه خریدهای درون اپ انجام دادند و بر طبق گزارش Tech Times این رقم به طور مداوم در حال افزایش است.

5- سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یک مدل کسب درآمد نرم افزاری نسبتا جدید است. توسعه دهندگان ایده خود را در مورد اپلیکیشنی که قصد توسعه آن در یک پلتفرم آنلاین محبوب دارند مطرح کرده و درخواست کمک های مالی میکنند. برخی از پروژه های جالب چندین برابر هزینه لازم را جذب میکنند در حالیکه موارد معمولی تر و نه چندان جالب مبالغی نزدیک به هزینه لازم را به سختی به دست می آورند. استارت آپ فناوری Shadow یک نمونه عالی از این مورد است. این پروژه یک موقعیت سرمایه گذاری چشمگیر ر ابه دست آورد، به طوریکه توسعه دهندگان مبلغی بالغ بر 82.577 دلار را از 3784 حامی به دست آورند. Shadow در این چالش سرمایه گذاری مبتنی بر نرم افزارها به گونه ای از طریق افزودن سطحی از انحصار به پروژه و پاداش ها موفق به دستیابی به این رقم شد.

Leave a Reply